התחנה הבאה של נוני מוזס: לב הפריים טיים - Markerweek - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

התחנה הבאה של נוני מוזס: לב הפריים טיים

HOT מתכוונת להעביר את ניהול ערוץ 8 לידי המפיק חיים סלוצקי, מקורבו של נוני מוזס ■ זאת, לאחר שהמו"ל של "ידיעות" נאלץ למכור מניותיו בזכיינית ערוץ 2 רשת ונפרד מרוב אחזקותיו בחברה

16תגובות

עולם התוכן הטלוויזיוני סוער בשבועיים האחרונים, בעקבות מהלך הנוגע בעצבים החשופים של התעשייה: כוונתה של חברת HOT להעביר את ניהול ערוץ 8 מידיה של חברת RGE, שבבעלות אביב גלעדי, לידיו של המפיק חיים סלוצקי, מקורבו של נוני מוזס - המו"ל של "ידיעות אחרונות".

מעבר לחשש לפגיעה בתוכן האיכותי שהערוץ מצליח לנפק באופן יציב למדי בשני העשורים האחרונים, הצעד עשוי להיות אבן דרך במגמה שלאט-לאט קורמת עור וגידים: הכוונה של מוזס, בעבר בעל מניות דומיננטי בזכיינית ערוץ 2 רשת וב-HOT, לחזור לעולם הטלוויזיה. סלוצקי נחשב להרבה יותר ממקורב של מוזס - הוא איש סודו, שפועל בתיאום עמו. בשלב זה לא ניכרות טביעות אצבעותיו של מוזס בעניין, והנושא מוכחש בכל תוקף - אבל איש לא יתפלא אם בעתיד תהיה למוזס מעורבות גבוהה יותר בערוץ.

ניר קידר

אם כך יקרה, זה יהיה ערוץ תוכן נוסף של מוזס, אחרי שלפני כשנה וחצי הצליח להחדיר לחבילת הבסיס של הכבלים את ערוץ הספורט ONE. "בשביל מוזס, ONE וערוץ 8 הם רק בסיס להיאחז בו", אומר מקור המכיר את מוזס היטב. "אבל אלה דברים קטנים בשבילו. הוא שומר את זה כדי להיות בסביבה. כרגע הוא מכין את הקרקע, מחכה להזדמנות שהרגולציה תשתחרר".

לדבריו, "לא רחוק היום שבו זה יקרה, משום שהתקשורת המודפסת במצב קשה ויצטרכו להציל אותה - אז תהיה הצדקה להגדלת אחוזי הבעלות של בעלי אמצעי תקשורת בטלוויזיה. הרי כבר שומעים דיבורים שהגישה הנוקשה מדי כלפי הבעלות הצולבת היתה משגה, משום שהיא איפשרה לטייקונים עם אינטרסים כלכליים ישירים לתפוס אחיזה בתקשורת".

ואכן, קיימת אפשרות שהקולות האלה ייהפכו להליכי חקיקה. כיום, הבעלים של עיתון מודפס לא יכול להחזיק יותר מ-8% בערוץ מסחרי. עבור מוזס מדובר בחסם משמעותי, שהדיר אותו לאורך השנים מתחום הטלוויזיה. אך מגבלת הבעלויות הצולבות עולה לפרקים מחדש לשיקול הפולטיקאים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, תומך בהקלת המגבלות על בעלות צולבת בתחום התקשורת, ובהזדמנויות שונות הסביר כי מצב כזה עדיף על פני כניסה של בעלי אינטרסים זרים לענף. "בחנתי באחרונה אפשרות מסוימת שלפיה בעל עיתון יוכל להחזיק ביותר אחוזים בערוצי הטלוויזיה", אמר בישיבה שקיימה הוועדה בעניין הבעלויות הצולבות והריכוזיות בתקשורת, בסוף 2011. מתחריו של מוזס טוענים כי מוזס מעורב מאחורי הקלעים בקידום העניין בקרב חברי כנסת.

עם זאת, בענף מעריכים כי לא יהיה קל להעביר חקיקה זו, בעיקר לאור התנגדות צפויה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו - יריב קשה של מוזס. בשנים האחרונות מאבד "ידיעות אחרונות" מהדומיננטיות שלו לטובת עלייתו של "ישראל היום" - שאינו מסתיר את תמיכתו בנתניהו.

"קשה להניח שנתניהו והקואליציה ייתנו למוזס כזו מתנה, אבל זה לא אומר שמוזס לא נערך ליום שבו זה אולי יקרה", אומר מתחרה של מוזס בענף.

