רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
מדריך

תשכחו מרזי ברקאי ומיורם שפטל והכירו את עולם הפודקסטים

ב-2014, הפודקסטים בארה"ב צברו 2.6 מיליארד הורדות ושליש מהאמריקאים מעל גיל 12 האזינו לפודקסטים ב-2015 ■ התופעה לא פסחה על ישראל: הפודקסט "סיפור ישראלי" ו"עושים הסטוריה עם רן לוי" צברו מיליוני האזנות

10תגובות
גבר עם אוזניות

מאות מיליוני אנשים מאזינים לפודקסטים בכל העולם, וכמו בימים בהם הרדיו היה אמצעי הבידור המרכזי – הם ממתינים בדריכות לכל פרק, ומנהלים אודותיו שיחות נלהבות. אולם, הגלגול הזה של הרדיו מגיע עם הבדלים ברורים שמאפשרים את קיומו - ניתן להאזין בכל עת ומכל מקום ולבחור את הנושא המעניין ביותר, מין רדיו on demand. אפשר להאזין ישירות דרך אתרים ברשת, להוריד קבצי אודיו ולהעבירם למחשב או לכל מכשיר אחר, או להאזין דרך אפליקציית podcast באייטונס או באפליקציות שמרכזות פודקסטים בגוגל פליי.

את המשוב על כל פרק כבר לא חולקים בשיחות עם מאזינים אחרים או בשליחת מכתב לתחנה, אלא בדירוג כל פרק ובדיונים ערים ברשתות החברתיות, בעיקר בטוויטר, שעצם היותה רשת בה התגובות הן קצרות, היא סוחפת יותר אנשים שמגיבים באימפולסיביות תוך כדי האזנה לפרק או מיד אחרי.

אבות המדיום, תחנות הרדיו המסורתיות, שולטות בחלק משמעותי מהפודקסטים המובילים שכן הן מסוגלות לממן אולפני סאונד ברמה גבוהה ולהביא קריינים מוכשרים ומוכרים ומפיקים בעלי ניסיון. גם קבוצות מדיה גדולות בארה"ב, לא מעוניינות לפספס את המומנטום ומהוות קורת גג להפקות של פודקסטים מובילים, כמו This American life, לו עשרות מיליוני האזנות, ששייך לקבוצת Chicago public media, שבבעלותה, בין השאר, תחנת הרדיו הציבורי המרכזית בשיקגו. תכניות רדיו רבות, כדי להצטרף לגלגול הדיגיטלי החדש, משחררות את התכניות בפורמט של פודקסטים, לערוצי הפודקסט של אפל ואנדרואיד, ובונות אתר אינטרנט ייעודי לפודקסטים עצמם.

גם TED, פלטפורמת ההרצאות המצליחה, מפיקים פודקסט פופולרי, מקום 4 באייטונס, שמספק את אותו פורמט כמו בהרצאה מצולמת של TED, רק מותאם לאודיו. הפודקסטים גם ממריצים בנייה של פלטפורמות חדשות דרכן יהיה ניתן להאזין לתכניות. כלומר, לא רק אפליקציות בסמארטפון או אתרי אינטרנט, אלא כמו יוטיוב לסרטונים ואינסטגרם לתמונות, פלטפורמה שתרכז את כל הפודקסטים ותתחבר, בעתיד הממש קרוב, לדגמים החכמים של מכוניות שמחוברות לרשת, מכוניות ללא נהג ואף לבתים חכמים.

להגדלה לחצו כאן>>

הפודקסטים עם הדירוג הגבוה ביותר בישראל ב-2016
ITUNES

רווחים של עשרות מיליוני דולרים לפודקסטים הפופולריים

ומאיפה הכסף? המודל הכלכלי של הפודקסט, בדומה לרדיו, הוא פרסומות. בהתחלה, באמצע ולעיתים גם בסוף, הקריין משאיר את המאזינים במתח לקראת מידע חדש ואומר, במקביל למוזיקה שנשמעת כמו פרסומת, "קודם נשמע את ההודעה הבאה". כל פודקסט מוצלח ושמכבד את עצמו מבהיר לחלוטין שזו פרסומת או חסות, ולעיתים, כדי לעניין את המאזינים, גם הפרסומת נערכת בצורה מעניינת יותר, שמתאימה לאודיו, ומנסה להיות קשורה לתוכן של הפרק. כל מאזין לפרק נחשף לפרסומת, כי הסיכויים שמישהו יריץ קדימה 20 שניות בזמן נהיגה, ריצה או בישול הוא אפסי. שוק הפרסום בפודקסטים מוערך ב-80-70 מיליון דולר בארה"ב, סכומים קטנים יחסית להיקף של כ-15 מיליארד דולר בשוק הפרסום ברדיו. אך הפודקסטים צוברים תאוצה וגדלים בקצב מהיר במיוחד ולכן הם צפויים גם להגדיל את הרווחים שלהם. המפרסמים, שואפים לבחור פודקסט שהתוכן שלו מתאים למוצר אותו הם משווקים – לדוגמא רשת מזון מקומית מפרסמת בפודקסט על תזונה, שיש לו הרבה מאזינים מאותה סביבת מגורים וברזולוציה יותר גבוהה – חברה לבניית אתרים מפרסמת בפודקסטים על טכנולוגיה. אבל יש גם יוצאים מן הכלל – ובפודקסטים שצוברים מיליוני האזנות, פחות מעניין את המפרסמים התאמה של המוצר למאזינים, אלא החשיפה העצומה והעלאת המודעות.

