רשת שואוטיים, שלקחה את "הומלנד" לפני כולם, הימרה על הסוס המנצח - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
נחטפים

רשת שואוטיים, שלקחה את "הומלנד" לפני כולם, הימרה על הסוס המנצח

בהחלטה של רגע, בלי להתלבט יותר מדי, החליט נשיא חטיבת הבידור של רשת הכבלים האמריקאית שואוטיים להמר על פורמט ישראלי - ולקחת מתחת לידיים של הרשתות הגדולות את הגרסה האמריקאית ל"חטופים" של קשת ■ העסקה הזאת השתלמה לכל הצדדים ■ עם זאת, לדבריו - עדיף ליוצרים ישראלים להישאר בשוק המקומי

תגובות

כשאתה מתחיל עבודה חדשה, מטבע הדברים אתה רוצה להרשים את הבוסים שלך. דיוויד נבינס, שנכנס באביב 2010 לתפקיד נשיא חטיבת הבידור של רשת הכבלים האמריקאית שואוטיים, ידע שהוא חייב להרשים את הבוסים החדשים שלו כבר בשבוע הראשון. למזלו של נבינס, מפיק טלוויזיה ותיק שהפיק בעבר סדרות כמו "משפחה בהפרעה", ו-"24", נקרתה בדרכו ההזדמנות המושלמת. שני תסריטאים שאתם עבד בעבר, הווארד גורדון ואלכס גנזה, בדיוק סיימו תסריט חדש בשם "הומלנד", עיבוד ל"חטופים" הישראלית של קשת.

יום רביעי, 23 במאי, בנייני האומה – הכנס השנתי של יוזמת ישראל 2021. לרישום, לחצו כאן.

קנת סמית/שואוטיים

התסריט, שעקב אחרי סוכנת CIA שחושדת כי שבוי מלחמה אמריקאי ששוחרר מהשבי משתף פעולה עם אל-קאעדה, כבר עורר עניין בקרב כמה רשתות אמריקאיות, בהן NBC ופוקס, לכן נבינס היה צריך לפעול מהר. הוא הרים טלפון לסוכן של השניים, ובאופן יוצא דופן לתעשיית הטלוויזיה האמריקאית, התחייב להפיק לתסריט שלהם פיילוט באופן מיידי.

"הסוכן של הווארד ואלכס, שאתם עבדתי שנים רבות, פנה אלי ואמר לי: 'אתה חייב לראות את התסריט שהם כותבים'. ידעתי שהם מעבדים סדרה ישראלית, אבל לא ראיתי אותה", הוא אומר בראיון ל-Markerweek. "התסריט נועד בתחילה לאחת הרשתות הגדולות, אבל התחלנו לדמיין כיצד תיראה הסדרה בכבלים, ללא צנזורה וללא תלות במפרסמים, וכולנו התרגשנו. כדי לתמרץ אותם להגיע לשואוטיים הייתי צריך להגיש הצעה טובה. יום השנה העשירי ל-11 בספטמבר התקרב, וידעתי שהנושאים שבהם עוסק התסריט יעוררו עניין רב".

שאוטיים

ההחלטה המהירה של נבינס השתלמה. "הומלנד", שעלתה בראשונה באוקטובר 2011, נהפכה במהירות לסדרת הדגל החדשה של שואוטיים ולסמל השינוי שהביא אתו נבינס לרשת הכבלים הוותיקה - שתמיד דישדשה הרחק מאחורי ענקית הכבלים המבוססת והיוקרתית יותר, HBO. "הומלנד" נהפכה להצלחה כלכלית, זכתה לביקורות מצוינות והעניקה לשואוטיים - לראשונה בתולדותיה - את פרס הסדרה הטובה ביותר בטקס גלובוס הזהב האחרון. שני השחקנים הראשיים, קלייר דיינס ודמיאן לואיס, זכו בפרסי המשחק. אפילו נשיא ארה"ב ברק אובמה הצהיר בפומבי על אהבתו לסדרה, כבוד שלו זכתה עד כה רק "הפמליה".

