"לנשים יש כוח דיגיטלי אדיר" - מדיה ושיווק - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

"לנשים יש כוח דיגיטלי אדיר"

"רשת רחבה של תוכן, והכל באוריינטציה נשית" - כך מגדירות שירה מרגלית ואימי עירון את זירת הבלוגים סלונה שהן מובילות ■ לאחר שחתמו על הסכם תוכן בלעדי עם האפינגטון פוסט, מספרות השתיים על הציפיות שלהן ועל התרשמותן מהמייסדת אריאנה האפינגטון

3תגובות

האייטם המעניין ביותר שסיפק בחודש האחרון אתר הנשים וזירת הבלוגים סלונה לא היה סקירה של הסנאטוריות החדשות בבית הנבחרים האמריקאי, וגם לא ידיעה על הדרך הטובה ביותר לגייס כסף ברשת או ניתוח מזווית ראייה נשית של המצב הגיאו-פוליטי. לצד הקישורים הקבועים שבעמוד הבית למדורים כמו כסף וקריירה, גוף ונפש, אופנה ויופי - נוספה באחרונה לשונית קטנה עם הכיתוב האפינגטון פוסט, שמאחוריה עומד הסכם תוכן בלעדי שחתם סלונה עם זירת הבלוגים והחדשות מהמובילות בעולם.

ההסכם עם האפינגטון פוסט הבשיל בעקבות שיחות שניהלו שתיים מבעלות סלונה, אשת התקשורת שירה מרגלית ומנכ"לית האתר אימי עירון, עם מייסדת האתר האמריקאי, אריאנה האפינגטון. "יש לה מזג יווני. כאשה עם פרופיל גבוה והישגים כאלה משמעותיים, ממש הופתענו לגלות שהיא בלתי אמצעית", מספרת מרגלית על האפינגטון. "ניהלנו איתה שיחות חמות ופתוחות שעסקו בעיקר בחיבור הממוקד שלנו לנשים - וזה גם הפך לחיבור החזק איתה".

ברקע שיתוף הפעולה בין השלוש עומדת אשת תקשורת חזקה נוספת. מי שיצרה את הקשר עם האפינגטון היא קארה סווישר, מייסדת בלוג הטכנולוגיה של "וול סטריט ז'ורנל", AllThingsD, שהגיעה לישראל לפני כמה חודשים כדוברת הראשית בכנס הבלוגרים בלוגו, שאירגן סלונה. בעקבות הביקור סווישר, חברה קרובה של האפינגטון, המליצה לידידתה לבדוק את סלונה ולהכיר את הנשים שעומדות בראשו.

אייל טואג

כחלק מההסכם בין שני האתרים סלונה יתרגם ויפרסם תכנים של האפינגטון פוסט בעברית, ותכנים של סלונה יתורגמו לאנגלית ויזכו לחשיפה בינלאומית. בחודש שעבר הופיעה הסנונית הראשונה של שיתוף הפעולה בין האתרים - פוסט שכתבה הבלוגרית נועה רום במלאת שנה לשחרורו מהשבי של גלעד שליט, תורגם לאנגלית ופורסם בהאפינגטון פוסט.

זנב ארוך באוריינטציה נשית

לעירון ומרגלית ניסיון עשיר בתחומי המדיה, הפרסום והתוכן. מרגלית, שרכשה 30% מסלונה לפני שנה לפי שווי של 10 מיליון שקל עם אופציה לעלות ל-45%, שימשה מנכ"לית משותפת של משרד הפרסום מקאן אריקסון והיתה המשנה למנכ"ל תוכן של זכיינית ערוץ 2 רשת. עירון, שהקימה את סלונה ב-2010 יחד עם עמיר גולן וגיא בהר, שימשה סמנכ"ל קריאייטיב פלנינג ותוכן אינטרנט בגיתם BBDO.

נראה כי המעבר לפלטפורמה בינלאומית והפצת תוכן באנגלית יהיו טבעיים עבור השתיים, שמשלבות בשיחה מונחים מקצועיים רבים בלועזית. "עבדנו על הפיתוח של סלונה כשהסצינה של רשתות חברתיות עוד היתה בחיתוליה", חוזרת עירון לימיו הראשונים של האתר. "היתה לנו תחושה שהעתיד הוא ביוזר ג'נרייטד קונטנט (תוכן גולשים, א"ח). בדיעבד, זה עבד יפה מאוד וטסנו על הטרנד שכל אחד הוא יצרן תוכן.