2.6 מיליארד הורדות ב-2014 - והמפרסמים נוהרים בהמוניהם

גרף שמראה עלייה באחוז האוכלוסייה שהאזין לפודקסטים בארה"ב.
ב-2006, פחות מ-20 אחוז, ב2015 שלשי מהאוכלוסייה מעל גיל 12 האזינה לפודקסטים

ב-2014, הפודקסטים בארה"ב צברו 2.6 מיליארד הורדות. שליש מהאמריקאים מעל גיל 12 האזינו לפודקסטים ב-2015. רוב ההאזנות, מעל 60%, נעשו באמצעות המובייל. אלו נתונים שאי אפשר להתעלם מהם. בדומה לאמצעי מדיה אחרים, לפודקסטים המובילים יש נותן חסות עיקרי שמלווה את כל העונה, ולקטנים יותר, יש מספר מפרסמים משתנה. חוזי הפרסום לפודקסטים של עד 100 אלף מאזינים, מסתכמים בהיקף של כחמישית מיליון דולר לשנה. לפודקסטים שלהם מאות אלפי מאזינים, ההכנסות מפרסומות הן מעל לחצי מיליון דולר, כ-5,000 דולר לפרק (במהלכו יש 2-3 הודעות של נותן החסות שמקוריינות על ידי השדרן).

לפודקסטים עם מעל לחצי מליון האזנות ייחודיות לכל פרק, יש הכנסות של 50 אלף דולר לפרק מפרסום, שזה אומר מעל 2 מיליון דולר הכנסות לעונה (כ-20 פרקים). יש פודקסטים קטנים ומצליחים, שהצליחו לממן את עצמם ואף להרוויח דרך מודל של תשלום על ידי מאזינים, או מודל freemuim, שמעניק תוכן נוסף בתשלום לחברים רשומים, אך הכסף הגדול ללא שום ספק מגיע מפרסום.

המדיום משקף מאפיינים דומים לאמצעי תקשורת אחרים – בעלי השליטה וההון משתלטים על הפורמט ודואגים להיות הבעלים של הפודקסטים המובילים ביותר, וכך להרוויח יותר כסף ולשלוט בשוק ביד רמה. מנגד, כל אחד יכול להקליט פודקסט וגם פודקסטים ללא מימון משמעותי זוכים להצלחה רבה ויכולים לטפס במעלה הטבלה. אחד מהכוכבים במדיום, אלכס בלומברג, שאחראי לעריכה של this American life וplanet money, שני פודקסטים מצליחים עם עשרות מיליוני עוקבים, ששייכים לשיקאגו פאבליק מדיה, פרש מתפקידו ב-2014 והקים את גימלט מדיה, רשת פודקאסטינג. בדצמבר גייסה גימלט מדיה 6 מיליון דולר לפי שווי של 30 מיליון דולר.

פודקסטים המדורגים הכי גבוה באייטונס בארה"ב ב-2016

הפודקסט הראשון בה, עקב אחרי הניסיון שלו לבנות את הסטארט אפ, קבוצת מדיה, ואיך הוא מחפש שותף, מגייס כסף, עובדים ומרים את הפרויקט. תוך כדי בניית החברה, הפודקסט ששודר צבר קרוב למיליון האזנות. שנה חלפה וקבוצת המדיה, בה יש כבר כ-6 פודקסטים בדירוגים גבוהים בטבלת הפופולריים ביותר, גדלה ומהווה איום ממשי על השחקניות הוותיקות בשוק. העלות הכספית של הפקת סאונד איכותית אינה גבוהה, והמשאבים העיקריים ביצירת פודקסט הם זמן, ולכן יש מרווח שולי רחב יחסית לרווחים כספיים ממודל הפרסום – כל פודקסט, כבר מתחילת הפעילות בקבוצת המדיה מרוויח מעל עשרת אלפים דולר לפרק.

