סקס סמים וסטארט-אפים: למה גלעד כהנא זקוק למתכנת כדי להצליח? - מגזין TheMarker - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
TheMarker Women

סקס סמים וסטארט-אפים: למה גלעד כהנא זקוק למתכנת כדי להצליח?

היזמת שני פלד חזרה מניו יורק כדי להקים כאן חממת סטארטאפים לקידום מוזיקאים, בעידן דיגיטלי שריסק את הכנסותיהם ושינה את כללי המשחק ■ בין המנטורים של החממה היא גייסה גם את גלעד כהנא ■ ראיון משותף

4תגובות

אי שם ב־2010, כששני פלד התגוררה בניו יורק, שיר אחד התנגן באוזניה שוב ושוב, יום אחר יום. "לא הפסקתי לשמוע את 'גג' של ג'ירפות. השיר הזה פשוט הציל אותי בצומת מאוד משמעותית של חיי", היא מספרת בחיוך מבויש. "עוד שנייה / הכל עומד להשתפר / אני נשבע / רק תזוזי מהגדר / אני נשבע / רק תזוזי מהגדר", כתב אז גלעד כהנא ללחן שלו ושל יאיר קז, 
באחד הלהיטים הגדולים של הלהקה.

חמש שנים חלפו, וכהנא שוב עוזר לפלד – הפעם בלי אוקיינוס שמפריד ביניהם ובלי אוזניות שמחברות בין הטקסטים שלו לחלומות שלה. כהנא ממשיך לבסס קריירה עצמאית בתעשיית מוזיקה שנאבקת על עתידה, עם אלבום כפול שייצא החודש; פלד, ששבה לישראל, עובדת על היצירה האישית שלה – TechnoArt, חממת סטארטאפים שמנסה לפתח מודלים כלכליים חדשים עבור אמנים ומוזיקאים, שבה כהנא משמש יועץ, או בעגת הענף – מנטור, לצד שורה של יוצרים בולטים כמו דן תורן, מאור כהן, ג'ולי שלז ואוהד קנולר.

"הבעיה הגדולה של עולם התרבות והאמנות כיום היא הקידמה הטכנולוגית, שהביאה לקריסה של תעשייה שלמה", מסבירה פלד את המניע להקמת החממה בראיון משותף עם כהנא. "גם בעיתונות, ערוצי התוכן באינטרנט החליפו את התוכן המודפס. וקשה מאוד לשים מעצור לשינוי ההיסטורי הזה. טכנוארט הוקמה על בסיס הדברים המשותפים ליוצרים מעולם הטכנולוגיה והעסקים וליוצרים מעולם האמנות: הרצון ליצור דברים חדשים, הרוח היזמית מאחורי היצירה, תהליך היצירה ותכונות אופי משותפות כמו כריזמה, תחושת מנהיגות ושאיפה לשפר או לשנות את העולם.

"היזמים הטכנולוגיים והעסקיים שהובילו את השינוי בתעשיית המוזיקה הם בעלי זיקה לתרבות ואמנות וצרכנים גדולים שלה. הבעיה היא שהיזמים האלה לא חושבים ולא מתחשבים בפן הפיננסי הבעייתי של מוזיקאים ועל השאלה איך מוזיקאים יכולים לקדם את עצמם בעולם דיגיטלי של יוטיוב ומדיה חברתית. "לכן החלטנו להקים חממה טכנולוגית למיזמים שמספקים פתרונות טכנולוגיים אלטרנטיביים לאמנים. גלעד, יש היגיון במה שאני אומרת?"

כהנא: "סליחה, חשבתי על סקס בגדול".

 

רונן ללנה

הכתבה מתפרסמת בגיליון נשים ועסקים של מגזין TheMarker

למנוי למגזין, חייגו: 5200*

תהליך סינון ארוך

כשהוא לא חושב על סקס, מילה שהשימוש התדיר שלו בה תורמת לפרסונה שטופת הזימה שטיפח בתקשורת, כהנא בן ה־45 הוא אחד המוזיקאים הבולטים והבוטים בדור המוזיקאים של שנות ה־2000, אמן מגוון שהוציא אלבומים בעברית ואנגלית, פרסם שלושה ספרים פרי עטו, כותב טורים קבועים בעיתונות ובשנים האחרונות גם התפתח כאמן קולאז'ים. הקליפ לסינגל הראשון מתוך האלבום החדש שלו, "אפריקה שלי", שזכה הקיץ להשמעות תדירות, הוא יצירת אנימציה מלוטשת של האנימטור שריאל קסלסי.

