תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

בדרך למהפך בשוק המוזיקה

מהפכת שירותי הסטרימינג החזירה את מפיצות המוזיקה לרווחיות, ויש עוד מקום לצמיחה ■ האם נמצא המודל שיאפשר לחברות התקליטים להתקיים בעידן הדיגיטלי?

2תגובות
ביונסה באירוע של טיידאל
Evan Agostini/אי־פי

1999 היתה השנה של נאפסטר - השירות האינטרנטי שאיפשר למנוייו לשתף קובצי מוזיקה אלה עם אלה. לא במקרה, 1999 היתה גם השנה שבה ההכנסות של תעשיות המוזיקה בארה"ב היו הגבוהות ביותר מעולם.

מפיצות המוזיקה הצליחו להרוג את נאפסטר, אבל לא את התופעה. מי שכן הצליחה לעשות זאת היתה אפל, שאיפשרה לרכוש שירים בודדים בדולר. אבל חנות המוזיקה להורדה של אפל - יחד עם אלה שפעלו לצידה - הצליחו רק לעצור את הירידה החדה בהכנסות של מפיצות המוזיקה, לא לחדש את הצמיחה בהן.

לאחרונה גם זה השתנה: על פי דו"ח עדכני של איגוד חברות ההקלטה האמריקאיות (RIAA), ההכנסות הקמעוניות של החברות באיגוד עלו ב-8.1% במחצית הראשונה של 2016 - הצמיחה המהירה ביותר מאז שהמשבר בתעשייה החל. הגרף השני בהודעה לעיתונות של RIAA מספר את כל הסיפור: בין המחצית הראשונה של 2015 למחצית השנייה של 2016, ההכנסות ממנויים בתשלום זינקו פי שניים - מ-9.1 יחידות ל-18.3 מיליון יחידות. הצמיחה באפיק הזה יותר מאשר פיצתה על הנסיגה, שעדיין נמשכת, בדיסקים פיזיים ובהורדות קבועות של מוזיקה.

הזינוק הזה נובע בחלקו מכניסה לשוק של שני שחקנים חדשים: אפל מיוזיק, שהחלה לפעול בסוף יוני 2015, ו-Tidal, שהושקה מחדש תחת בעלותו של שון קרטר (המוכר יותר בשם הבמה ג'יי זי) במארס 2015. מקור נוסף הוא הצמיחה אצל מובילת השוק, ספוטיפיי, שבין יוני 2015 לאוגוסט 2015 מספר הלקוחות המשלמים שלה זינק מ-20 מיליון ל-39 מיליון. גם אם מושכים קצת את המספרים למעלה ומניחים שלספוטיפיי, אפל מיוזיק ו-Tidal יש יחד 70-65 מיליון מנויים - והרי יש עוד שחקניות בענף - יש עדיין פוטנציאל צמיחה: בארה"ב יש יותר מ-300 מיליון תושבים, במדינות האיחוד האירופי יש חצי מיליארד תושבים וביפן יש כמעט 130 מיליון תושבים. ואלה רק הטריטוריות הגדולות בעולם המתקדם.

מה שהנתונים של RIAA לא אומרים - ומעולם לא אמרו - הוא כמה רווחים ההכנסות של החברות באיגוד מייצרות. גם אם ההכנסות שלהן יחזרו לרמות של 1999, כמעט 15 מיליארד דולר, הן לעולם לא יחזרו לרמת הרווחיות ששררה אז. במשך עשרות שנים מפיצות המוזיקה נהנו מחיכוכי שוק עצומים, שנבעו מכך שהמדיות היו פיזיות - תקליטים, קלטות ודיסקים. הן גם חיו בעולם שבו הדרך היחידה של מוזיקאים להגיע לקהלים היתה דרכן. היה להן כוח שוק עצום מול המוזיקאים וחובבי המוזיקה גם יחד. כוח השוק הזה הניב להן רווחי-על בלתי תחרותיים.

קל היה להבין את אימתן של מפיצות המוזיקה כשנאפסטר צמחה לממדים שהגיעה אליהן, ואת הניסיונות הנואשים והקיצוניים שלהן למנוע מהקידמה הטכנולוגית להגיע אליהן. עכשיו, לא רק שברור כי הכוח שלהן אינו רב עד כדי כך, אלא שייתכן כי נמצא מודל חדש שיכול לאזן מחדש את השוק - אם כי ברווחיות הרבה יותר נמוכה מבחינתן.

עד שההכנסות של מפיצות המוזיקה לא חזרו לצמוח - ובהודעה לעיתונות RIAA חוגג את השינוי הזה - המהפך בעולם המוזיקה לא הושלם. אף שמצבם של הלקוחות מצוין, אי-אפשר היה לצפות שהענף יתאזן מחדש. איזון לא יכול לקרות כשחוליה מרכזית בשרשרת מדממת, והמפיצות הן עדיין חוליה מרכזית. כשהרווחיות שלהן תתייצב, אפשר יהיה כבר בהחלט לדבר על כך שיש סדר חדש.

הבלוג של נתן ליפסון

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם