הישראלים שמשחקים אותה ברוסיה

ממשרדים צנועים בהרצליה חולשת פלאריום הישראלית על שוק המשחקים ברשתות החברתיות ברוסיה ובמזרח אירופה; 70 מיליון משתמשים - רבים מהם בפייסבוק - מניבים לחברה הכנסות בסך עשרות מיליוני דולרים בשנה; היעד הבא: מובייל

מיה אפשטיין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מיה אפשטיין

לצפייה בסמארטפונים ובטאבלטים - לחצו כאן

בביקורו בכנס DLD בתל אביב לפני כחודש, אמר ז'וליאן קודורינו, האחראי על שותפויות בתחום הגיימינג בפייסבוק באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, כי מחצית מעשר שותפות הגיימינג (חברות שבונות משחקים בשיתוף פעולה עם פייסבוק) הרווחיות של הרשת החברתית מגיעות מישראל.

לצד שמות כמו 888, שייסד גיגי לוי, ופלייטיקה, שנמכרה לענקית ההימורים סיזארס, בלטה גם חברה פחות מוכרת - פלאריום (Plarium), חברת משחקים מהרצליה, שמעסיקה 250 עובדים בארבעה מוקדים בעולם ומחזיקה בבסיס של 70 מיליון משתמשים. החברה ממומנת מהון עצמי משפחתי, ללא תמיכה של קרן הון סיכון או קרבה לתעשיית ההיי-טק.

פלאריום הוקמה ב-2009 על ידי המנכ"ל אבי שלאל, 26 וסמנכ"ל השיווק, גבי שלאל, 25, שחברו לאיליה וחיים טורפיאשווילי ואוון ורביציק ומיכאל מורגובסקי, כדי לפתח משחקים לרשתות חברתיות.

גבי שלאלצילום: אייל טואג

אבי וגבי שלאל, המשתייכים למשפחה גיאורגית מבוססת, עלו לישראל בגיל 13 ולמדו בבית הספר האמריקאי בכפר שמריהו, ולאחר מכן נסעו לארה"ב ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת ברנדייס. במהלך הלימודים החלו לפתח משחקים מבוססי כישורים לאינטרנט.

המשחק הראשון שפיתחה פלאריום היה משחק פוקר לרשתות חברתיות, שנבנה תוך חודש וצבר כמה מיליוני משתמשים בחודשים שלאחר עלייתו לרשת לפני כשנתיים. בעקבות הניסיון החליטה החברה לייצר משחקי קז'ואל (משחקים לכל המשפחה, שאינם דורשים כישורים מיוחדים או מכילים משימות מורכבות) נוספים ולייבאם לרשתות חברתיות פופולריות ברוסיה, כמו Vkontakte ,odno ו-mail.ru.

המשחקים הראשונים שייצרה החברה דומים מאוד ללהיטים של זינגה, מלכת משחקי הקז'ואל החברתיים. כפי שנהוג במשחקי קז'ואל בפייסבוק, ההשתתפות בהם היתה חינמית, כשהמודל העסקי היה רכישה של טובין וירטואליים. משחק ניהול החווה הפופולרי פארמוויל (Farmville) נהפך ל-Farmandia בגרסה של פלאריום וכלל גרפיקה דומה. על הדמיון בין המשחקים אומר גבי שלאל: "גם זינגה חיקו משחקים שהיו פופולריים בסין".

כיום, 60% מהפעילות של פלאריום מרוכזת בשוק הרוסי והמזרח אירופי, ו-40% בשוק המערבי, בדגש על פייסבוק - זירה שאליה נכנסה החברה לפני כשנתיים. "ברוסיה פלאריום מוכרת באותה מידה שזינגה מוכרת בארה"ב", אומר שלאל. בשוק הרוסי זכתה פלאריום להצלחה משום שצמחה על קרקע בתולית, פייסבוק נאלצה להתחרות בשמות גדולים כמו זינגה, ולכן ביקשה לבדל את עצמה באמצעות פיתוח משחקי אסטרטגיה.

מבין הרשתות החברתיות ברוסיה מקיימים בפלאריום קשר קרוב עם Vkontakte, רשת הנמצאת בשליטת (60%) איש העסקים הגיאורגי-ישראלי מיכאיל מירילשווילי.

המשחקים של פלריום

צבא וירטואלי בפייסבוק ב-70 דולר בחודש

מערכת היחסים של פלאריום עם פייסבוק מתמצה בתמיכה טכנית ובסיוע בשיווק שמעניקה הרשת החברתית לפלאריום. "פייסבוק היא שוק חשוב בשבילנו, ולא היה שם צורך בעוד משחק פוקר או משחק בניית חווה. כדי להצליח גלובלית בזירה של פייסבוק צריך לבנות משהו חדש, לכן החלטנו להתמקד במשחקי הארד-קור בסושיאל", אומר שלאל. משחקים אלה מבקשים לשחזר את עולמות האסטרטגיה המורכבים של משחקים כמו World of Warcraft או Heroes בסביבת הפייסבוק.