"אני חושב שהיא מאוד נגעה לצופים במרכזי הכוח בוושינגטון, בניו יורק ובלוס אנג'לס. צופים בה הרבה בחוגים ביטחוניים", אומר נבינס, שהגיע לישראל יחד עם בכירים משואוטיים ומפוקס לרגל צילומי העונה השנייה של "הומלנד" בישראל ומתארח היום ביום עיון שמקיימת קשת תחת הכותרת "תור הזהב של סדרות הדרמה בטלוויזיה". "האתגר העיקרי היה לעבד סדרה שנוגעת כל כך לתרבות הישראלית, על חיילים שנעדרים שנים ארוכות. בישראל הרעיון הזה מאוד נוכח מבחינה תרבותית, ואילו בארה"ב שבויי מלחמה היו חלק גדול מהחוויה של מלחמת וייטנאם, אבל באפגניסטן ובעירק ההנחה היא שאין שבויים. ההשראה לאלכס ולהווארד היתה סיפורו של פט טילמן, כוכב הפוטבול שמת בנסיבות חשודות בעירק. הפיילוט שלהם שיחק על הרעיון הזה, של מה אם פט טילמן היה חוזר לפתע בחיים. אני מתאר לעצמי שהוא היה נתקל בחשדנות רבה".

המבקרים אהבו, הצופים פחות

 

ינאי יחיאל

אבל הומלנד היא הרבה יותר מסתם סדרה שעוסקת בשאלות של ביטחון פנים, פרנויה וטרור. היא גם שימשה כהצהרת הכוונות של נבינס, 45, שהחליט להפוך את שואוטיים למתחרה ראויה ל-HBO. ב-2010, כשנכנס לתפקיד, חלק גדול מהסדרות שהציעה שואוטיים היו סדרות דרמה קומיות כמו "האחות ג'קי", "טארה" ו"מזל סרטן", שפנו לקהל נשי מובהק. בנוסף, היא התמחתה בקומדיות אדג'יות ונוטפות סקס כמו "קליפורניקיישן" ו"העשב של השכן" וזכתה להצלחה עם "דקסטר", עדיין התוכנית המצליחה ביותר שלה. אבל היא מעולם לא הצליחה באמת להתחרות ביוקרה, בפרסים או במספר המנויים של HBO, אימפריית דרמה שהפיקה כמה מהסדרות הטובות, החשובות והיוקרתיות ביותר בתולדות הטלוויזיה, כמו "הסופרנוס" ו"הסמויה". היא סיפקה אלטרנטיבה פרועה ופרובוקטיבית יותר לסדרות האטיות ועמוסות החשיבות העצמית של HBO, אך היא לא היתה יכולה להתחרות בה בטקסי הפרסים.

שואוטיים תמיד סבלה, מאז שנוסדה בשנות ה-70, מדימוי האחות הקטנה והפחות מושכת של HBO. העובדה שהיא אחראית לסדרת הארוטיקה המיתולוגית "יומני הנעל האדומה" ול"הכי גאים שיש" האמריקאית, ששמה לראשונה את הגאים במרכז, לא עזרו לה, ובעשור האחרון היא נודעה בעיקר כיצרנית של סדרות שהמבקרים אהבו, אבל הצופים קצת פחות. בשנתיים האחרונות, עם זאת, עוברת הרשת מתיחת פנים.

"בחמש-שבע שנים האחרונות נמצאת שואוטיים במסלול שהחל ב'דקסטר', ב'העשב של השכן' וב'קליפורניקיישן', שזכו לאהדה בשוק האמריקאי והבינלאומי. אבל 'הומלנד' לוקחת אותנו לרמה אחרת לגמרי", אומר נבינס. "פרס הדרמה הטובה ביותר הוא לא רק רמה חדשה עבור שואוטיים, אלא גם ראיה לתחילתו של עידן חדש".

נבינס הביא עמו לשואוטיים קו אחר מזה של קודמיו, עם דגש גדול בהרבה על סדרות בעלות קצב מהיר, טון אפל, הרבה אדרנלין והרבה יותר סקס. "הומלנד", "ללא בושה" ו-"House of Lies", בכיכובו של דון צ'ידל, הן כולן סדרות שנחשבות ל"גבריות" יותר ואנרגטיות הרבה יותר מהסדרות שהשיקה שואוטיים בעבר. "כשנכנסתי רציתי לאזן מחדש את המצב, שנטה לטובת סדרות בנות. אנחנו רשת מבוססת מנויים, כך שחשוב לא לנטות יותר מדי לכיוון מסוים: גם הגבר וגם האשה בבית צריכים לרצות את החבילה שאנחנו מציעים".