 

עדיין משפיע על התוכן ב-HOT

 

בשנים האחרונות איבד מוזס את שני המאחזים החשובים ביותר שלו בענף הטלוויזיה: ב-2005 נאלץ למכור את מניותיו ברשת בגלל המגבלות שהטיל הרגולטור על בעלות צולבת - איסור על בעל עיתון להחזיק יותר מ-8% בגוף משדר; לפני כשנה מכר את רוב אחזקותיו ב-HOT (שבה החזיק 17%) לאיש העסקים הצרפתי פטריק דרהי, תמורת 650 מיליון שקל, ונשאר עם כ-4% ממניות החברה בלבד.

לפני כמה חודשים פורסם בתקשורת שהוא מתעניין בקניית 8% ממניות ערוץ 10, דבר המותר לו על פי חוק, אך הוא הכחיש בתוקף. עם זאת, מוזס הגיע למשרדי הערוץ, לפגישה שעסקה בעניין.

לפי הערכות בשוק, למוזס נותרה השפעה רבה בענייני תוכן ב-HOT. הערכה זו נראית סבירה גם מאחר שגופי התוכן של קבוצת ידיעות ממשיכים לנהל קשר מסחרי הדוק עם HOT. שטח נרחב באתר ynet מוקדש לקידום תכנים של HOT. מעבר לכך, למוזס דריסת רגל ב-HOT בדמות ערוץ ONE, שבו "ידיעות תקשורת" מחזיקה ב-51%. את כניסת ONE לממיר, שנעשתה בתקופה שבה מוזס היה בעל מניות ב-HOT, רואים בתעשייה כדוגמה להשפעתו הרבה של מוזס בקבלת החלטות מסוימות בתחום התוכן בכבלים, אך גם בלוויין.

"ONE הוא לא באמת ערוץ הכרחי", אומר גורם ב-yes. "הוא נכנס אצלנו כי הוא לא היה יקר, ולא רצינו לייצר יתרון ל-HOT בספורט מקומי". מ-yes נמסר כי "כל ערוץ שעולה לאוויר נבחן לגופו ונשקל עניינית".

באותו הזמן ניסתה חברת RGE, הבעלים של ערוצי הספורט המתחרים, למנוע את כניסתו של ONE ואף הסתמכה על חוות דעת של דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שלפיה ONE לא יכול להיכנס לתוך HOT, בשל היקף המניות שמוזס החזיק אז בחברת הכבלים. ואולם בסופו של דבר אישרה מועצת הכבלים והלוויין את הכנסת הערוץ לחבילה.

 

"אין פוליטיקאי שלא קורא ynet"

 

מאחורי המהלכים של מוזס עומדת כנראה תבונה עסקית ברורה מאוד. עסקי הפרינט - העיתון היומי ושלל המגזינים של קבוצת "ידיעות אחרונות" - שהעשירו את משפחתו ואותו במשך עשרות שנים, נמצאים בדעיכה. מדי שנה מציגים דו"חות הפרסום בעולם ובישראל ירידה בהיקף תקציבי הפרסום שמופנים לעיתונות המודפסת. העתיד, יודע מוזס, כבר לא נמצא בנייר המודפס - ויש אף תחזיות שהוא עלול להיעלם לחלוטין בטווח הרחוק.

מיכל פתאל

מוזס כבר ביצע כניסה מרשימה, ומוקדמת יחסית, לעידן האינטרנט עם אתר ynet. האתר מדורג כיום במקום השני ברמת החשיפה בין האתרים הישראלים, אחרי וואלה!, אבל יש לו עוצמה בפני עצמו בכל הקשור לדיווחי החדשות ולהשפעה על סדר היום הציבורי.

ynet אמנם נאלץ בחודשים האחרונים לבצע קיצוץ משמעותי של כ-10% במצבת העובדים, אבל הוא ממשיך להיות אחד העוגנים של הקבוצה לפעילות בעתיד. רק באחרונה ביצע האתר כניסה מעניינת לשוק חדש - המגזר החרדי - כשרכש 50% מהאתר כיכר השבת, אחד משני האתרים החדשותיים הפופולריים ביותר במגזר.