זה מראה את הייחוד במדיום – הוא תלוי בכשרונות בלבד שיצליחו ליצור חיבור אנושי עם המאזינים, שתלוי, בניגוד לכל מדיום אחר, רק בקריין עצמו. הפודקסטים שמשתייכים לאליטה של המדיום לא שם כי הם מביאים מפורסמים לתכנית, או כי הם משלמים המון כסף בקידום באייטונס. אלו שמצליחים להיות להיטים ולגרום לעשרות מיליונים להאזין להם כל שבוע, הם כאלו שבתסריט, בעריכה ובהפקת החומרים מושקעים זמן ומחשבה רבים, והשדרנים והעורכים הם בעלי ניסיון רב בעולם הרדיו, וגמישים לקצב החדש של הפודקסט. רוב כוכבי הפודקסטים, התחילו את דרכם בעיתונות ומבחינתם, הפודקסט הוא כלי נוסף שמשרת מטרות עיתונאיות – תחקירים, ראיונות ו-story telling.

אלכס בלומברג
בלומברג

הטוויטר החליף את המכתבים למערכת

בתוך המדיום עצמו, יש חלוקה לז'אנרים ונושאים. יש פורמט של ראיונות, טוק-שואוז, יש פודקסטים בנושא מוזיקה, היסטוריה, דת, פילוסופיה, ספורט, נונסנס ובעצם על כל נושא שאתם יכולים לחשוב עליו. הפורמטים כוללים קריין אחד או שניים אשר ביניהם כימיה חזקה במיוחד, שניכרת דרך גלי הסאונד. יש פודקסטים שמופקים כתכנית אירוח בה מתראיינים אנשים שקשורים לנושא התכנית או הפרק המסוים, ויש פודקסטים שמופקים כמעין טוק שואו אך כולם מתרכזים באלמנט הסיפוריות, היכולת של הקריין להגיש סיפור וליצור חיבור אמיתי בין הסיפור, בין אם הוא עוסק בדמות מוכרת או באפליקציה חדשה, לבין המאזינים.

אחד הז'אנרים המצליחים, גם בעולם וגם בארץ, הוא ז'אנר ה"סיפור האישי" - שמתמקד בסיפור מרתק של אינדיבידואל, קבוצה או משפחה. ז'אנר בולט נוסף הוא "פשע אמיתי", עם זווית ביקורתית חדה. הדוגמא הטובה ביותר לז'אנר ולתחייתו של המדיום בכלל, היא Serial, שעכשיו נמצא בעיצומה של העונה השנייה. דמיינו מין גרסא של "חוק וסדר" אבל אינטרקטיבית, ועם קו עלילה מרכזי אחד. במקביל להאזנה לפרקים, באתר של הפודקסט ובחשבונות הטוויטר, אינסטגרם והפייסבוק מפורסמות התמונות, המסמכים, הראיות, ההקלטות מהחקירות ומבית המשפט, המפות וצירי הזמן אליהם מתייחסים בפרקים ממש לפרטי פרטים, מה שמעיד על האמינות והרצון לשתף את המאזינים במסע.

שרה קניג
ויקיפדיה

העונה הראשונה התרכזה במשפט הסבוך והאפוף ספקות ומסתורין של אדנאן סעיד, אזרח אמריקאי שהורשע ברצח חברתו לשעבר בשנת 2000 ונידון למאסר עולם. הפרקים של העונה הורדו דרך מחשב וסמארטפונים 100 מיליון פעם, והוא הפך לפודקסט הנשמע ביותר אי פעם בארה"ב, באנגליה, באוסטרליה, בהודו ובגרמניה. יוצרת הפודקסט היא שרה קניג, עיתונאית פלילים, שעומדת מאחורי הפודקסט השני הכי מורד באייטונס ובחמישיית הנשמעים ביותר בארה"ב – This American life.

הפודקסט, שחשף סתירות משמעותיות וחשד לשתילת מידע בעדויות, הצית גל של fan podcasts ו-spin offs – פודקסטים נוספים שנוצרו על ידי מאזינים נלהבים, חלקם מעולם הרדיו, שחקרו עוד לעומק את הפרשה. הפודקסט המשמעותי ביותר אחרי Serial הוא Undisclosed, שנוצר על ידי ראביה קאודרי, האישה שהביאה ליצירתו של Serial מלכתחילה, ולו מעל מיליון מאזינים החל מהפרק הראשון ששודר. ראביה היא עו"ד וחברה קרובה של משפחתו של אדנאן, שנכנס למאסר עולם בגיל 19. היא גם היתה זו שפנתה בראשונה לשרה קניג, ועניינה אותה בלכתוב תחקיר על המקרה, לו קצוות פתוחים מכל כיוון. בפודקסט הם עונים על שאלות של מאזינים, נעזרים בהם בהשגת מידע ופרטים ומתקשרים עמם כל הזמן באמצעות המדיה, בעיקר בטוויטר.

