גיבורי העל הצילו את הוליווד עם הכנסות שיא - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
רשת אנשי העכביש

גיבורי העל הצילו את הוליווד עם הכנסות שיא

נראה שהטרנד הזה לא דועך: עוד ועוד סרטים נעשים, מיטב השחקנים באים להשתתף בחגיגה והקהל נוהר לבתי הקולנוע ■ רק אל תגידו לו שבן אפלק יגלם את באטמן

תגובות

ה שבוע געשה הרשת לאחר שנודע כי שני גיבורי העל האהודים ביותר, באטמן וסופרמן, יתאחדו לראשונה על מסך הקולנוע. הסרט אמנם יעלה לאקרנים רק ב–17 ביולי 2015, אך מה שעורר את הסערה הגדולה לא היה הציפייה ליציאתו, אלא זהותו של באטמן המיועד - השחקן בן אפלק. יותר מ-96 אלף ציוצים עלו בטוויטר בשעה הראשונה לאחר שפורסמו הדיווחים הראשונים על ליהוקו של אפלק, ו-71% מהם היו שליליים, לפי חברת ניתוח הרשתות החברתיות פיזיולוג'י. "בן אפלק הוא באטמן? אני מקווה שהרשע של הסרט ינצח", כתב אחד הגולשים. "בגרסה של בן אפלק, ההורים של באטמן יהרגו את עצמם", צייץ אחר.

מעריצי באטמן לא הסתפקו בהוצאת קיטור בטוויטר, ופתחו באתר Change.org עצומה, שקוראת לוורנר ברדרס לפטר את בן אפלק מתפקיד באטמן. "כישורי המשחק שלו לא מתקרבים אפילו להיות אמינים כברוס ויין והוא לא יעשה צדק עם התפקיד", נכתב בעמוד העצומה, שצברה עד כה יותר מ-77 אלף חתימות. "הוא לא מפחיד מספיק בשביל להיות באטמן. אנא מצאו מישהו אחר שייתן למעריצים את מה שהם רוצים". גם המבקרים לא חסכו שבטם מאפלק המסכן: "האם בן אפלק נשלח לחסל את באטמן?", נכתב ב"גרדיאן" הבריטי.

כתבות נוספות באתר TheMarker:

אחרי הגירושים: מרדוק רכש כרם בלוס אנג'לס ב-28.8 מיליון דולר

הערכות: הקיצוץ של 3 מיליארד שקל בביטחון - יצומצם או יבוטל לחלוטין

למרות הסלידה מליהוקו כבאטמן, השם בן אפלק דווקא מושך לא מעט צופים לבתי הקולנוע. אפלק, 41, שצפוי לגלם את באטמן בכמה סרטים ואולי אף לביים את סרט גיבורי העל "ליגת הצדק", הוא שחקן מוערך שזכה באוסקר פעמיים ‏(אם כי לא על משחקו - בפעם הראשונה הוא זכה עם מאט דיימון על התסריט ל"סיפורו של וויל האנטינג" ובפעם השנייה בשנה שעברה על הפקת הסרט "ארגו", שאותו גם ביים‏). שני הסרטים האחרונים שלו שיצאו בהפצה רחבה - "ארגו" ו"גנב עירוני" - הכניסו כמעט 400 מיליון דולר ביחד בכל העולם, וב–16 השנים האחרונות גרפו כל הסרטים שבהם כיכב סכום כולל של 2.7 מיליארד דולר בעולם.

אולפני וורנר ברדרס, המפיקים את הסרט, דווקא הגנו על ההחלטה ללהק את אפלק לשחק מול הנרי קאוויל, שגילם את סופרמן ב"איש הפלדה" שיצא בשנה שעברה. "ידענו שאנחנו צריכים שחקן יוצא דופן כדי לגלם את אחד מגיבורי העל הפופולריים ביותר של DC קומיקס, ובן אפלק בהחלט מתאים, ויותר מכך", אמר נשיא וורנר ברדרס גרג סילברמן בהודעה שפירסם.