פלד בת ה־34 חזרה לישראל לפני שנה וחצי אחרי עשר שנים בניו יורק, שם השתלבה בתפקידים בכירים בתעשיית המדיה וההייטק. היא ניהלה את מחלקת זכויות השידור 
ב־Jump TV, רשת טלוויזיה 
קנדית בינלאומית שהונפקה ב־100 מיליון דולר; העניקה שירותי ייעוץ לענקיות מדיה כמו ויאקום ודיסני; ונהפכה לשותפה בחברת DML, שמספקת פתרונות שיווק לחברות בענפים שונים. מהפכת המדיה החברתית בסוף העשור שעבר הביאה לתחום גם את פלד, ועם הניסיון שצברה והקשרים שטוותה היא הקימה ב־2010 את SocialTerminals, 
פלטפורמה לקידום חברות אופנה ולייפסטייל ברשתות חברתיות. במסגרת פעילות החברה הוקמה קרן השקעות למיזמי מסחר אלקטרוני ושיווק במדיה החברתית. הקרן פיתחה את Digital Export, תוכנית שמעניקה עד
5 מיליון דולר לחברות אופנה ולייפסטייל כדי שיבנו מותג בינלאומי; ואת טכנוארט, שהחלה לפעול השנה בישראל.

בטכנוארט מעורבים גם ענקית הייעוץ וראיית החשבון דלויט, משרד עורכי הדין יגאל ארנון ומשרד יחסי הציבור יוניק. החממה גייסה כמה משקיעים אנג'לים מתחומים שונים, שבוחנים את הסטארטאפים ומחליטים אם להשקיע בהם בהמשך: משקיע ההון סיכון הוותיק עמוס טלמור; בעלי חברת התקליטים הליקון רוני בראון, שמשקיע בשנים האחרונות בחברות הזנק; בעלי חברת אלאלוף ספנות, אריאל אלאלוף; ורוני פוקס, איש עסקים הפועל בתחום האנרגיה, שב־2011 שוחרר מהכלא בגיאורגיה, שם ישב לאחר שהורשע במתן שוחד לאישיות ציבורית.

המחזור הראשון של החממה, שבו משתתפים עשרה מיזמים, נפתח במאי אחרי תהליך סינון ארוך. כל המיזמים שהתקבלו לחממה הם בעלי נגיעה לעולם האמנות והתרבות, ועוסקים במוזיקה, וידאו, אמנות הבמה ואמנות פלסטית. כל מיזם זוכה במימון של 100 אלף דולר ובשירותים מקיפים הכוללים סיוע משפטי ופיננסי, פיתוח, שיווק דיגיטלי, פרסום ויחסי ציבור. לכל מיזם מוצמד מנטור שמלווה את הפעילות.

זירת ההייטק אמנם חדשה לכהנא, אבל נראה שהוא מבין היטב את מטרת החיבור בין אמן ליזם. "התפקיד של מנטור הוא להקשיב לסטארטאפים ולנסות להבין אם המוצר עוזר לאמנים, אפילו לי ברמה האישית. אני עוסק כמעט בכל ההיבטים של האמנות במוזיקה שלי ומחפש דרכים לקדם אותה. אמנים מאוד חסרי אונים מול כל הביורוקרטיה של התעשייה הזאת ומול השינוי המהפכני שהדיגיטציה והטכנולוגיה יצרו. אף אחד לא באמת יודע איך הכל עובד בתעשיית המוזיקה היום, ואתה מגלה רעיונות של סטארטאפים שיכולים להקל ולסייע לאמן שהוא חסר הבנה כלכלית. יש כאן סטארטאפים שמחברים אמן לקהל בדרך שקודם לא היתה אפשרית ויכולים לייצר לאמן הכנסות שהוא לא ידע שקיימות. אמן שותל זרעים ביצירה שלו, אבל אין לו מושג איפה הפירות".

הסטארטאפים שהתקבלו למחזור הראשון כוללים את TOM, פלטפורמה שמאפשרת לאמנים לקדם תכנים ברשתות חברתיות וערוצי מדיה על סמך פילוח נתונים; ARTrade, פלטפורמה למסחר בזכויות יוצרים של תוכן אמנותי, המאפשרת לקהילה להשקיע באמן באמצעות רכישה ומסחר בזכויות המוצר שלו, במטרה לאפשר לאמנים לטפח קשר ישיר עם משקיעים וצרכנים; ואת JamRoom, פלטפורמה לאיתור חדרי חזרות למוזיקאים על בסיס מחיר ומיקום גיאוגרפי. מיזמים נוספים הם אפליקציה שמייצרת מיקסטייפ לפי ניתוח הטעם המוזיקלי של המשתמש; תחנת רדיו אינטרנטית למוזיקה אלקטרונית שמשווקת כרטיסים למסיבות לפי מיקום והעדפות מוזיקליות; ופלטפורמה שמאפשרת לרוכשי אמנות לראות את היצירה כהולוגרמה בחלל הבית לפני הרכישה.

