טיילור סוויפט: כך עובדת המכונה המשומנת שמגלגלת עשרות מיליוני דולרים - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

טיילור סוויפט: כך עובדת המכונה המשומנת שמגלגלת עשרות מיליוני דולרים

"רולינג סטון" הכתיר אותה כמושיעת תעשיית המוזיקה, ובגיל 25 כבר יש לה בתים 
בשווי עשרות מיליוני דולרים ומטוס פרטי ■ מה סוד ההצלחה?

8תגובות

באוקטובר האחרון זינק שיר מתוך אלבומה החדש של הזמרת טיילור סוויפט, "1989", אל פסגת מצעד אייטיונז בקנדה. העובדה הזאת לא היתה מרעישה במיוחד, אלמלא התגלה בדיעבד כי "השיר" היה למעשה 8 שניות של שקט מוחלט שהוצעו בטעות למכירה כרצועה מהאלבום. המעריצים של סוויפט בקנדה מיהרו בכל מקרה להיות הראשונים לרכוש את השיר, ורק אחר כך גילו לאכזבתם שהוא אינו אלא רעש לבן.

"1989", שיצא לחנויות ב–27 באוקטובר, בהחלט היה יוצא דופן בשנה עגומה למדי לתעשיית המוזיקה האמריקאית, שבה מסתמנת ירידה של 14% במכירות האלבומים. האלבום, ששני הסינגלים הראשונים בו "Shake it Off" ו–"Blank Space" מתנגנים ללא הרף בתחנות הרדיו בארה"ב, מכר בשבוע הראשון ליציאתו 1.28 מיליון עותקים — בניגוד להערכות מוקדמות כי ימכור כ–700 אלף. בכך שברה סוויפט שיא ונהפכה לאמנית הראשונה ששלושה אלבומים שלה מכרו בארה"ב יותר ממיליון עותקים בשבוע הראשון ליציאתם. נכון לסוף השבוע שעבר האלבום מכר כבר 3 מיליון עותקים בארה"ב, ועשוי להיות האלבום הנמכר ביותר של השנה, כשהמתחרה היחיד מולו על התואר הוא פסקול סרט האנימציה "לשבור את הקרח", שיצא בינואר ומכר 3.4 מיליון עותקים.

מי שעוקב בשנתיים האחרונות אחר הקריירה של סוויפט בוודאי לא מופתע מההצלחה המסחררת שלה. החיוך המתקתק של הבלונדינית עם העיניים הצוחקות והתמונות המשעשעות שהיא מעלה לאינסטגרם אולי מטעים, אך סוויפט היא אחד האנשים שעובדים הכי קשה בתעשיית המוזיקה, והיא תעשה הכל כדי לשמור על המעריצים שלה — ולוודא שהם לא רק יעקבו אחריה בטוויטר, אלא גם יקנו אלבומים ויבואו להופעותיה. כך, בגיל 25, אחרי קריירה של עשור עם אינספור פרסים והישגים, אפילו המגזין "רולינג סטון" כבר הכריז עליה כמי שעשויה להציל את תעשיית המוסיקה בארה"ב.

אי־פי

באלבום האחרון, החמישי של סוויפט, היא עשתה לטענתה מהפך כשעברה מז'אנר הקאנטרי שאיפיין עד כה את הקריירה שלה אל מוזיקת הפופ בהשראת שנות ה-80. אך אף שהוא כולל כמה להיטים קליטים וכבר זכה לשבחי המבקרים, קשה שלא לתהות: מה הופך דווקא את האלבום הזה להצלחה כל כך גדולה ואת סוויפט למושיעה של עולם המוזיקה?

ובכן, התשובה נמצאת בכל מקום אפשרי. אולי משום שסוויפט פשוט מקפידה להיות בכל מקום, כל הזמן. פעם היא מופיעה על שער "רולינג סטון", אחר כך היא מגיחה בפרסומת לדיאט קולה והנה היא מתארחת כשופטת ב"דה ווייס" או יושבת על הספה בתוכנית הלייט נייט של ג'ימי קימל. באוגוסט האחרון היא אפילו הנחתה תוכנית אירוח משלה ששודרה בשידור חי באינטרנט למעריציה ברחבי העולם, שבה דיברה על האלבום החדש, ענתה על שאלות ושיתפה את הקהל בסיפורים שמאחורי השירים.