"השאלה הגדולה היתה איך נביא תנועת גולשים, כי אנחנו לא פורטל ולא אתר חדשות. האסטרטגיה שלנו היתה שימוש בזנב ארוך - לפרוס רשת רחבה של תוכן - והכל באוריינטציה נשית, במטרה להביא את הגולשות לאתר לפי דרישה", מפרטת עירון.

בסלונה השכילו להשתמש כבר בשלב מוקדם בפייסבוק כמערכת הפצה משמעותית, ובמשך תקופה היו לו אף יותר חברים מאשר בדף הפייסבוק של ynet. עירון אחראית כיום על שלושה עמודי בית של סלונה - האתר המרכזי באינטרנט, עמוד הפייסבוק והאפליקציה במובייל - כשכל פלטפורמה מיועדת למצוא את הגולשת במקום שהכי טבעי לה.

וסלונה אכן יודע למצוא את הגולשות. שלוש שנים לאחר הקמתו יש לסלונה 300 אלף גולשים ייחודיים בחודש, כש-89% מהגולשים הן נשים בגילים 30-45. "זה הכוח שלנו. אנחנו משמשים אלטרנטיבה לאתרים הגדולים שבהם אחוז גדול מהתקציב של המפרסם הולך לפח", מסבירה מרגלית. "אצלנו אין שקל שהולך לאיבוד, אתה יודע בדיוק לאיזה קהל אתה מגיע. אנחנו יודעות הכל על הגולשות שלנו, ואת היעד הגדול שהצבנו - נשים בוגרות, דיגיטליות ודעתניות - כבר השגנו".

בסלונה מועסקים 12 עובדים קבועים ובאתר פועלים כ-6,000 בלוגים. נוסף על העובדים הקבועים רק כמה כותבים בולטים מקבלים תשלום קבוע על התוכן שהם מייצרים, כשיתר כותבי הבלוגים אינם זוכים לתמורה כספית. בין המפרסמים הבולטים באתר: חוגלה, בנק לאומי, פסגות, סופר-פארם, תנובה, שופרסל, שטראוס, קניון רמת אביב וקרליין. לפי סלונה, האתר עדיין אינו רווחי, אבל מכסה את הוצאותיו, כשהמטרה היא לעבור לרווחיות כבר בשנה הקרובה.

"ההבדל בין ידיעה להפנמה"

הבעיה היא שהכסף שהיה במדיה המסורתית עדיין לא ממש מצא דרכו לאינטרנט.

עירון: "אני מאמינה בכלכלה ושתהליכים עוברים מפץ גדול ומתקנים את עצמם. גם התעשייה הזאת תמצא את הדרך להתפרנס. נכון שיש תקופת דמדומים, שבה הדבר הזה עדיין לא פוצח, אבל כנראה יהיו שני מודלים כלכליים: מנויים או פרסום".

מרגלית: "רוב האנשים עדיין לא באמת הפנימו שיש באינטרנט כוח אדיר. אתה מכיר את ההבדל בין ידיעה להפנמה? באינטרנט אפשר לבנות מותגים, למכור מוצרים וליצור תוכן שמשפיע על אנשים. לא סתם 75% מהבלוגים נכתבים על ידי נשים - הן מבינות שיש שם כוח אדיר. רוב הסמנכ"לים שמחליטים איפה לשים את תקציבי הפרסום לא מבינים את זה, ופה הם עושים טעות. זה עדיין זול יותר מהמדיה המסורתית - אבל מדויק יותר ומדיד יותר. הקצב של העברת התקציבים לאינטרנט חייב להיות יותר מהיר".

מה אתן מציעות למפרסמים בשונה מגופי המדיה המסורתיים?

עירון: "אנחנו יודעות להביא ערך מוסף ולא רק מלקחת כסף על קמפיין שנעלם. אנחנו מציעות למפרסמים להישאר על סדר היום של הקהל למשך שנה לפי יעדים, באמצעות פעילויות עם בלוגרים ושיתופי פעולה של תוכן פרסומי שנתפר לצורכי המפרסם. תקציבים מצטמצמים וצריך לעבוד יעיל יותר וממוקד. פעם אמרנו ‘בואו נפציץ'. כשאין כסף להפציץ עובדים בצורה ממוקדת, פועלים סיגמנטלית - וזה דווקא משחק לטובתנו".