לפי כהנא, "הערך המוסף שאני ומנטורים אחרים מספקים הוא לגרום ליזמים בחממה להבין איך בדיוק הדברים עובדים כיום בתעשיית המוזיקה: מה קורה במהלך הופעות ואחריהן, מה קורה בהקלטות וביצירת אלבום. יש אקו סיסטם שלם בכל אפיק יצירה של אמן. זה משחק של מראות, יזמים מגלים עלי דברים שאני מכיר על עצמי כאמן כל כך טוב ונראים לי בנאליים, ולהם זה נראה כמו גילוי מדהים, ולהפך.

"לאמנים והייטקיסטים יש מכנה משותף. כולנו התחלנו במחסנים ובגראז'ים וניסינו להתקדם משם. הטכנולוגיה חדרה לכל תחומי החיים, ואנחנו מנסים להתמודד עם זה. תחום האמנות דורש כל הזמן מגע עם קהל, השאלה היא רק איך נכון לעשות את זה כיום".

פלד מקווה שמחזור חדש ייפתח אחת לשנה, כשהחממה מצפה להשקיע בסך הכל מיליון דולר בכל מחזור. "המשקיעים מקבלים 12% מהבעלות על כל סטארטאפ, עם אפשרות להשקעה של עד 25%", היא מציינת.

זה אומר 30 סטארטאפים בשלוש שנים. זה לא הרבה? אני חושב על 30 להקות חדשות בזמן הזה. כמה מהן מצליחות? אחת, שתיים?

פלד: "אחד מתוך כמה סטארטאפים יחזיר את ההשקעה בענק. המטרה שלנו היא ש־75% מהמיזמים יגיעו לסיבוב ראשון של גיוס".

שני פלד
תמר גורן

כהנא: "שני סטארטאפים שיצליחו, זה יהיה מדליק, לא?"

פלד: "יהיו יותר".

"אנחנו במקום לא נאור"

מול הביטחון המופרז והמתריס של כהנא, הביטחון השקט שמפגינה פלד מתגלה ככל שהשיחה עם השניים מתקדמת. היא משדרת קור רוח ואסרטיביות מאופקת – תכונות שוודאי סייעו לה בעולם ההייטק הפטריארכלי. "גם תעשיית ההייטק וגם תעשיית המוזיקה הן גבריות מאוד", היא אומרת. "בתעשיית המוזיקה יש שימוש רב בסקס ובמיניות של נשים. גם בתעשיית ההייטק אישה יכולה להשתמש במיניות שלה כדי לקדם את עצמה, ואני לא מדברת בהכרח על נשים ששכבו עם מנהלים כדי להתקדם או לקבל חוזה".

כהנא: "להשתמש במיניות זה לא פסול, אבל אפשר להתקדם בדרכים אחרות. אני משתמש במיניות שלי כל הזמן אבל אני לא מרגיש שאני צריך להתקדם באמצעותה. אני לא יודע אם לנשים יש בעיה להצליח בעולם המוזיקה, אולי יש להן יותר בעיה ליזום ולפרוץ את דרכן. בעולם כל כך פטריארכלי וכל כך גברי, אני מרגיש שאנחנו במקום לא נאור, שמרסק נשים בכל צעד ושעל".

נטע אלונים

מה זאת אומרת? איך מרסקים נשים?

"זה תהליך של חינוך. נשים מחונכות כך שהן ירגישו שלא מגיע להן מה שמגיע לכל גבר. מסלול של אמנים הוא בודד, ליפול ולקום וליפול ולקום, ובתחילת הדרך אתה מופיע במועדון הצוללת הצהובה בירושלים מול שלושה אנשים. ככה הופענו בתחילת דרכנו. כך שהדרך למקום סביר בתעשיית המוזיקה היא קשה ובודדה מאוד. בסעודיה אין זכויות נשים, אבל אתה מסתכל סביב, גם אצלנו אין ממש זכויות נשים, זה עולם גברי מאוד. אתה מסתכל בתוך משפחות ואתה רואה כמה הטרדות מיניות יש כאן".