כשסילברמן אומר שהוא צריך מישהו יוצא דופן - הוא יודע למה. ביוני סיימו וורנר ברדרס שותפות בת שמונה שנים עם חברת ההפצה לג'נדרי פיקצ'רס, שותפות שהניבה להיטים קופתיים כמו טרילוגיית "באטמן" האחרונה, סדרת סרטי "בדרך לחתונה" ו"התחלה". לדברי קריסטן אקונה מהאתר ביזנס אינסיידר, וורנר ברדרס היו חייבים להביא כוכב גדול כמו אפלק כדי לעמוד בתחרות מצד יוניברסל, השותפה החדשה של לג'נדרי.

אפלק אינו השחקן הראשון שליהוקו לדמות באטמן נתקל בהרמת גבות. גם השחקן מייקל קיטון, שגילם את איש העטלף בשני סרטי הסדרה בסוף שנות ה–80 ובתחילת שנות ה–90, לא התקבל בתשואות רמות על ידי מעריצי גיבור העל בגלימה השחורה. כאשר דווח כי קיטון לוהק לתפקיד באטמן, איימו מעריצי הקומיקס להחרים את הסרט ויזמו גם הם עצומות. בסופו של דבר הם נהרו בהמוניהם לקופות והסרט היה שובר הקופות הגדול ביותר של 1989, עם הכנסות של 251 מיליון דולר בארה"ב. אחרי סרט המשך אחד נמאס לו, הוא פרש מהתפקיד ופינה את דמותו של באטמן לוואל קילמר ולג'ורג' קלוני, אך הוא עצמו נעלם ומגיח מדי פעם בתפקידים קטנים.

זייד רוזנטל

המיתולוגיה האמריקאית 
של גיבורי העל

חלק גדול מכעסם של מעריצי באטמן נובע מכך שאפלק כבר קיבל הזדמנות אחת לגלם גיבור על, בסרט "דרדוויל" שהיה מבוסס על קומיקס של מארוול ונחל כישלון חרוץ. "אני מחכה בקוצר רוח לראות את אפלק מביא לבאטמן את העומק והרצינות שהביא ל'ג'ילי' ול'דרדוויל'", צייץ השחקן וויל ויטון בחשבון הטוויטר שלו.

אז למה האמריקאים כועסים כל כך על מי שהורס להם את דמויות גיבורי העל האהובות? יש הטוענים כי הסיבה נעוצה בכך שגיבורי העל הם המיתולוגיה היוונית של האמריקאים. "הם האלים והאלות שלנו", אמר זאק סניידר, במאי "איש הפלדה", בראיון ל"ואניטי פייר". ג'ון דרווסקי מאוניברסיטת BYU, שכתב תזה בנושא "באטמן כמיתולוגיה האמריקאית", מאמין שגיבורי על מספקים ודאות בזמנים של אי־ודאות. "בימים אלה האמון בממשלה בשפל וחברות גדולות קורסות", כתב. "גיבורי העל מתפקדים מחוץ לגבולות החוק ומספקים ודאות שמישהו יקום ויציל את כולם במקום שבו הממשלה והמוסדות האחרים לא יכולים".

מי שנחשב לגיבור העל הראשון שזכה לחוברת קומיקס משלו והיה גם חלוץ סדרות הטלוויזיה וסרטי הז'אנר הוא סופרמן. סופרמן, האלטר אגו של העיתונאי קלארק קנט, היה פרי דמיונם של הצעירים היהודים ג'רי סיגל וג'ו שוסטר, וכיכב בחוברת הקומיקס הראשונה של DC קומיקס ב–1938. כניצול היחיד מכוכב הלכת הבדיוני קריפטון הוא נעזר בכוחות העל שלו כדי להילחם בפשע ולהגן על החלשים.

