עוברת שיפוץ: תוכנת פוטושופ חוגגת 
25 שנה - וממציאה את עצמה מחדש - גלובל - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

עוברת שיפוץ: תוכנת פוטושופ חוגגת 
25 שנה - וממציאה את עצמה מחדש

פוטושופ שרדה את כל השינויים שהתחוללו בעולם הטכנולוגיה ברבע המאה שחלפה מאז שהומצאה - וכעת היא מתאימה עצמה 
לעידן של מחשוב הענן בתקווה לכבוש את לבם של צרכנים חדשים ■ "המטרה היא לעבור מעשרות מיליוני משתמשים למאות מיליונים"

תגובות

ההיסטוריה של הטכנולוגיה הדיגיטלית מלאה בחידושים שזכו לשבחים על כך ששינו את העולם: מחשב המקינטוש, מערכת ההפעלה חלונות, הדפדפן נטסקייפ נוויגייטור, האייפוד ואינספור אחרים. יש גם מוצרים רבים ששינו את העולם אבל אז נדחקו הצדה על ידי מוצרים חדשים וטובים יותר: מחשב המקינטוש, מערכת ההפעלה חלונות, דפדפן נטסקייפ, האייפוד ואינספור אחרים.

נדיר יותר לראות בעולם הטכנולוגיה מוצר שמחולל שינויים כל כך גדולים, עובר כל כך הרבה תנודות - ואז, אחרי שינויים קלים, מוצא לפתע קהל חדש.

בפברואר מלאו 25 שנה לתופעה כזאת - פוטושופ, תוכנת עריכת תמונות של חברת אדובי, שנוצרה בתקופה שבה עוד צילמנו תמונות בסרט צילום ופיתחנו אותן על נייר. היא לא רק שרדה, אלא גם המשיכה להצליח לאורך תקופות של שינויים טכנולוגיים אדירים - עליית האינטרנט, ירידת הדפוס, עלייתה ונפילתה של ההדפסה הביתית והזינוק המטאורי של הצילום הדיגיטלי. פוטושופ הגיעה למעמד הנדיר של מוצר שנהפך לפועל בשפה האנגלית - כמו גוגל וזירוקס. לאורך הדרך, היא נהפכה למוקד מחלוקת בגלל, בין היתר, הדרך שבה ניתן להשתמש בה כדי להפוך את גופן של נשים לדימויים לא טבעיים המופיעים על שערי מגזינים, או השימוש של מפרסמים או של חברים ברשתות החברתיות בה כדי לשפץ את תמונות החופשה האחרונות שלהם.

אבל לעת עתה, על אף חותמת האישור החברתית שלה, פוטושופ מסתכנת בהחמצת שוק גדול הרבה יותר של חובבי צילום והסמארטפונים שלהם. פעם נהגנו, לטוב ולרע, לשפץ תמונות בפוטושופ. כיום, לעתים קרובות אנחנו מעלים אותן לאינסטגרם ולסנאפצ'ט, היכן שכל אחד, כך נדמה לפחות, הוא עורך תמונות. אבל לא כולם צריכים או אפילו רוצים תוכנה מורכבת כמו פוטושופ. "כשנכנסתי לתפקיד ב–2010, הבנתי שהצמיחה של העסק שלנו לא תואמת את מה שקורה מסביבנו", אומר דיוויד וודהווני, הממונה על תוכנות קריאייטיב באדובי. "הביטוי הוויזואלי במגמת עלייה בכל מקום. העסק שלנו היה עסק יציב, אבל הוא לא צמח בקצב שחשבנו שהוא צריך לצמוח".

אי־פי

מ-700 דולר לעותק 
- לדולרים בודדים

אדובי לוקחת סיכון גדול וממציאה מחדש את הפוטושופ, בתקווה שתהיה פחות תלויה במכירות לקבוצה קטנה של לקוחות מקצועיים. ההמצאה מחדש האגרסיבית של פוטושופ, אם תצליח, עשויה לשמש מודל לחברות אחרות, במיוחד מיקרוסופט, המסתכנת באובדן נתח שוק לטובת יצרניות אפליקציות מהירות יותר. היא גם מעידה על הדרך שבה תוכנות שהלכו ותפחו עם השנים, כשהמחשבים האישיים הלכו והתחזקו, יכולה להגיע גם למכשירי מובייל החלשים יותר: צמצום התוכנה והורדת מחירה יכולים לסייע במשיכת קהל רחב הרבה יותר, או לפחות להבטיח שהקהל הקיים לא ינטוש אותה.