"ynet הוא גוף זניח עבור 'ידיעות' בכל הקשור להכנסות. הכסף הוא לא הנקודה כאן", אומר בכיר בתחום התקשורת. "מוזס יודע שהוא חייב את הכוח של ynet כדי להמשיך לשמור על ההגמוניה שלו בקביעת סדר היום. אין פוליטיקאי שלא מרפרף כל יום כמה פעמים ב-ynet כדי לדעת מה קורה. זה כוח עצום בהשפעה על פוליטיקאים. אם לחדשות בטלוויזיה יש כוח ב-20:00, ל-ynet יש השפעה כל היום, אונליין".

 

מי שישלוט בתוכן - ישרוד

 

הרציונל העסקי שהוביל את מוזס להשקיע בזירת האינטרנט כדי לשמר את השפעתו באמצעות גוף התקשורת שמאחוריו, עשוי גם להיות זה שמוביל אותו לבצע מהלכים שונים בענף הטלוויזיה בימים אלה. בעידן שבו הפלטפורמה המודפסת הולכת ומאבדת מערכה, עם כניסתן של הטכנולוגיות החדשות ואלה שעתידות לבוא - מסמארטפונים ואייפדים ועד טלוויזיה באינטרנט - מוזס מבין כי מי שישרוד בעולם החדש יהיה זה שישלוט בתוכן, לא בפלטפורמה שמגישה אותו לציבור.

"הוא רוצה אחיזה בטלוויזיה דרך התוכן", אומר גורם בתעשייה. "מספיק להסתכל על מה שקורה עכשיו ב-ynet, שלאט-לאט נכנס להפקות רציניות יותר בטלוויזיה. באחרונה השתתפו קניינים מטעם האתר בכנס מיפ של תעשיית התוכן העולמית בקאן. הוא רואה את 'ידיעות אחרונות' כמערכת שיש לה עיתון, אינטרנט וטלוויזיה".

נתיב כניסה נוסף של משפחת מוזס לתחום הטלוויזיה הוא חברת ADD, המוחזקת על ידי חתנו ירון ליכטנשטיין ובתו הדס. ליכטנשטיין, בנם של ספרי הצמרת ז'קלין ואביגדור ליכטנשטיין, החל אף הוא את הקריירה כספר, אך עבר לשמש כמנכ"ל של סוכנות הדוגמנים לוק, וב-2010 פתח את ADD, סוכנות שחקנים ודוגמנים עצמאית. מפורסמים כמו גלית גוטמן, אגם רודברג, מירי בוהדנה, יון תומרקין ואחרים מיוצגים או יוצגו אצלו.

באחרונה החלה ADD לפעול בתחום הטלוויזיה. הסוכנות מחתימה כותבים ויוצרים שעוסקים בייזום ובפיתוח תוכניות ופורמטים, בהם גם יוצרי הסדרה "עספור" והיוצר והבמאי ירון ארזי, שלקח חלק בתוכניות כמו "האי", "לא לפני הילדים", "הקרמבויז" ועוד.

רשימת המיוצגים הארוכה מביאה לכך שהסוכנות נחשבת אחת החזקות בישראל. ליכטנשטיין לא רק תופש את עצמו כסוכן דוגמנים, אלא עוסק בעצמו בייזום תוכניות והצעתן לגופי שידור - ובתעשייה מודעים היטב לייחוסו המשפחתי. "כולם מדברים עכשיו על העברת ערוץ 8 לסלוצקי, אבל בעצם התוכנית הגדולה של מוזס היא ירון ליכטנשטיין", אומר בכיר בתעשייה. "בעתיד ירצה מוזס לדאוג לכך שכמה שיותר הפקות וערוצי תוכן יעברו לחתנו".

לפני כחודשיים הודיעה חברת ניו ריג'נסי, שבבעלות המיליארדר ארנון מילצ'ן - שמחזיק גם בערוץ 10, אך אינו מזרים לו כסף - כי יקים חממת תוכן בישראל בשיתוף ADD. המטרה היא לעודד יוצרים ישראלים לפתח פורמטים חדשים בתחום הטלוויזיה. כבר כיום מעידים אנשי התעשייה כי נחתמות עסקות בלעדיות עם אנשי תוכן בתחום הטלוויזיה תחת החממה של מילצ'ן ו-ADD. זהו מהלך נוסף שאמור לחזק את החברה שבבעלות בני משפחת מוזס. מדובר בחיזוק הקשר בין מוזס ומילצ'ן, איל טלוויזיה בינלאומי.