ב–1939, לאור הצלחתו של סופרמן, יצרו בוב קיין וביל פינגר את באטמן, האלטר אגו של התעשיין המיליארדר ברוס ויין אשר כילד היה עד לרצח הוריו ולכן נלחם בפשע בגותאם סיטי. במשך השנים התרבו דמויות גיבורי העל וחוברות הקומיקס המבוססות עליהם, וב–1962 יצר סטן לי, שכיום נחשב לגורו של חובבי גיבורי העל, את דמותו של ספיידרמן, הלא הוא הצלם פיטר פרקר, שנועד לפנות לקהל הצעיר.

במהלך השנים נוצרו גיבורי העל בהתאם לרוח התקופה ולצרכים החברתיים של הקהל. את דמותו של סופרמן יצרו סיגל ושוסטר ב–1933, שיאו של השפל הגדול. קפטן אמריקה נברא ב–1941, ברוח מלחמת העולם השנייה, ו"איירון מן", שהופיע לראשונה ב–1963, סימל את תקופת המלחמה הקרה.

לקח זמן מה עד שגיבורי העל כבשו את המסך הגדול. סופרמן הגיע למסכי הטלוויזיה בארה"ב בסדרה "הרפתקאותיו של סופרמן" שבה כיכב ג'ורג' ריבס ‏(שאפלק עצמו גילם בסרט "הוליוודלנד" מ–2006‏) בשנות ה–50, וכעשור מאוחר יותר שידרה רשת ABC את עלילותיו של באטמן, בגילומו של אדם ווסט, שגם כיכב בסרט קולנוע על באטמן ב–1966. ההצלחה הראשונה של גיבור על בקולנוע היתה ללא ספק עם "סופרמן" מ–1978 בכיכובם של כריסטופר ריב, מרלון ברנדו וג'ין הקמן, שגרף 300 מיליון דולר בעולם וזכה לביקורות אוהדות. "סופרמן", שאחריו הגיעו עוד שלושה סרטים בסדרה, סלל את הדרך לז'אנר גיבורי העל ולסדרת סרטי "באטמן" בסוף שנות ה–80 ותחילת שנות ה–90.

לאחר עשור של סרטי גיבורי על כושלים בשנות ה–90, זכו גיבורי העל לעדנה מחודשת בתחילת העשור שעבר, וככל הנראה לא היה זה מקרי שהדבר קרה לאחר מתקפת הטרור של ה–11 בספטמבר 2001, כאשר נראה שהעולם שוב נחלק לטובים ורעים וארה"ב נזקקה שוב למושיע. "אנחנו רואים את באטמן כשוטר האולטימטיבי ואת סופרמן ככבאי האולטימטיבי", אמר דן דידיו, מו"ל משותף של DC אנטרטיינמנט, חברת ספרי הקומיקס שמחזיקה בזכויות על שתי הדמויות, ל–ABC. "סופרמן כאן כדי לעזור לאנשים ולהציל אנשים. הוא לא שופט אותם. הוא לא מנסה לקדם שום אג'נדה. כשאנשים צריכים אותו, הוא יהיה שם לעזור, לא משנה מיהם".

מצילים את הוליווד

גיבורי העל מצילים לא רק את הערים הדמיוניות שעליהן הם מגנים, אלא גם את עיר הכוכבים, הוליווד, בתקופה שבה היא מתקשה לייצר סרטים מצליחים שאינם עתירי תקציב ואפקטים. הבמאי סטיבן סודרברג התלונן באחרונה כי סרטי גיבורי העל שואבים את החיים מתעשיית הקולנוע האמריקאית וגוזלים את כל המשאבים שלה לטובת סרטי tentpole יקרים להחריד שלכאורה מאפשרים להפיק סרטים אמנותיים יותר.

