רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

חברות התקליטים דואגות בעיקר לעצמן

תעשיית המוזיקה השתנתה ללא היכר בשנים האחרונות: שירותי סטרימינג והורדה חוקית מחליפים את מכירות הדיסקים והפתרון הנוח ביותר מבחינת חברות התקליטים הוא פשוט לשנות את החוקים, כך שיוכלו להמשיך ולאחוז ברפרטואר המטיל עבורן ביצי זהב

תגובות

"להקת כוורת עומדת לאבד את הזכויות על שיריה", הודיע 
ב–TheMarker מוטי אמיתי, סמנכ"ל הפדרציה לתקליטים וקלטות. בפועל, מי שצפויה לאבד את הזכויות על "סיפורי פוגי", אלבום הבכורה של כוורת, היא מפיקת התקליט, חברת הד ארצי, וגם זה צפוי לקרות רק ב-2024; 50 שנה ממועד יצירתו.

החל בשנה זו, חברת התקליטים לא תהיה זכאית עוד לדרוש תמלוגים בגין השמעות פומביות של שירי התקליט ברדיו, בטלוויזיה, בניו־מדיה, בחתונות ובבתי עסק. זאת, מכיוון שתסתיים תקופה בת יובל שנים שבה החוק התיר לה לפעול כמונופול בהפצה, בשיווק ובמסחור הביצועים המוקלטים.

להקת כוורת בבריכת הסולטן
גיל כהן-מגן

חברות התקליטים, שחוששות מאובדן מקור הכנסה, מנסות זה זמן לקדם שינוי בחוק זכויות יוצרים - הארכת התקופה ב-20 שנה במטרה להמשיך ליהנות על חשבון הציבור מהשקעותיהן, שחלקן הגדול נעשה בשנות ה-60 וה-70. הפדרציה לתקליטים ניסתה לשנות את החוק בכנסת ה-19, ללא הצלחה. כיום היא מנסה זאת שוב, בעזרת חברת לובינג ותוך שימוש בטיעונים חסרי בסיס, בהם - שהדבר ימנע פגיעה באמנים ובתרבות הישראלית כולה. פה קבור הכלב.

הארכת משך זכות היוצרים בתקליט תקטין באופן ניכר את מספר היצירות המוקלטות שבנחלת הכלל, ולא תאפשר לגופי שימור ותיעוד, בהם הספרייה הלאומית ומיזם זֶמֶרֶשֶׁת, להנגיש באינטרנט נכסי תרבות משמעותיים לציבור. בין היצירות שעלולות להיחסם ולהיעלם מהמרחב הציבורי ל–20 שנה נוספות, או בכלל, שירים רבים שמפיקי התקליטים אינם רואים הצדקה כלכלית במסחורם או במכירתם לציבור וכן תקליטים נדירים של חברות שחדלו להתקיים, הקלטות אתנוגרפיות של מוזיקה יהודית שנעשו לצורכי תיעוד ומחקר, שירי פולקלור ועדות, מוזיקה אמנותית, קונצרטים ומופעים שהוקלטו על ידי קול ישראל ועוד. זה הפסדו של הציבור ושל היוצרים והמבצעים שיצירותיהם יישכחו, וגזר דין כיליון לשירים בעלי ערך תרבותי והיסטורי רב.

תעשיית המוזיקה השתנתה ללא היכר בשנים האחרונות: שירותי סטרימינג והורדה חוקית של קבצים דיגיטליים מחליפים את מכירות הדיסקים הפיזיים; עלויות ההפקה וההקלטה הגבוהות, שאיפיינו את התעשייה בעבר והצדיקו מתן הגנה חוקית לזמן קצר, פחתו בשנים האחרונות באופן ניכר; מבצעים רבים בוחרים להפיק ולשווק את יצירותיהם באופן עצמאי. חברות התקליטים הוותיקות מתקשות, כנראה, להתאים את עצמן לעידן החדש, והפתרון הנוח ביותר מבחינתן הוא פשוט לשנות את החוקים כך שיוכלו להמשיך ולאחוז ברפרטואר הישן והטוב המטיל עבורן ביצי זהב.

הצעת החוק "הארכת תקופת זכות היוצרים בתקליט וזכויות המבצעים", שהונחה על שולחן הכנסת לפני יציאתה לפגרה, כוללת סעיף המציע להאריך את משך ההגנה על האמנים המבצעים מ–50 שנה כיום ל–70 שנה. זוהי הצעה ראויה, שעל פניו תבטיח את פרנסתם של זמרים בראשית דרכם לפחות לכל תקופת חייהם.

ואולם בניגוד לחברות התקליטים, הצפויות להפיק תועלת כלכלית מיידית מהמשך החזקתן בהקלטות משנות ה-60 וה-70, האמנים עצמם יפיקו מהארכה זו תועלת רק מ–2034, מכיוון שההארכה המוצעת תחול רק על ביצועים שנעשו מ-1984 - שנת חקיקתו של חוק זכויות מבצעים ומשדרים. חברי להקת כוורת, למשל, לא יראו שקל מהשינוי המוצע בחוק, מכיוון שאלבומיהם הוקלטו בשנות ה–70.

שלמה ארצי הופעה
דניאל צ'צ'יק

על ההצעה חתומים חברי הכנסת יעקב מרגי (ש"ס), מירב בן ארי (כולנו), דוד ביטן ונאוה בוקר (הליכוד), יואל חסון (המחנה הציוני), יעקב פרי ועפר שלח (יש עתיד). אני מקווה שהמחוקקים יירדו לעומקו של השינוי המוצע, ויתנגדו להפרת האיזון הראוי בין טובת המונופולים לטובת הציבור. מצבם של המבצעים הוותיקים - עלה התאנה שמציגה הפדרציה בהצעת החוק - לא צפוי להשתנות ממילא.

הכותב הוא ממייסדי זֶמֶרֶשֶׁת, פרויקט חירום להצלת הזמר העברי המוקדם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פיספסתם