כבת לדור שצמח עם האינטרנט, סוויפט גם מנצלת באופן טבעי את הרשתות החברתיות כדי לשמור על קשר עם המעריצים, לתת להם תחושה שהיא חברה שלהם ("אין הבדל בעיני בין חברים למעריצים", אמרה באחד הראיונות) ולייצר, כמובן, הרבה באזז. בפייסבוק יש לה 72 מיליון עוקבים, בטוויטר קוראים את הציוצים שלה 49 מיליון אנשים, ובאינסטגרם זוכים 16.2 מיליון עוקבים ליהנות מהתמונות שהיא מעלה. לקראת האלבום היא אף פיזרה בפוסטים באינסטגרם מלים מתוך שיריה כדי להגביר את הציפייה.

בניגוד לסלבריטאים אחרים שנעזרים בעוזריהם האישיים לניהול החשבונות, סוויפט מצייצת בעצמה ומשתמשת ברשתות החברתיות כדי לעקוב אחר מעריציה. "כל מה שאני מחליטה לעשות באלבומים מתבסס על מה שאני חושבת שאתם תאהבו", הודתה באחרונה בצ'אט עם מעריצים.

והיא לא מסתפקת רק באינטרנט. מלבד מפגשים אישיים עם מעריצים לפני ואחרי כל הופעה בסיבובי ההופעות שלה, יזמה סוויפט לקראת יציאת "1989" הופעות פרטיות סודיות. בכל אחת מההופעות, שנערכו בבתיה, היא אירחה 89 מעריצים ואף אפתה עבורם במו ידיה עוגיות. "היינו בבית של טיילור שש שעות! ישבנו בסלון והיא ניגנה לנו את האלבום שלה", כתבה אחת המעריצות באינסטגרם לצד תמונה שלה עם סוויפט.

גם המעריצים שלא זכו להיות מוזמנים לבית של סוויפט מרגישים שותפים לחייה. כך, למשל, בחוברת המלים המצורפת לאלבום היא נוהגת לשלב מסרים סודיים, כולל רמזים על מי נכתב השיר (בדרך כלל אחד מהאקסים שלה). המחוות הקטנות האלה כובשות את לב הקהל, ולמרבה הפלא הוא לא מורכב רק מנערות בנות 14. קלייר תומפסון, עורכת דין בת 30 מלוס אנג'לס, סיפרה ל"ניו יורק טיימס" כי "1989", שרכשה בהזמנה מוקדמת, היה האלבום הראשון שקנתה השנה. היא אמרה כי היא עוקבת אחר סוויפט באינסטגרם ואוהבת "איך שהתמונות שלה צצות אצלי כמו התמונות של כל חברי. זה גורם לי כמעריצה להרגיש שאני חלק מהחיים שלה", היא אומרת. "כולנו מרגישים שאם היינו פוגשים אותה בטח היינו חברים שלה. חשים מחוברים אליה. נחמד להרגיש ככה".

הכנסות של 64 מיליון דולר בשנה

המעריצים הם הדבר החשוב ביותר לסוויפט, כפי שהיא דואגת לציין בכל טקס שבו היא זוכה בפרס, אך הפרנסה חשובה לה יותר. בחודש שעבר היא עוררה סערה כשהסירה את כל אלבומיה משירות המוזיקה הפופולרי ספוטיפיי, במחאה על התמלוגים הנמוכים שהוא משלם ועל כך שהמוזיקה מוצעת חינם. סוויפט, שגם כתבה ביולי מאמר ב"וול סטריט ג'ורנל" על עתידה של תעשיית המוזיקה, הסבירה כי "הנוף של התעשייה משתנה כל כך מהר עד שלכל דבר חדש, כמו ספוטיפיי, יש תחושה כמו של ניסוי גדול". היא הוסיפה כי "אני לא מוכנה לתרום את מפעל חיי לניסוי שלא מתגמל כראוי כותבים, מפיקים, אמנים ויוצרים של מוזיקה, ואני לא מסכימה להנציח את התפישה שלפיה למוזיקה אין ערך והיא צריכה להיות מוצעת חינם".

מתוך האינסטגרם של סוויפט

ל"הוליווד ריפורטר", שהכתיר אותה כאחת 
מה–Rule Breakers הגדולים של 2014, סיפרה סוויפט כי קיבלה המון הודעות וטלפונים מאמנים, כותבים ומפיקים שביקשו להודות לה אחרי שהסירה את שיריה מספוטיפיי. "כולם מתלוננים כל כך הרבה על הירידה במכירות המוזיקה, אבל אף אחד לא משנה את הדרך שבה דברים נעשים, אנשים פשוט ממשיכים לרוץ לכיוון הסטרימינג, וזו הסיבה העיקרית לכך שהמכירות יורדות", אמרה.