התוכנית החדשה של אדובי לפוטושופ החלה למעשה ב–2011. במקום למכור עותקים מורשים של פוטושופ ויישומים מתקדמים אחרים במאות דולרים לכל אחד (פוטושופ נמכרה בעבר ב–700 דולר לעותק), אדובי החלה להציע גישה חודשית בפחות מ–10 דולרים לחודש. השינוי במחיר נתקל מיד בזעם מצד המשתמשים הוותיקים, שלא אהבו את הרעיון של שכירות במקום רכישה. היות שהכנסות ממנויים מגיעות לאורך זמן, השינוי גם הכביד על השורה התחתונה של אדובי. הרווח הנקי השנתי שלה נפל ב–65% ב–2013, ובשנה שעברה הוא ירד ב–13%. אולם החברה רואה את הירידה כמחיר קצר טווח שעליה לשלם על תוכנית ארוכת טווח. באמצעות הורדת מחירה של פוטושופ, אדובי מקווה להפוך את הגישה לתוכנה לדמוקרטית יותר ולהרוויח משתמשים חדשים שבעבר אולי לא יכולים היו להרשות לעצמם תוכנה ב–700 דולר.

בינתיים הכיוון שבו מתקדמים הדברים נראה מבטיח. לאדובי יש כיום 3.5 מיליון מנויים על חבילת מחשוב ענן משלה, שכוללת את פוטושופ, והיא צופה שיהיו לה כמעט 6 מיליון מנויים עד סוף השנה. ההכנסות השנתיות שמייצרים המנויים האלה יגיעו ל–3 מיליארד דולר. החברה בדרך לשבור את שיא ההכנסות של 3.4 מיליארד דולר שרשמה ב–2011 ממכירות 
תוכנות בקופסה. יש כמובן סיכונים. אפליקציות עריכת תמונות פשוטות צוברות פופולריות במהירות. אדובי אולי אינה מגיבה אליהן מהר מספיק. וכשפונים לסוגים חדשים של לקוחות, עלולים לפגוע בלקוחות ותיקים שתמכו בחברה במשך שנים. האם הם ימצאו אלטרנטיבה איכותית אם פוטושופ תתחיל להיראות פשוטה מדי?

רויטרס

עם זאת, החברה שועטת קדימה. לאדובי גם תוכניות גדולות יותר לפרק את פוטושופ לכמה אפליקציות. חלק מהן היא תפתח בעצמה, ואחרות יפותחו על ידי מפתחי צד שלישי שלהם תהיה גישה למערכות עיבוד התמונות של אדובי ברשת. בחלק מהמקרים, האפליקציות האלה אפילו יוצעו בחינם. "המטרה היא לעבור מעשרות מיליוני אנשים שמרוויחים מהטכנולוגיה של פוטושופ למאות מיליונים", אמר וודהווני.

"הדור הצעיר מחפש כלים חדשים"

המעבר של אדובי לאפליקציות ולענן זיכה אותה בשבחים מצד האופטימיסטים בוול סטריט. כדי להבין למה, כדאי ללמוד קצת את ההיסטוריה של פוטושופ.

פוטושופ התחילה כהפוגה מכתיבת עבודת דוקטורט. בסוף שנות ה–80, תומאס קנול, שלמד מדעי המחשב באוניברסיטת מישיגן, החל לפתח אוסף של כלים לעיבוד תמונות בעבור אחיו הצעיר ג'ון, שהיה מומחה לאפקטים דיגיטליים בחברת ILM. התוכנה, שלה נתנו האחים את השם דיספליי, צמחה והלכה, ועד מהרה רבים מחבריו של ג'ון ב–ILM 
השתמשו בה. ב–1988, אדובי הסכימה לקנות את התוכנה, אך ללא ציפיות גבוהות במיוחד. אדובי לא נתנה לאחים משאבים לסיים את פיתוח התוכנה. החברה אפילו לא דרשה מהם לעבור לעמק הסיליקון כדי לעבוד עליה. ג'ון נשאר ב–ILM והמשיך לחלום על יישומים חדשים לפוטושופ, בעוד שתומס נשאר באן ארבור, ושם כתב כל שורת קוד בגרסה הראשונה. "כתוצאה מכך לא סיימתי את הדוקטורט שלי", מספר תומס. אך אחרי כשנתיים, הוא סיים את פוטושופ. ב–19 בפברואר 1990, פוטושופ 1.0 התחילה להימכר, והיא היתה הצלחה מיידית. בעשור הבא, אדובי מכרה יותר מ–3 
מיליון עותקים.

רבים מהמאפיינים של פוטושופ פותחו כגרסה לטכניקות שבהן השתמשו צלמים זמן רב בחדר החושך, אך מה שהבדיל אותן מתוכנות עריכת תמונות מתחרות היה הדרך שבה הן שיפרו את עבודת חדר החושך. למשתמשים הראשונים זו היתה חוויה מדהימה. "מה שהדהים אותי היה היכולת לשנות את דעתך כל הזמן", אומרת מגי טיילור, צלמת שאמנות הקולאז'ים הציורית שלה נעזרת הרבה בפוטושופ. "עם סרט צילום הייתי צריכה לקבל החלטה, ליצור חשיפה - וסיימתי. ובהרבה מקרים התאכזבתי", היא אומרת. "עם פוטושופ אני יכולה לשנות את דעתי כמה 
פעמים שארצה".

לצערם של חלק מאנשי האסכולה הישנה, פוטושופ שיחררה צלמים מכבלי הפגמים הפיזיים ומהכימיקלים של חדר החושך. "בימים שקדמו למחשב, היתה צריכה להיות לך קואורדינציה טובה מאוד בין היד לעין כדי לצלם היטב", אומר ג'ון מאידה, מעצב ולשעבר נשיא בית הספר לעיצוב של רוד איילנד. פוטושופ שינתה זאת. אבל חשוב יותר ממה שפוטושופ עשתה היה הכיוון שאליו אדובי הובילה את השוק שלה. ב–1990, העלאת תמונה למחשב היתה משימה קשה, משום שסורקים עלו עשרות אלפי דולרים, ולמדפסות ומוניטורים לא היתה יכולת להדפיס תמונות ברזולוציה גבוהה. האנשים שניצלו את פוטושופ בצורה הטובה ביותר היו מעצבים, שעבדו בעיתונים, מגזינים ותעשיות אחרות 
שהשתמשו בדפוס. "ואולם תמיד עקבנו אחרי הטרנדים כדי לראות אילו יישומים נדרשים כשהשוק מתפתח", אומר תומס קנול. בכל פעם שצצה הזדמנות חדשה - ממדפסת הזרקת הדיו ועד למצלמה הדיגיטלית - אדובי התאימה במהירות את פוטושופ לטכנולוגיה החדשה. בכל פעם, פוטושופ צמחה.

פנייתה של אדובי למנויים מבוססי ענן ואפליקציות מובייל דומה לכך: עסקי התוכנה השתנו, ואדובי שוב משתנה עמם. כעת אדובי מציעה כמה מהיישומים הטובים ביותר של פוטושופ למפתחים חיצוניים, שיכולים להוסיף לאפליקציות שלהם יכולות עריכת תמונות מתקדמות ללא עלות. אדובי גם מפתחת חבילת אפליקציות שיאפשרו התאמה אישית של מאפיינים שונים בפוטושופ ותוכנות אחרות, וכך יתאימו למגוון רחב יותר של משתמשים.

"כשאני רואה את כל זה קורה, אני מסכים עם מה שהם עושים", אומר מאידה, כיום שותף בחברת ההון סיכון קליינר פרקינס קופילד אנד באיירס. "הדור הצעיר של המעצבים מחפש כלים חדשים, ולא אכפת להם על איזה מכשיר הם נמצאים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#