בינתיים, ההימור השתלם לו. למרות המצב הכלכלי הקשה והתחרות העזה בזירת הכבלים האמריקאית, במיוחד לאור עלייתם של ערוצים זניחים לשעבר כמו AMC שגרפה הצלחה עם סדרות כמו "המתים המהלכים" ו"מד מן", מספר המנויים של שואוטיים עלה ב-2 מיליון בשנה שעברה לשיא של 21.3 מיליון מנויים - צמיחה של 75% לעומת 2003 - לעומת 28 מיליון מנויים ל-HBO בארה"ב. החברה צפויה להגיע להכנסות של 800 מיליון דולר השנה, לפי הערכות אנליסטים. זה עדיין לא מספיק כדי להתחרות בדריסת הרגל הבינלאומית ובמותג החזק של HBO, עם הכנסות של 1.5 מיליארד דולר בשנה, אבל זו התקדמות משמעותית. מהגמד שמתקשה לנשוף בעורפה של HBO, נהפכה שואוטיים לרשת חזקה שהמציאה את עצמה מחדש. "שלוש מתוך ארבע הסדרות הנצפות ביותר שלנו - 'הומלנד', 'ללא בושה' ו-'House of Lies' - הן סדרות חדשות שהשקנו רק השנה. רשת בריאה מנסה להמציא את עצמה מחדש ללא הרף".

 

תור הזהב של הטלוויזיה

 

ב-20 השנים שבהן הוא עובד בתעשיית הטלוויזיה, הן כמפיק והן כבכיר ברשתות כמו NBC ופוקס, סייע נבינס להביא לעולם סדרות כמו "ER", "הבית הלבן", "ויל וגרייס", "רצח מאדום לשחור" ו"24". מאז שהחל את הקריירה שלו השתנתה התעשייה מן הקצה אל הקצה, והטלוויזיה, שפעם נחשבה נחותה מול הקולנוע, נהפכה למדיום העיקרי עבור דרמות מתוסרטות שלא כוללת מטאורים או חייזרים. גם בתחום האקשן והמתח היא מספקת תחרות רצינית לתעשיית הסרטים.

ההצלחה המסחרית והיוקרה שלה זכו סדרות כמו "הסופרנוס" ו"מד מן" הפכו את הטלוויזיה למדיום נחשק בעיני היוצרים, השחקנים המוערכים שכבר לא מתביישים לעבוד בטלוויזיה והצרכנים שמעדיפים יותר ויותר להישאר בבית ולראות פרקים של "הומלנד" מאשר לראות סרט עם תקציב מנופח ועלילה דלה - ולהתאכזב.

"מרגש מאוד לעבוד בטלוויזיה כיום", אומר נבינס, "המגמה בעולם דומה לזו שבארה"ב, והיא מאתגרת את הקולנוע. אנשים רוצים לצרוך יותר ויותר תכנים בבית, והטלוויזיה משרתת את זה. ערוצי הכבלים במיוחד נהפכו למקום העיקרי לדרמות למבוגרים, שבו יוצרים עם הרגישות, רמת הכתיבה ורמת המשחק שהיו פעם לסרטים עצמאיים. קשה יותר לגרום לצופים להגיע לקולנוע כיום. אם הם רוצה לצרוך תרבות פופ, הם צורכים אותה בבית. למעט אולי עשרת השחקנים הגדולים בעולם, אפשר לשכנע פחות או יותר כל אחד לעשות טלוויזיה היום. ויל סמית', למשל, לא יגיע לשואוטיים בזמן הקרוב, אבל שלב אחד מתחתיו אפשר להשיג את כולם. תראה לדון צ'ידל, למשל, תסריט טוב שמנצל את היכולות הקומיות שלו, משהו שאף אחד אחר לא עשה אתו קודם, והוא ישמח".