ההשקעה האדירה של סוויפט משתלמת. בשנה שהסתיימה ביוני 2014 היא גרפה הכנסות של 64 מיליון דולר, לפי הערכת המגזין "פורבס", שהציב אותה במקום השני ברשימת הנשים בעלות השכר הגבוה ביותר בעולם המוזיקה, אחרי ביונסה. המכירות של "1989" עדיין לא נכללו בחישוב הזה, אך מה שכן נכלל היה סיבוב ההופעות Red, שבו במשך 15 חודשים עלתה סוויפט על הבמה 86 פעמים בארה"ב, קנדה ובמדינות נוספות, בהן גרמניה, ניו זילנד וסינגפור.

אבל מי כמו סוויפט יודעת שאלבומים והופעות הם רק כסף קטן, ולכן היא חתומה על חוזי פרסום עם שלל מותגים — דיאט קולה (המשקה שהיא מקפידה לשתות בראיונות), קאבר גירל, קדס ואליזבת ארדן, שגם הוציאה בושם על שמה. כל מי שרוצה לפנות ללבן של צעירות יודע שכדאי להשתמש בסוויפט כפנים של המותג. החוזים האלה תרמו עד היום כ–33.2 מיליון דולר להכנסותיה של סוויפט, להערכת המגזין "בילבורד".

עם כל ההכנסות האלה, סוויפט היא כבר לא בדיוק הבת של השכנים ממול, אלא אם אתם גרים באחוזה בבוורלי הילס. הזמרת מחזיקה שם בדירה בשווי 4 מיליון דולר, שהיא רק חלק מתיק הנדל"ן ההולך ומתרחב שלה. ב–2009, כשהיתה רק בת 20, קנתה בית בנאשוויל, בירת מוזיקת הקאנטרי שבטנסי, בשווי 2 מיליון דולר, שם גם קנתה שנתיים מאוחר יותר בית להוריה ב–2.5 מיליון דולר. בשנה שעברה היא רכשה ב–17.75 מיליון דולר אחוזה בת שמונה חדרי שינה ברוד איילנד, והשנה החליטה לעבור לעיר הגדולה, וקנתה את הפנטהאוס של הבמאי פיטר ג'קסון ("שר הטבעות") בשכונת טרייבקה שבניו יורק ב–15 מיליון דולר. היא אפילו הוציאה 5 מיליון דולר נוספים כדי לרכוש את הדירה ממול, עבור צוות האבטחה שלה.

סוויפט גם הספיקה להרוויח בשנה שעברה מיליון דולר כשמכרה את הבית שלה בהיאניס פורט שבמסצ'וסטס. את הבית היא רכשה חצי שנה קודם לכן ב–4.8 מיליון דולר כדי להיות קרובה לאחוזה של משפחת קנדי, שעם אחד מצאצאיה, קונור, ניהלה קשר רומנטי. כיצד היא מתניידת בין כל הבתים האלה? אל דאגה, יש לה מטוס מנהלים מדגם פלקון 900 שעלה לה 40 מיליון דולר. כשהוא לא מטיס אותה ממקום למקום, הוא נח בהאנגר פרטי בנמל התעופה הבינלאומי של נאשוויל.

מנאשוויל - לג'יי זי

בניגוד לבזבזנות והראוותנות שמאפיינת הרבה כוכבים צעירים, אצל סוויפט הכל תמיד מחושב ומתוכנן היטב — גם אם הפרצוף המופתע שלה כבר נהפך לסמלה המסחרי — וכך היה מגיל צעיר.

למרות קריירת הקאנטרי שהפכה אותה למפורסמת, סוויפט נולדה בעיר רדינג שבפנסילווניה לאב בנקאי ואם יועצת לקרנות נאמנות. בגיל צעיר התגלה בה כישרון השירה, ועמו התפתח החלום על העיר נאשוויל, מרכז מוזיקת הקאנטרי. לאחר נדנודים רבים להוריה עברה המשפחה של סוויפט לנאשוויל, שם בתחילה קיבלה יחס ספקני. "כולם אמרו לי: 'קהל היעד של תחנות הרדיו של הקאנטרי הוא עקרות בית בנות 35. תני לנו שיר שעקרת בית בת 35 יכולה להתחבר אליו, ואז נדבר'", סיפרה בראיון ל"ניו יורקר".