 

"זה מאבק מסחרי טהור"

 

מעורבותו של מוזס בענף הטלוויזיה כוללת לא רק בניית בסיסים באזורים שונים, אלא גם קרבות הגנה להרחקת איומים, ישירים או עקיפים. כך לדוגמה, במקרה של גיא פינס. לפני כשנתיים וחצי סיים פינס רומן של כ-13 שנה עם HOT, שבמהלכן הגיש את תוכנית הבידור היומית המצליחה שלו בחברת הכבלים. אף שהתוכנית נחשבה מותג מצליח בתחום התוכן הישראלי ב-HOT, נפרדו דרכיהם של השניים בצלילים צורמים.

פינס עזב על רקע סכסוך עם מוזס וסלוצקי, בשל סירובו של פינס להשתלב בפלטפורמה של ערוץ הבידור שהקים סלוצקי. בהיותו בעל זכויות השידור של התוכנית מחוץ ל-HOT, דרש פינס תשלומים נוספים על התכנים מ-ynet, ומשלא קיבל את מבוקשו - סירב לתת אישור לאתר להעלות תכנים, דבר שהחמיר את הסכסוך עם מוזס.

פינס עזב את HOT למרות התנגדות מקצועית של בכירים בחברה למהלך, כמו קרני זיו, אז סמנכ"לית תוכן, וכיום בעלת תפקיד זהה בערוץ 10. ואולם דרכו לא היתה קלה גם כשיצא מהחברה. הוא ניהל משא ומתן עם שתי זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, ולאחר מכן עם ערוץ 10, שם הצליח להשתלב ובו משודרת תוכניתו עד היום.

לפי בכירים בענף, העובדה שערוץ 10 החליט בסופו של דבר להגיע להסכם עם פינס הרגיזה מאוד את גזרתו של מוזס, ובעיקר את סלוצקי. לדבריהם, סלוצקי נוהג לתקוף עד היום את ערוץ 10 ואף לקרוא לסגירתו בישיבות בוועדת הכלכלה בנושא - שבהן הוא משתתף באופן קבוע.

"הערוץ הזה לא מספק עבודה ליוצרים, אנחנו המפיקים רוצים ערוץ שיעניק עבודה", אמר סלוצקי בדיון שהתקיים בוועדה בתחילת מארס. "הם שמים 'לה לה לנד' בשידורים חוזרים. זו כוונת המחוקק? אל תתנו להם רישיון". מקורב של סלוצקי אמר בתגובה: "זו שטות מוחלטת. סלוצקי אכן תקף את ערוץ 10 בוועדת הכלכלה, אך זו היתה ביקורת עניינית שאינה קשורה לגיא פינס".

קרב אגרסיבי הרבה יותר פרץ בשבועות האחרונים באופן הסיקור של "ידיעות אחרונות" את פרשת הכדורים הפסיכיאטריים בתוכנית "האח הגדול". העיתון חשף כי משתתפים בעונה השנייה של תוכנית הריאליטי של קשת קיבלו מידי הפסיכיאטר של ההפקה, ד"ר אילן רבינוביץ', כדורים פסיכיאטריים, ולטענת המשתתפים הם לא ידעו מהן תופעות הלוואי של הכדורים.

אין חולק על כך שמדובר בתחקיר עיתונאי ראוי וחשוב, אך רבים בתעשייה סבורים שב"ידיעות" איבדו פרופורציות באופן סיקור הפרשה. עשרות עמודים הוקדשו לכך בעמודי החדשות היומיים ובמוספים, וכל התפתחות בפרשה זכתה לקידום מסיבי יום אחר יום בשער העיתון היומי. "זו לא היתה עיתונות, זה היה מאבק מסחרי טהור", אומרים המתחרים של מוזס. מנגד, גורמים ב"ידיעות" טוענים כי מדובר בסיפור עיתונאי חשוב, "ואם כל התקשורת עוסקת בכך, כולל מהדורות החדשות, מדוע שאנחנו לא נקדם את הסיפור שאנחנו הבאנו?"

"ידיעות", אומרים בענף, לא סימן רק את "האח הגדול" - הוא חיפש למעשה את גוף התקשורת החזק שעומד מאחוריו, זכיינית ערוץ 2 קשת. במשך שנים, עוד כשמוזס היה בעל מניות ברשת, קשת לא היתה חביבתו. אופן הסיקור של הזכיינית המתחרה היה תמיד מופלה לרעה, טוענים בכירים בזכיינית.

אבל לפני כשלוש שנים חלה התפתחות דרמטית. המהלכים שקשת ביצעה באתר הבית שלה, mako, החלו כנראה להדאיג את מוזס. mako כבר לא היה רק אתר VOD שהציג את תוכני הזכיינית, אלא אתר תוכן וחדשות לכל דבר ועניין, שמעביר את דיווחי חברת החדשות של ערוץ 2 (שקשת מחזיקה 50% ממנה) ושמפעיל כתבים ועורכים. mako נעשה איום על ynet - מדובר פחות באיום מסחרי, אלא כמשפיע על סדר היום.