בארה"ב ובעולם תור הזהב של הטלוויזיה התאפשר בעקבות העלייה בכוחן של רשתות הכבלים, שהציעו סדרות אלימות יותר, סקסיות יותר ונטולות צנזורה, לעומת הסדרות המשודרות ברשתות הגדולות, שמתאפיינות בדרך כלל בקווי עלילה מתונים יותר והן נטולות סצינות מין או קללות. כיום מצפה קהל הצופים לסדרות שמרשות לעצמן הרבה יותר מהמקובל לפי הקווים המחמירים של הערוצים המסחריים. כתוצאה מכך, לרשתות הגדולות יש כיום מעט מאוד סדרות דרמה שנחשבות למדוברות כמו "מד מן" או "משחקי הכס".

"אם בודקים כמה אנחנו משקיעים בסדרות, אנחנו מתחרים ברשתות הגדולות ואפילו מוציאים יותר. כמובן שלרשתות יש קהלים יותר גדולים. שואוטיים נמצאת ב-20% מהבתים בארה"ב, בעוד הרשתות נמצאות ב-100%. אבל אנחנו מציעים ליוצרים קהל משמעותי, חשוב ויוקרתי יותר, וזה מפצה על ההכנסות הקטנות יחסית. הרשתות הגדולות עדיין מרוויחות כסף רב, אבל זו תקופה מאתגרת גם בשבילן".

כיום מפתחת שואוטיים שורה של סדרות חדשות, שממשיכות את הקו האידיאולוגי של נבינס. לצד סדרות כמו "ריי דונובן" בכיכובם של לייב שרייבר וג'ון ווייט, על גבר שפותר בעיות בחייהם האישיים של עשירים וסובל מלא מעט בעיות בעצמו, היא מפתחת גם סדרת מתח פוליטית בסגנון סרטי "זהות אבודה", בשם "The Maze".

אף שהוא שואף להתחרות ביוקרה ובפרסים של HBO, נבינס לא מחבב במיוחד סדרות מהורהרות, אטיות ומלאות בחשיבות עצמית נוסח "אימפריית הפשע", ומעדיף סדרות מהירות ושופעות באדרנלין. "אני רוצה שאנשים יגידו על הסדרות שלנו שהן משוחקות נהדר וכתובות נהדר, אבל גם מבדרות. 'מד מן' היא אולי הסדרה האהובה עלי, אבל אני לא אוהב אטיות לשם אטיות. אני אוהב סדרות בעלות קצב מהיר. אטיות נהפכה לקלישאה בסדרות שמשודרות בכבלים".

ההצלחה של "הומלנד", כמו גם סדרות נוספות של קשת שיוצאו לארה"ב ולאירופה, דוגמת הדוקו-ריאליטי "3" ו"פלפלים צהובים", גרמה בשנים האחרונות לכל יוצר ישראלי לפנטז על מכירת הפורמט שיצר לערוצים זרים. אבל לדברי נבינס, עדיף ליוצרים ישראלים להישאר בשוק המקומי. "לא ראיתי את 'חטופים' עד שהתחלנו בהפקה. קניתי את הסדרה על בסיס התסריט של אלכס והווארד, שהגיע אלי דרך הסוכן שלהם. בסופו של דבר אני לא חושב שהמערכת מסובכת כל כך: אתה צריך להיות חדשני, להמציא משהו חדש ולכתוב סדרה טובה שעובדת בשוק שלך. אם היא ייחודית, אמריקאים שרעבים למשהו חדש כבר ימצאו אותה". 

יותר סקס ואלימות, ללא צנזורה - הסדרות הבולטות של שואוטיים

קליפורניקיישן

עונה 5 (הסתיימה)

רייטינג ממוצע 2.96 מיליון

תחילת שידור 2007

האחות ג'קי

עונה 4

רייטינג ממוצע 1.1 מיליון

תחילת שידור 2009

העשב של השכן

עונה 7 (הסתיימה)

רייטינג ממוצע 1.3 מיליון

תחילת שידור 2005

חסרי בושה

עונה 2 (הסתיימה)

רייטינג ממוצע 4.8 מיליון

תחילת שידור 2011

דקסטר

עונה 6

רייטינג ממוצע 5.5 מיליון

תחילת שידור 2006

הומלנד

עונה 1 (הסתיימה)

רייטינג ממוצע 4.4 מיליון

תחילת שידור 2011



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#