אבל האולפנים מרוצים. שלושה מבין עשרת שוברי הקופות הגדולים ביותר של 2012 היו סרטים שבמרכזם גיבורי על, ובראשם "הנוקמים" - המאגד את גיבורי העל של מארוול - איירון מן, תור, קפטן אמריקה, הענק הירוק, הוקאיי והאלמנה השחורה, שנהפך לשובר הקופות הגדול בכל הזמנים עם הכנסות של 1.5 מיליארד דולר בעולם. גם השנה, בשניים מבין חמשת שוברי הקופות הגדולים ביותר עד כה מככבים גיבורי על: "איירון מן 3" עם הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בעולם ו"איש הפלדה" עם 649.7 מיליון דולר.

למרבה המזל, האמריקאים אינם היחידים שמתים על גיבורי העל. למעשה, חלק הולך וגדל מההכנסות של סרטי גיבורי העל בשנים האחרונות מגיעות מרחבי העולם. בעשור שהסתיים ב–2011 הגיעו 45%–55% מהכנסות הסרטים המבוססים על ספרי קומיקס מחוץ לארה"ב. בשנתיים האחרונות, שמונה מתוך 11 סרטי גיבורי העל הרוויחו קרוב ל–60% מהכנסותיהם מחוץ לארה"ב.

אירופה, יפן ואוסטרליה הן עדיין שווקים גדולים, אך חלק גדול מהצמיחה מגיע מכלכלות מתעוררות כמו סין, ברזיל ורוסיה. האולפנים משתדלים גם להוציא את הסרטים האלה לאקרנים במדינות אלה עוד לפני יציאתם בארה"ב, כדי להקדים את הזייפנים ולהראות לצופים בהן ש"הם זוכים לראות אותם ראשונים", אמר פול דרגרבדיאן מ–Boxoffice.com ל–CNBC.

"ספיידרמן המופלא", שיצא בקיץ שעבר, גרף בקופות בסין הכנסות של 48.8 מיליון דולר - כמעט פי עשרה ממה שהרוויח "ספיידרמן" של 2002 באותה מדינה. ברוסיה הצליח הסרט החדש יותר להשיג הכנסות גבוהות פי שישה מהגרסה של 2002.

ומה באטמן מרוויח מההצלחה הזו? עדיין לא ידוע עדיין כמה כסף יקבל אפלק על תפקיד באטמן, שאותו הוא אמור לגלם בכמה סרטים, אך לפי דיווח בעיתון הבריטי "סאן" הציעו אולפני וורנר ברדרס לקודמו כריסטיאן בייל 60 מיליון דולר כדי להמשיך וללבוש את חליפת איש העטלף. קיטון, לשם השוואה, קיבל 10 מיליון דולר על הסרט הראשון של "באטמן" ו–14 מיליון דולר נוספים על "באטמן חוזר". טובי מגווייר קיבל 4 מיליון דולר על הסרט הראשון בסדרת "ספיידרמן" ב–2002, ושכרו זינק ל–17.5 מיליון דולר עבור ההמשך ב–2004. ב–2007 הוא כבר קיבל שכר בסיס של 15 מיליון דולר כדי לחזור ל"ספיידרמן 3".

השאלה הגדולה היא כמה זמן ימשיך טרנד גיבורי העל לשלוט בהוליווד, וכמה גיבורי על יוכלו האולפנים לשלוף מבין דפי חוברות הקומיקס. יש שחשבו שהצלחתו המסחררת של "הנוקמים" בשנה שעברה סימלה את הפסגה בז'אנר, שלאחריה יברח הקהל מעולם הגיבורים. ואז הגיעו "איירון מן 3" ו"איש הפלדה", והוכיחו כי הטייטס והגלימות לא הולכים לשום מקום. ביוני הודיעו אולפני סוני על שני סרטי המשך ל"ספיידרמן המופלא" ודיסני הודיעו כי אולפני מארוול, שאותם רכשו ב–4 מיליארד דולר ב–2009, יוציאו שני סרטי גיבורי על ב–2016 ו–2017. כנראה שגיבורי העל באמת חיים חיי נצח.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#