מרגלית: "צריכה להיות קומבינציה של שילוב מדיות בפרסום. אם מישהו יעשה תמהיל נכון הוא יראה תוצאות. הטלוויזיה עדיין חזקה - במדורת השבט בונים מותגים - אבל דווקא בישראל יש לאינטרנט יתרון כי הנשים למשל מרוכזות במספר מצומצם של אתרים".

ניתן עדיין להאשים את המחאה החברתית בפגיעה בשוק הפרסום?

מרגלית: "הירידה בפרסום קשורה לתהליך הכלכלי הקשה שהעולם עובר, וישראל היא חלק ממנו. שווקים שלמים התנפצו והתעשייה היחידה שמשגשגת זאת תעשיית ההיי-טק. בכל השווקים הדו"חות הכספיים מראים ירידה גדולה ברווחיות. התלבש על זה גל מחאה ועשה מפץ - אבל לא המחאה גרמה למצב. השנה לא היתה מחאה חברתית, והמצב לא השתנה. ברור שאנחנו הולכים לקראת שנים קשות".

"מותג מדיה עם תו איכות"

השתיים מתייחסות לתקופה הקשה שעוברת על העיתונות המודפסת ועל הטלוויזיה, כשגופי תקשורת מובילים נאלצים לפטר עובדים רבים ומרחף מעליהם איום סגירה. "אתה רואה את המשבר במדיה בכל העולם", אומרת מרגלית. "אפילו ה'הניו יורק טיימס' נמצא בתוכנית התייעלות ופיטר מאות אנשים. בישראל זאת קומבינציה של דברים, כשכל התהליכים הגלובליים לא פוסחים עלינו. אנחנו חלק מהעולם הגדול. אנחנו מאוד מחוברים לעטינים הכלכליים.

"המדינה שלנו קטנה ובתוך המפץ הגדול צריך להתמודד גם עם האינטריגות של השכונה. יהיה מי שיאשים את העיתון שמחולק בחינם, ואחרים את העיתון שיוצא נגד הממשלה. ומהצד השני אתה רואה את היריבות בין קשת לבין 'ידיעות אחרונות'. האינטריגות הפנימיות הן נדבך מרכזי - במקום להתמודד באמת עם השינוי ולהמציא מודלים חדשים נקלענו לקרבות סכינים", מדגישה מרגלית.

לדבריה, בקרוב יהיו חייבים להתחיל לגבות תשלום עבור תוכן. "'הניו יורקר' כבר עושים את זה'. אתה צריך לשלם שישה דולרים, ובצדק", אומרת מרגלית. "אתה רוצה לקרוא את דיוויד רמניק ואת תום פרידמן - צריך לשלם על זה. זה לא נכתב מעצמו.

"הבעיה הגדולה היא שהרגילו אנשים לחינם. קיים פער בין לדעת שצריך לשלם על תוכן איכותי לבין ההפנמה של זה. העיתונות לא מתה והיא תמצא את המקום להיות שחקן בו. היה הייפ של גולשים שייצרו את התוכן, אבל בפועל גם יו-טיוב העלה ערוצים מקצועיים. התפקיד של הגולשים השתנה, ובמקום לייצר את התוכן הם הפכו למגיבים ברשתות חברתיות. יש הפצצה של תוכן ובסופו של דבר אתה תרצה מישהו שאתה סומך עליו - מותג מדיה עם תו איכות שיאסוף את הדברים המעניינים".

רויטרס

מרגלית מזכירה את ההצלחה של מנכ"ל אפל המנוח, סטיב ג'ובס, במכירת מוסיקה וסרטים בחנות המקוונת אייטיונס. "אני מאמינה בשני דברים: התשוקה של אנשים לתוכן בעל ערך, כשבשלב מסוים יהיה צריך לשלם עליו, והחשיבות שרק תגבר של עורך מקצועי שיאסוף חומרים טובים וידע כיצד להגיש אותם".