סוויפט, שהיתה כבר אז דעתנית, התעקשה על השירים הרומנטיים שכתבה לעצמה — וההימור השתלם. האלבום הראשון שלה, שיצא כשהיתה בת 16, זכה להצלחה מסחרית ולשבחי הביקורת, ושבר שיא כאלבום ששהה את משך הזמן הארוך ביותר במצעד בילבורד. מאז הוציאה כמעט בכל שנתיים אלבום חדש עם שירי קאנטרי־פופ שעסקו בעיקר בפרידות ובאהבות נכזבות (והעלו לא מעט ספקולציות לגבי הגברים הרבים שעמם יצאה).

בצ'אט שערכה סוויפט עם מעריציה היא הסבירה את הפער של השנתיים בין אלבום לאלבום בכך שזהו פרק זמן מספק בשביל לשנות כמעט כל דבר בחיים, והוסיפה כי היא בעצם ממציאה את עצמה מחדש. אבל בעוד שזמרות כמו מיילי סיירוס או ליידי גאגא מחוללות מהפך בתדמיתן עם כל אלבום חדש, סוויפט מסתפקת בשינוי קל של הז'אנר המוזיקלי.

אחרי שהוציאה ארבעה אלבומי קאנטרי ונהפכה לכוכבת הז'אנר (דולי פרטון כינתה אותה "הדבר הטוב ביותר שקרה אי פעם למוסיקת הקאנטרי"), היא החליטה "להתמרכז". בעזרת מפיק העל השוודי מקס מרטין, שאחראי על להיטי פופ כמו "Baby One More Time" של בריטני ספירס ו-"I Kissed a Girl" של קייטי פרי היא יצרה את "1989", שלטענתה מסמל גם את ההתבגרות שלה. "האלבום לא עוסק בגברים, הוא לא על משהו טריוויאלי, הוא לא על נקמה או פרידות. הוא על איך שהחיים שלי נראים עכשיו", הסבירה ל"בילבורד".

לאחר שנים שבהן כיכבה בצהובונים לצדם של בני זוג מתחלפים — מכוכב "דמדומים" טיילור לאוטנר ועד לזמר ג'ון מאייר והשחקן ג'ייק ג'ילנהול - נראה כי סוויפט מעדיפה להתרועע כיום עם חברות בנות גילה, כמו השחקנית לינה דנהאם (יוצרת הסדרה "בנות"), הזמרת הניו־זילנדית לורד והדוגמנית קרלי קלוס, שלצדה הופיעה באחרונה בתצוגת האופנה השנתית של "ויקטורי'ס סיקרט".

לפני שבועיים היא אף העלתה לאינסטגרם תמונה שמתחרה אולי רק בסלפי של אלן דג'נרס מטקס האוסקר של השנה שעברה. בתמונה, שצולמה במסיבת יום ההולדת ה–25 שערכה בביתה שבניו יורק, עומדים זה לצד זה סוויפט, קלוס, הזמר סם סמית', ביונסה, ג'יי זי, חברות להקת "היים" וג'סטין טימברלייק.

Getty Images for TAS

לפי הנוסחה ההוליוודית המוכרת, אפשר היה לצפות מזמרת כמו סוויפט, שזכתה להצלחה בגיל צעיר ונמצאת כל היום בחברת סלבריטאים ומול עדשות הפפראצי, שתאבד את זה בשלב מסוים ותרצה סוף כל סוף את מדורי הרכילות. אך סוויפט שומרת על עצמה מכל משמר וממשיכה לטפח את התדמית הנקייה שלה. סביר להניח שלא נראה תמונות שלה יוצאת שיכורה ממסיבה, וגם בסמארטפון שלה כנראה אין תמונות פרטיות כמו אלה שהביכו השנה את ג'ניפר לורנס.

"יש סלבריטאים שמתמוטטים לעיני הציבור, ואז אנשים חושבים שכל אלה שנמצאים בעין הציבורית מסתירים סודות מלוכלכים ומזייפים כנות ואותנטיות או תגובות מופתעות כשהם זוכים בגראמי", אמרה סוויפט בראיון למגזין "אסקווייר". "אני לא אתן להם לגרום לי להתמוטט".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#