ב-2011 השיקה פלאריום את משחק האסטרטגיה הראשון שלה, Total Domination, שבו משחקים 4 מיליון משתמשים פעילים בחודש. הם מוציאים מכיסם 60-70 דולר בחודש עבור יחידות צבאיות, כלי נשק ושאר אביזרים וירטואליים. לשם השוואה, הוצאה ממוצעת של משתמש במשחק קז'ואל בפייסבוק מסתכמת בכ-50 דולר בחודש, ובמשחק רשת מרובה משתתפים (MMO) כ-40 דולר בחודש.

לפי ליאו פרנקל, מנהל הפיתוח העסקי של החברה, בשבוע ממוצע נמכרות 10,000 יחידות וירטואליות מדרג המחיר העליון. לדברי גבי שלאל, "יש לנו ARPU (הכנסה ממוצעת למשתמש) מהגבוהים בפייסבוק. העניין הוא לגרום למשתמש לראות ערך בתשלום על חפץ. המשתמשים המשלמים משתייכים לשבט (היחידה הקבוצתית במשחק). המשחקים חינמיים ואפשר להעביר בהם חודשים מבלי לרכוש כלום, אבל אם אתה רוצה להפוך מהר לראש השבט או להתקדם מהר, אתה קונה עזרים. הלחץ הקבוצתי גורם לאנשים להוציא כסף".

בפלאריום לא מסגירים את נתוני ההכנסות, אך מוסרים כי היקפן מגיע לעשרות מיליוני דולרים וכי החברה היא רווחית, בין היתר, בשל ההוצאות היחסית נמוכות שלה בעבודה במזרח אירופה. קצב הגידול של החברה הוא 200% בשנה.

"ככל שנתחזק בפייסבוק, נתחזק גם במובייל"

מתוך 250 עובדי החברה 60 מועסקים בישראל, בהם 16 אנשי שיווק ו-40 עובדי פיתוח ועיצוב. החברה מחזיקה שלושה חדרי סטודיו גם באוקראינה וסטודיו ברוסיה. המתחרה העיקרית שלה היא Kabam, הפעילה בארה"ב ובסין ומייצרת גם היא משחקי אסטרטגיה. פלאריום מגדירים כמתחרה גם את Kiksai, מפתחת משחקי Call of Duty. "שאר החברות הישראליות הפעילות בפייסבוק מתמקדות במשחקי קז'ואל", אומר שלאל.

פרט למודל העסקי של מכירת חפצים וירטואליים, פלאריום גם שותלת פרסומות במשחקים, אך לדברי פרנקל, אלה מייצרות רווחים זניחים בלבד, בעיקר בקמפיינים פרסומיים בשוק הרוסי. פלאריום גם נכנסה לכמה שיתופי פעולה של תוכן שיווקי בשוק הרוסי, עם המותגים פנטה ושוקולד מילקה, אך החברה אינה רואה באלה מקור רווח מרכזי. "אנחנו מעדיפים לא להרוס את ה-look and feel של המשחק", אומר פרנקל.

באשר לשיווק המשחקים של החברה, לפי פרנקל, החברה משקיעה מיליוני שקלים בחודש בשיווק דרך רשתות פרסום (Ad networks) ובניטור שיאפשר פרסום מפולח לקהל היעד הפוטנציאלי - גברים בגילי 20-40. "גילינו למשל, שיש מתאם בין חיבה למוסיקת מטאל לעניין במשחקים שלנו, אז אנחנו משקיעים בפרסום בפייסבוק למי שחובב מוסיקת מטאל", אומר שלאל.

משחק האסטרטגיה השני של פלאריום - Pirates: Tides of Fortune, הושק בינואר 2012 ברשת החברתית גוגל פלוס. במשחק, המזכיר בעיצוב את הסרט "שודדי הקאריביים", נלחם הגולש בספינות פיראטים יריבות במטרה להפוך לשליט. באחרונה השיקה פלאריום בפייסבוק את משחק האסטרטגיה השלישי שלה - Stormfall: Age of War.

ב-2013 מציבה פלאריום למטרה את הכניסה לעולם המובייל. לשם כך השקיעה בסטודיו לפיתוח משחקים Pine Apple, ששייך לצמד מפתחי משחקי מובייל מראש פינה, ומימנה את פיתוח המשחק הראשון שלהם, שצפוי לצאת לשוק עד סוף השנה. בנוסף לסטודיו הזה נמצאים בפלאריום בקשר עם עוד שלושה יצרני משחקים במטרה להשקיע בהם.

כיום, בזכות השותפות עם פייסבוק, נחשפים חבריהם של השחקנים במשחקי פלאריום לפעילויות שבוצעו במשחק, אך לא ניתן לשחק בהם במכשירים הניידים. "במובייל נמצאת המוניטיזציה", אומר שלאל, "וככל שנתחזק בפייסבוק - נתחזק גם במובייל".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר TheMarker