גם עירון חושבת שדווקא בעידן הדיגיטלי תפקיד העורכים קריטי יותר, וטומן בחובו אחריות רבה יותר מבעבר. "בעיני, העורך של הניו-מדיה הוא סוג חדש של עורך, שהוא מולטי-טסק. יש לו כמה תפקידים עיקריים: קודם כל הוא צריך להיות עורך, עיתונאי וכותב מוכשר בעל יכולת להביא מרואיינים טובים. התפקיד השני שלו מבוסס על הבנה של הווב - להזין נכון את החומר, כולל ויז'ואל לתוך מערכת הניהול, לדעת לעשות תגיות, להבין כיצד החיפוש עובד. התפקיד השלישי הוא של מפיץ תוכן, שגם בודק את הביצועים של כל פוסט ופועל לפי זה. עורך ניו מדיה חייב להיות אחראי על כל הסקאלה הזאת".

רשת מפרגנת

איזה סוג של פוסטים הכי פופולריים בסלונה?

עירון: "קייט מידלטון, זה תמיד עובד. גם בר רפאלי. וומנהוד (אחוות נשים, א"ח) תמיד עובד היטב - היה לנו פוסט של מישהי שכתבה על 30 דברים שהיא למדה בגיל 40, שהיה לו הד מטורף. אבל אתה לא יכול תמיד לדעת. היה לנו פוסט מאוד נצפה של ניר גונטז' על חשיפה של ילד בתוכנית טלוויזיה, שהתפשט והקפיץ את האתר לגבהים חדשים".

כיצד אתן מצפות ששיתוף הפעולה עם האפינגטון פוסט ישפיע עליכן?

מרגלית: "ההסכם מסמן את פריצת הדרך הבאה שלנו, מאתר נשים וקהילת בלוגים מקומית לפורמט שיכול להשתלב בכל אתרי התוכן המובילים בעולם. זה גם ירחיב את קשת התכנים שלנו ויאפשר לנו להגיש לגולשות תוכן מגוון ומעניין של כותבים ובלוגרים מובילים בעולם. עוד לפני החתימה על ההסכם התחזק אצלנו הביטחון שאנחנו יודעים לעשות תוכן שבתרגום יש לו מקום בחו"ל".

אילו תכנים כבר מתורגמים לעברית?

עירון: "מגוון גדול, החל בנושאים פוליטיים, ראיונות בלעדיים עם נשים מובילות דעת קהל ברמה הבינלאומית, תחקירים בלעדיים, כתבות אישיות של אריאנה האפינגטון, וגם תכנים וראיונות בתחום הבידור, התרבות ולייף סטייל תוך שמירה על האוריינטציה הנשית".

שירה, במה שונה סלונה מהמקומות הקודמים שעבדת בהם?

"אימי הביאה אותי לכאן, ואני עוד לא ידעתי לאיזה עולם אני נכנסת. היום אני משוכנעת שזה עולם מקסים. היופי בנשים זה הקהילתיות והקומוניקטיביות שלהן. יש משהו ברשת שהוא עם יותר חמלה, יותר מפרגן. גם כשאין הסכמות אנשים ימצאו דרך אלגנטית להתבטא. הרשת היא נטולת רוע - בלי קשר כמובן לטוקבקים, שזה דבר מכוער בגלל האנונימיות של הכותבים.

"ברשת אתה מוצא אנשים שרוצים לנהל דיון עמוק, שהוא אנטיתזה לכל מה שקורה בחוץ, שהוא אלים ומתבהם. אני באה מהעולמות האלה שהיו נורא אלימים. אתה לא תחטוף כאפה אם תכתוב פוסט ברשת. אתה לא כותב ומרגיש שאנשים מחפשים אותך או באים להיכנס בך. זה היופי, וזה שינוי תרבותי עמוק שהאינטרנט ואתרים כמו שלנו יכולים לחולל בחברה כל כך קלוקלת, ממערכות החינוך ועד מגרשי הספורט - זאת חממה ייחודית שצריך לטפח אותה. לכן, אני נורא נמשכת לשם.

"ברמה האישית, אני חווה שינוי משמעותי שנותן לי תקווה. לכן השקעתי ואמשיך להשקיע בסלונה. יש משהו ברזון של המערכות שבגילי הוא נעים. השלתי את הקילוגרמים של הקונגלומרטים, איפה שיש מעט אנשים יש פחות אגו. יש כאן קבוצה של שותפים בעלי יכולות וניסיון גדול במדיה ושיווק, עם העורכת רונית הבר שעושה עבודה מצוינת. המייסדים הם רגישים וקשובים, הם באים לעבוד לא ממקום של אגו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#