הדברים שכהנא אומר מטרידים, אבל קשה שלא לחשוב על התרומה שהוא עצמו מספק לעולם הגברי שהוא מתאר. אני מזכיר לו שתיים מההתבטאויות שלו מהשנים האחרונות, שהתפרסמו בעיתונות: אחת, בהופעה של הג'ירפות ב־2012, בה קרא מעל הבמה: "בר רפאלי, אם את בקהל, אני רוצה לזיין אותך. לא במובן הפיזי, אלא במובן הרוחני, אני רוצה שנאתגר אחד את השני אינטלקטואלית". השנייה, בראיון שהעניק לרדיו 103FM בסוף 2013, בו אמר: "אין דבר מפחיד יותר מאישה כועסת. בעצם, חוץ מאישה כועסת שבדיוק ילדה".

"אני אמרתי דברים כאלה גם על הרבה גברים, ובקריירה שלי התנצלתי כבר 2,000 פעם", מגיב כהנא. "אני משתלח לכל כיוון. לא משנה אם אתה גבר או אישה, אני אכנס בך באותה מידה. אני פשוט חושב שהעולם אינו נאור כפי שהוא חושב שהוא, ויש פחות מדי נשים בכל מיני מקומות. לעמוד על במה בתור סולנית זה קשה, ועוד יותר קשה כשלא מעודדים אותך בדרך".

ביקור פוקח עיניים

כהנא אולי לא יגשים חלום עם בר רפאלי, אבל באחרונה הוא זכה לחסות בצלה של ישראלית בינלאומית אחרת. בסרטה הראשון כבמאית, השחקנית זוכת האוסקר נטלי פורטמן ליהקה את כהנא לעיבוד הקולנועי שיצרה ל"סיפור על אהבה וחושך", ספרו האוטוביוגרפי של עמוס עוז. בסרט, שהוקרן בפסטיבל קאן במאי ויצא לאקרנים בחודש שעבר, מגלם כהנא את בעלה של פאניה קלאוזנר, אותה משחקת פורטמן. "קאן זאת עיר שלמה שרוחשת כולה סביב אמנות", חולק כהנא את רשמיו. "כל העיר מגויסת סביב קולנוע, אתה יכול לזהות את ההתלהבות הכללית מכל פרט ביצירה - המשחק, התסריט, הסיפור, המוזיקה, והם מדברים על זה כאילו זה הדבר החשוב ביותר בעולם. וזה הקיום שלי, זה הדבר החשוב ביותר מבחינתי חוץ מהמשפחה, אבל כשאתה מוציא את האמנות שלך החוצה אתה נתקל בהמון קשיים. אני רואה עולם שבו אמנים מוציאים את האמנות בחינם, אבל חיים בכבוד ולא כתוצאה ישירה מהיצירה שלהם".

אבל זה קורה כבר היום: פלד מגייסת אותך כמנטור ומשלמת לך כסף בלי קשר ליצירות המוזיקליות שלך.

"לא, זה לא מדויק. אני אגיד לך את זה הכי פשוט – תרבות זה הלחם של הנשמה. המוזיקה הצילה אותי מכמה מצבים קשים מאוד בחיים שלי, ואני חושב שהמטרה שלנו היא לגרום למוזיקה לחזור להיות כמו לחם אחיד, כמו חלב, כמו ביצים, אי אפשר בלי זה".

כיום אני צורך את המוזיקה שלי בחינם, אני אפילו לא צריך לשלם עליה חמישה שקלים כמו על לחם אחיד. זה הרי שורש הבעיה.

"אני לא רוצה שתשלם. אני רוצה שהשיר שלי יגיע אליך חינם, ואני רוצה שהכסף יגיע אלי בלי קשר. כשיש לי שיר חדש, כל מה שמעניין אותי זה שאתה תשמע אותו. לא מעניין אותי שתשלם עליו, זה אפילו לא עובר לי בראש. אבל אז מגיע סוף החודש, ואני אומר לעצמי, רגע, יש לי כמה להיטים ברדיו בו זמנית ואני עדיין בקושי צף. אז יש פה בעיה. בשביל זה צריך סטארטאפים עם אנשים מבריקים שיעזרו לנו לגשר על התהום הזאת".

פלד: "החזון שלנו הוא שבפעם הראשונה בהיסטוריה יתקיים מאזן שיספק לאמן את המקום שלו, גם ברמה הפיננסית, וגם יציב אותו בקדמת הבמה כיוצר התוכן שבזכותו העולמות האלה נוצרים. בעלי השליטה האמיתיים הם יוצרי התוכן, ונוצר מאזן שנעשה יותר דומיננטי, בעקבות המתרחש בתעשיית הטכנולוגיה ובקרב יזמים שמובילים את התפישה הזאת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#