מקורבים לקשת אומרים כי מוזס סימן את mako וניסה לעשות הכל כדי לגרום לקשת לסגת מהכיוון שאליו לקחה את האתר - כניסה לעולם הדיווח החדשותי. המקורבים מספרים על פגישה דרמטית שהתקיימה לפני כשלוש שנים בין שני הגלדיאטורים של ענף התקשורת - מוזס מצד אחד ומנכ"ל קשת, אבי ניר, מצד שני. בפגישה הזאת הצדדים שמו הכל על השולחן.

אף שדרישתו של מוזס כי mako ייסוג ממיקוד בדיווח חדשותי לא נענתה, הצדדים ניסו להגיע בכל זאת להבנה, ובשלב מסוים אף זרק מוזס הצעה מפתיעה: לרכוש 50% מאתר mako ולהיכנס כשותף עם קשת. עוד לפני שהמשתתפים בפגישה הספיקו לדבר על סכומים, ההצעה ירדה מהפרק. ניר מכיר היטב גם את הפוטנציאל של ynet, והציג מצדו הצעה להיות שותף גם באתר של מוזס. מוזס סירב, הרעיון לשתף פעולה ירד מהפרק ולפי מקורבים סימן לקשת את הקרב הקשה המתקרב בין שני הגופים.

קשת מצדה לא מראה בינתיים סימני כניעה. הזכיינית בחרה לשתף פעולה כמה פעמים עם העיתון "ישראל היום", החינמון שנוא נפשו של מוזס והעיתון שעקף אותו ברמת החשיפה. בנוסף, קשת הגישה עתירה נגד "ידיעות" במועצת העיתונות, בטענה כי העיתון מסקר אותה באופן מפלה וכי יש צורך להציג גילוי נאות על התחרות העסקית בין הצדדים בכל ידיעה שמתפרסמת ב"ידיעות" בעניין קשת.

"ידיעות" כבר הכריז כי הוא מחרים את הדיונים, שהיו אמורים להתקיים בבית הדין של המועצה, שבראשו עומד עו"ד גדעון פישר. ובכל זאת, בית הדין ביקש את עמדות הצדדים בכתב והוא אמור לפרסם את החלטתו בשבועות הקרובים.

אמנם מוזס עדיין מוגבל ביכולתו לחזור לפעול בעולם הטלוויזיה, אך אין ספק כי הוא עושה צעדים ראשונים בכיוון. עוד לפני שהוא פוצח במאבק לשינוי החקיקה הנדרש, הוא מכין את הקרקע באמצעות כמה ראשי גשר. יש בכך היגיון כלכלי רב: השפעתו הגדולה של מוזס מתבססת בעיקר על עולם העיתונות הכתובה, שהולך ומאבד מהדומיננטיות שלו בעידן הדיגיטלי. עבורו, תחום הטלוויזיה הוא עולם תוכן משלים, ולפיכך טבעי כי ינסה להיכנס אליו. כמו כן, מכירת מניותיו ב-HOT הותירה כנראה בכיסו מזומנים לא מעטים, אותם הוא מתכוון להשקיע בעתידו, כלומר בכניסה לעולם הטלוויזיה. מוזס מקווה כי השקעות אלה יצילו את "ידיעות אחרונות" מהשפעתה ההרסנית של המהפכה הדיגיטלית.

מ-HOT נמסר בתגובה: "הטענות חסרות שחר, וחבל שהעיתון בחר לתת להן במה".

מ"ידיעות אחרונות", מסלוצקי ומ-ADD לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון. 

מפת המאחזים של מוזס

HOT

למוזס כוח השפעה ב-HOT, הנובע מהיותו בעל מניות דומיננטי לשעבר בחברה, שאנשיו עדיין מועסקים בה

8

מקורבו של מוזס, חיים סלוצקי, המחזיק בערוץ הבידור ב-HOT, יקבל את הפקת ערוץ 8

ONE

לפני כשנה נכנס ערוץ הטלוויזיה ONE שבבעלות מוזס לחבילת ערוצי הבסיס ב-HOT

ADD

חתנו מייצג באמצעות סוכנות ADD שחקנים וכותבים בתחום הטלוויזיה, ועוסק בייזום הפקות בתחום



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם

*#