לאחר שהפודקסטים חשפו ראיות חדשות, וגילו כי היו בחקירה הראשונית עדים משמעותיים שלא הובאו לבית המשפט לפני עשור, ב-4 לפברואר 2016 התקיים דיון בביהמ"ש בבולטימור, מרילנד שיקבע האם לפתוח את התיק מחדש בעקבות הראיות והטענה של אדנאן לרשלנות מצד ההגנה שלו. אם המשפט ייפתח מחדש, לאחר 15 שנה, קיים סיכוי שהאמת (בין אם שאדנאן הוא אכן הרוצח או דמות אחרת בפרשה), והשקרים ייצאו לאור בצורה הוגנת.

הפודקסט הניע את הז'אנר הדוקומנטרי של "פתיחת תיקים" גם במסך הקטן – הסדרה The Jynx, ו-Making a murderer, מתבססים על אלמנטים ומוטיבים של הפודקסט, ומתחקים אחר קווי העלילה שקרתה בעבר, בניסיון לחשוף את האמת, שהוסתרה או הועלמה ממניעים שאינם כשרים.

דוד כץ ואיתן לוויט, מקליטים את הפודקסט בביתו של דוד
אייל טואג

הישראלים עומדים בקצב

התופעה לא פסחה על ישראל. "עושים היסטוריה עם רן לוי" שעוסק באירועים חשובים בעולם ההיסטוריה, המדע והטכנולוגי צבר כ-4 מיליון האזנות עד כה, ו"סיפור ישראלי", מעין גרסה מקומית לאחד הפודקסטים הנשמעים בארה"ב, This American Life (מז'אנר הסיפור האישי) זכה גם למיליוני האזנות ושניהם מובילים את טבלת הפודקסטים הישראליים הנשמעים ביותר. "סיפור ישראלי", שהתחיל לשדר ב-2013, ומשודר גם בתחנת גל"צ, הגיע למאות אלפי האזנות. לאור ההצלחה של פרק מסוים ב"סיפור ישראלי", שתורגם לאנגלית ונקרא "love syndrome" זכה במקום החמישי בעשרת פרקי הפודקסטים הטובים ביותר ב-2014 ועקב כך קיבל חשיפה עצומה למאזינים מארה"ב, ואף עורר את תשומת לבו של לא אחר מסטיבן שפילברג, שהעביר מימון כספי משמעותי לצוות מאחורי התכנית. מ-2014 הפודקסט מפיק במקביל גרסה מתורגמת לאנגלית של כל פרק שמופצת דרך PRX, פלטפורמה אינטרנטית אמריקאית לתכניות רדיו בה יש את המאגר הגדול ביותר של תכניות רדיו ציבורי שזמינות להורדה חינמית, ואחראית על הפצה של כמה מהפודקסטים המצליחים ביותר. "סיפור ישראלי" גם משודר דרך מגזין טאבלט, מגזין און ליין שקהל היעד הוא יהודים אמריקאיים. יחד ברשימה של פודקסטים ישראליים מצליחים מופיע הפודקסט "השבוע: פודקסט בעברית על סטארט-אפים" שיוצרים איתן לויט ודוד כץ, יזמים וותיקים ומוכרים בקהילה הישראלית של הסטארט-אפים. הפודקסט, אשר פונה לאנשים שמשתייכים לאקו סיסטם של היזמות בארץ - צבר מאות אלפי האזנות בשנה וחצי האחרונות.

בכלל, אם אפשר היה להמר על רדיו, כדאי לשים אול-אין. בכל פעם שהוא סופג מכה רצינית, עם הטלוויזיה, המחשב האישי או האינטרנט, הוא חוזר מחוזק ומותאם יותר לפלטפורמה בה הוא נלחם. בגלגול הנוכחי הוא מאפשר את הקסטומיזציה שהמשתמשים מצפים לה (המאזין קודם מחליט מה מעניין אותו, ואז מחפש פודקסטים מתאימים), גישה נוחה (דרך מחשב, סמארטפון או רכב), וגם שומר על הDNA שהיה לו - הוא עדיין קובץ אודיו פשוט.

100 הפודקסטים עם הדירוג הכי גבוה בItunes

הירשמו עכשיו: סיכום דו שבועי בנושאי טכנולוגיה והייטק ישירות למייל
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם