עומר מואב: "הסיבה הראשונה למחאה - בעיית הריכוזיות"

פרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ של שר האוצר, טוען כי חברות מונופוליסטיות, היעדר יבוא והוועדים החזקים חונקים את מעמד הביניים

"מעמד הביניים והשכבות הנמוכות לא מצליחים לגמור את החודש", אומר פרופ' עומר מואב, לשעבר יועצו של שר האוצר, יובל שטייניץ. לדבריו, "הסיבה לכך היא בעיית הריכוזיות במשק. תנובה למשל לא יעילה בהשוואה ליצרני מוצרי חלב בעולם אבל היא שורדת היטב כי היא פועלת בשוק לא תחרותי, וזה גורם למחירים הגבוהים". מואב הוסיף כי "גם היעדר יבוא מקביל הוא בעייתי, ליבואן הבלעדי יש מונופול, והאזרח משלם את המחיר".

>> גל המחאות נובע מכך שמעמד הביניים, ועוד יותר מכך השכבות הנמוכות, לא מצליחים "לגמור את החודש". מה הסיבה לכך?

"הסיבה הראשונה היא בעיית הריכוזיות של המשק, גם בקמעונות וגם בייצור. בקרב חברות ישראליות שבנויות על השוק המקומי ונהנות מכוח מונופוליסטי, התמריץ להתייעל לא גדול כמו בקרב חברה שמתחרה בשוק העולמי. למשל, תנובה לא יעילה בהשוואה ליצרני מוצרי חלב בעולם. היא שורדת היטב כי היא פועלת בשוק לא תחרותי. זה גורם למחירים הגבוהים.

עומר מואב
עומר מואב
צילום: מאייר טלי

"בנוסף, היבוא יקר, בשל היעדר יבוא מקביל. יש יבואן עם בלעדיות, שהוא מונופול מקומי, וכך הוא עובד. זה נכון לכל המוצרים כמעט: החל ממכוניות וכלה בדיאודורנט. גם הוועדים החזקים הם גורם בעייתי: נמלי הים והאוויר לא יעילים, הסחורה שנכנסת ויוצאת עוברת דרך מערכות לא יעילות ויקרות. בסוף האזרח הישראלי הפשוט משלם את המחיר".

אם כך, קצת מוזר שההסתדרות שמייצגת את הוועדים החזקים הצטרפה למאבק.

"ככל שהכלכלה הישראלית פרימיטיבית יותר ותחרותית פחות, גם הביקוש לעובדים נמוך יותר. חוסר התחרותיות מחד, והוועדים החזקים במונופולים הציבוריים מאידך - מקטינים את הצמיחה הכלכלית, מקטינים את הביקוש לעובדים - ובגללם השכר במשק נמוך.

"למעשה, ישראלי הנמנה על המעמד הבינוני והבינוני-גבוה, ואינו חלק מהמאפיה של הוועדים החזקים שעובדיהם נמנים על העשירון העליון, משלם פעמיים: גם את מחיר חוסר התחרותיות במשק, וגם סובל ממעורבות ממשלתית מופרזת בכלכלה".

איך יוצרים בעשור הקרוב שוק עבודה תחרותי ומתגמל יותר בישראל?

"מה שישפר את איכות החיים של האזרח בישראל הוא משק תחרותי. ככל ששוק העבודה יהיה תחרותי יותר ומבוסס על כישרון, המצב יהיה טוב יותר לצעירים, לנשים, למיעוטים ולכל מי שנמצא בשולי שוק העבודה. ככל ששוק העבודה מבוסס על קשרים ופרוטקציה, כך הוא מיטיב עם גברים באמצע החיים.

"זה לא חייב להיות בהכרח בסגנון של ארה"ב, אלא בסגנון של דנמרק. הדנים הבינו שכדי לייצר עוגת רווחה גדולה צריך כלכלת שוק יעילה. אז נכון שאנחנו לא דנמרק. אין להם חרדים, ערבים ועולים חדשים, אלא אוכלוסייה הומוגנית והשוויון שם גבוה, התוצר גבוה, והם יכולים לעשות יותר. אם גם אנחנו רוצים להידמות להם, אנחנו צריכים לשאוף לעוגה כלכלית גדולה שניתן לחלק מחדש בצורה צודקת באמצעות מיסוי, שירותי רווחה, בריאות וכדומה.

"אלא שלצערי הרב, השיח הציבורי לא מושך אותנו לכיוון של הסוציאל-דמוקרטיות המודרנית, כמו דנמרק, שמיישמת כלכלת שוק, אלא לכיוון של הסוציאל דמוקרטיות הישנות כמו יוון. ארגוני עובדים חזקים בשירותים המונופוליסטיים, זה יוון ולא דנמרק. לעומת זאת, שוק עבודה גמיש שמאפשר פיטורים גם במגזר הציבורי זו דנמרק, שבה אין קביעות במקום העבודה. מדיניות תקציבית אחראית, שבה הכנסות הממשלה הולמות את הוצאותיה - זה דנמרק. כך גם מגזר פרטי גדול ותחרותי עם מעורבות ממשלתית רק במקומות שבהם יש כשלי שוק. הפרטה של מה שסביר להפריט כולל תחבורה ציבורית, רכבות, נמלי ים - זה דנמרק".

דו"ח של מרכז טאוב מראה כי 13.4% מהמשפחות העובדות בישראל ב-2010 היו מתחת לקו העוני, לעומת 7.6% בלבד ב-1995. כלומר העבודה אינה מסייעת להיחלץ מהעוני.

"למה יש למשל כל כך הרבה עובדי קבלן? כי מישהו שנכנס בין המעסיק לעובד גוזר קופון נדיב לעצמו. אם הוא גוזר קופון כל כך נדיב, למה המעביד והעובד לא מתחלקים בעצמם בקופון? אחת הסיבות לכך היא שוק עבודה לא גמיש, מעסיקים שחוששים להעסיק עובדים שמא לא יוכלו לפטר אותם בשל חוקי העסקה, מעדיפים לעבוד עם חברות קבלן - והעובדים נפגעים".

הצעירים המוחים דורשים מהממשלה ליישם מדיניות של מדינת רווחה בתחום הדיור. בטווח הארוך הם צודקים?

"שוכני אוהלים שהם צעירים ומשכילים בעצם שייכים כבר למעמד הבינוני, דורשים הפוך מהאינטרס שלהם: יותר מעורבות של הממשלה. סוציאליזם מהסוג הישן. למשל, בנייה של דירות על ידי המדינה במחיר שהוא מתחת למחיר השוק. אנחנו יודעים שבעולם, דיור ציבורי הופך פעמים רבות לסלאם. פיקוח שכר דירה למשל ידוע ככישלון טוטאלי בניו יורק. גם בישראל חוקק ב-1954 חוק הגנת הדייר, והוא כישלון - זה לא הקטין את הבעיה בכלום.

"למעורבות כמו שהם דורשים צריך מימון, ומי יממן את זה? הם. מהאלפיון העליון לא יקחו יותר מסים. מהצד השני, מי ייהנה ממדינת הרווחה הזו? לא הם, כי אם החרדים, הנזקקים. אם יבנו דיור מסובסד, היקף הדיור המסובסד יהיה כזה שיהיו קריטריונים לקבלה. הקריטריונים יהיו מבחני הכנסה ומספר ילדים במשק הבית. החשבון יוגש לאותם צעירים בעוד עשר שנים".

המחאה משקפת געגוע עז למדיניות סוציאל-דמוקרטית, למדינת הרווחה של פעם.

"האדם הסביר מבין שצריך כלכלת שוק, אבל קיימת נהייה לא ברורה אחר הסוציאליזם.הסוציאליזם תמיד נשמע יותר טוב. קשה לצפות שקבוצה של צעירים ייצאו להפגין עבור ערכי הקפיטליזם, אבל אנשים רוצים לחיות בחברות כאלה".

פרופ' עומר מואב, לשעבר יועצו של שר האוצר שטייניץ, נמנה על מובילי השולחנות העגולים בכנס ישראל 2021.

מתכננים את עתידה הכלכלי והחברתי של ישראל

>> יוזמת ישראל 2021 מתייחסת לעתידה הכלכלי והחברתי של ישראל, תוך שהיא מבקשת להסיט את השיח הציבורי מעיסוק מוגבר באירועים השוטפים ובטווח הקצר - לעיסוק בעתיד ובטווח הרחוק, בהתבסס על דיאלוג ציבורי רחב.

בינואר נערך כנס ישראל 2021, בהשתתפות 1,800 איש, שהיה השלב הראשון בתהליך. באירוע המרכזי בכנס דנו המשתתפים סביב 175 שולחנות עגולים בגיבוש רשימה של הנושאים החשובים ביותר לתכנון עתידה הכלכלי והחברתי של ישראל. נושאי הדיונים היו חינוך, החברה הערבית, הדרך לשותפות ולצמיחה כלכלית, שוק העבודה, שילוב המגזר החרדי בכלכלה ובתעסוקה, תחרותיות הכלכלה הישראלית, קפיצת מדרגה כלכלית-חברתית לישראל, אפקטיביות הממשל והמגזר הציבורי.

בין האתגרים שעליהם הצביעו המשתתפים בשולחנות העגולים בתחום התעסוקה: שיפור מצבם של העובדים העניים, טיפול בפערי שכר וטיפול בשכר ברמות נמוכות, טיפול בפרדוקס שלפיו דווקא מחולל העוני המאסיבי ביותר בישראל הוא עולם העבודה והתאמת שוק העבודה לצרכים והערכים המשתנים של הדור הצעיר.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח סגור להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות
94
אמנון פלדמן
  • 10:53
  • 28.08.11

פרופ' מואב גם אם תנובה תתיעל התמורה בגין ההתיעלות לא תגולגל לטובת הצרכן אלא תחלחל לטובת בעלי השליטה,יו"ר דירקטוריון,ומנכל"ים.....

93
יוני
  • 18:28
  • 11.08.11

1. הגמשת התנאים לקבלת מענק מס הכנסה שלילי 2. הגדלת המענקים הניתנים במסגרת מס הכנסה שלילי

92
תהיה אז ישראל? בקצב הזה, אין מצב.
  • 16:08
  • 09.08.11

90
זוהר
  • 05:24
  • 31.07.11

רוב המצביעים שלו הם נשים חרמניות הבעלים שלהם לא דופקים אותם ונתניהו דופק אותם מכל הכיוונים

89
סם
  • 12:22
  • 30.07.11

מואב לא מבין ולא רוצה להבין שכאן זה לא אמריקה הגדולה . אנחנו בקושי עיירה וגם ילד גנון יודע שבעיירה אין ולא תהיה לעולם תחרות . כולם יודעים חוץ ממואב שתוקע ראשו בחול .ל ע ו ל ם ל א ת ה י ה כ א ן ת ח ר ו ת !!!

88
דוד
  • 07:58
  • 30.07.11

אני מסכים לחלוטין הבעיה שלנו היא לא פוליטיקאים הבעיה טייקונים !!!!! הם ורק הם אשמים במצב הזה חייבים להטיל מיסים על הרווחים שלהם ולא רק עלינו אני שמח שגם רבים. אחרים מתחילים לשים לב!!! כל הדנקרים למינים וכאלו שקונים וילות בעשרות או מאוד שקלים מאיפה הכסף ??? מהמחיצה של הדם שלנו???

87
שרון
  • 07:45
  • 30.07.11

אם המחאה לא תהא מסודרת היא תאבד מכוחה. שבו ותקראו כתבות שונות במדיה ותגבשו דעה ברמת מאקרו. תראו שהפתרון המידי הוא הפחתת מיסים ממעמד הביניים והעברת הנטל לעשירים. זה יכול להתבצע מידית בלי ועדות בדיקה. במקביל להפגנות יש להפעיל לחץ באמצעות גיבוש רשימת מוצרים ומקומות רכישה תחליפיים לאלו שנשלטים בידי משפחות העושר.

86
קורא
  • 19:07
  • 29.07.11

במקום להתעסק בסיפוק מידי על חשבון השקעות וחשיבה ארוכת טווח.

85
אחד העם
  • 10:39
  • 29.07.11

כך אמרו הבוקר, נציגי משפחות הטיקונים, שהצטרפו לאחרונה למחאת האוהלים. בעצם המחאה אמורה להתנקז אל מולם ולא אל הפוליטיקאים שרובם או בובות שלהם או כאלו שניתן לסובב על האצבע הקטנה, כמו כחלון עם מהפכת התקשורת שלו, שלא לקחה בחשבון פרט קטן אחד - שבהסכם הכניסו הטייקונים סעיף המחייב לקחת את האשראי בבנק ישראלי בלבד => בבנקים הם שולטים ולכן כבר שני זוכים במכרז לא מצליחים להרים אותו. מה עם בני הטייקונים - כמה מהם בעלי כשרונות וכמה הם כאלו מכשרים שכל מה שהם מסוגלים זה במקרה הטוב ללמוד באוניברסיטה קיקיונית שתיתן להם תואר בגלל הכסף של אבא, ואח"כ יקבלו משרת ניהול גבוהה, עם משכורת גבוהה ותנאים נילווים, בעוד שאלפי ישראלים מוכשרים שהלכו בתלם, הצטיינו, נלחמו בצבא וסיכנו חיים, יושבים בבית מובטלים בין 5% המובטלים של שיא האבטלה הירודה. האם סיפור מרי אנטואנט יחזור? האם התקשורת הנשלטת ע"י הטייקונים תפרסם תגובה זאת? בואו נראה ...

83
חי
  • 16:57
  • 28.07.11

המחאה היא באמת סוג של געגוע למדינה שאנשים לא היו אוכלים אחד את השני. אבל מה לעשות שהעולם השתנה ומי שינסה לחזור אחורה ימצא עצמו בעתיד גרוע פי אלף.

82
פירפק
  • 16:27
  • 28.07.11

טוב שנזכרת בריכוזיות....היכן היית כשיעצת לשר-האוצר?מדוע לא לחשת על אוזנו שיש בעייה כזאת? הוועדים אינם אשמים !הטייקונים שאתה מגן עליהם בכל הכוח. אז אל תטיף לנו מוסר!אתם ניכשלתם אם ציבור עובד צריך לצאת לרחובות

81
פלגי
  • 15:16
  • 28.07.11

אם עומר מואב היה יועץ לשר האוצר בשנים האחרונות זה לא הופך אותו לשותף למדיניות הרעה והחזירית של ממשלות ישראל האחרונות?? איפה הוא היה אז? כנראה פחד לדבר...

79
חיים
  • 14:54
  • 28.07.11

זה טוב לכלכלה וכך זה מחלחל לשכבות הנמוכות. את זה כבר שמענו,ואנחנו רואים איפה אנחנו נמצאים עכשיו

77
ron
  • 14:38
  • 28.07.11

מנסיון אישי. מכון התקנים הישראלי יושב כעלוקה על כל היבואנים וגובה סכומי כסף ללא שום פרופורציה.בנוסף כל יום שני וחמישי מעלה גחמות ודרישות נוספות ללא שום צורך,העיקר לדרוש עוד ועוד תשלומים מהיבואן.תבדקו מתי הם מופיעים לעבודה,(מתי שמתחשק להם) ובינתיים הסחורה שוכבת בנמלים כי המכס לא ישחרר ואפילו לא יתחיל לבדוק את המשלוח לפני אישור של מכון התקנים.העובדים נהנים והמנהלים חוגגים על חשבון הציבור עם משכורות עתק של מאות אלפי שקלים בחודש.יש לשים קץ לשחיתות ומייד.

76
דודי
  • 14:33
  • 28.07.11

בניגוד לטענות פרופ' מואב. פרופ' מואב - לך ספר להם שהם חייבים להפריט, להפריט ולהפריט כל מה שאפשר!

75
דוקאד
  • 14:06
  • 28.07.11

משרד הוצר הוא המונופול הראשי והגדול ביותר במדינה, ונערי האוצר הם הטייקונים הנבזיים ביותר .הם מנצלים את כוחם הבלתי מוגבל והבלתי מבוקר כדי להעלות את מחירי כלל המוצרים והשרותים המשק , באמצעות הטלת מיסוי כבד ודרקוני .זו תוצאה של האידיאולוגה השלטת במשרד האוצר ,הדוגלת בקפיטליזם חזירי ובהפרטה מסיבית של כל המשאבים והשרותים הציבוריים,במטרה למקסם את ריווחי הממשלה ואת הכנסות המדינה , וזאת עי עושק של האזרחים .זו גישה הגובלת בפשיזם - המדינה חשובה יותר מאזרחיה.הגיע הזמןלהזכיר לכל הפקידים כי המדינה קיימת כדי לשרת את אזרחיה. הפתרון היסודי היחיד לכל תחלואי המשק ולסבל של האזרחים הוא- לפרק את המונופול של משרד האוצר ולבזר את סמכויותיו בין כל משרדי הממשלה- כל משרד בתחום אחרויותו. כך ,בעלי הסמכות גם ישאו באחריות , ולא כפי המצב כיום שלפיו לפקידי האוצר יש את מלוא הסמכויות - אך ללא כל אחריות לוצאות מעשיהם ומחדליהם.

74
דני
  • 14:02
  • 28.07.11

לתת לכולם פטור ממכס על אבקת חלב, לא רק לתנובה ושטראוס הרבה מחלבות מעוררות תחרות והרבה אנשים ירוויחו את מה שמרוויחים מעט הטייקונים.

73
אמיר
  • 13:44
  • 28.07.11

האם המס המוגזם על הדלק הוא בגלל 'הריכוזיות'? האם העובדה שרכב עולה כאן כפול באירופה זה בגלל 'העדר תחרותיות'? האם העובדה שאין כאן סיוע לאמהות עובדות ע"י סבסוד גני ילדים זה בגלל שהמשק 'פרימיטיבי'? אתה לוקחים מאיתנו מיסים כמו במדינה סוציאליסטית ונותנים לנו שירותים מופרטים, עליהם אנו צריכים לשלם. די, נמאס.

72
אלי
  • 13:38
  • 28.07.11

הרצתי את שמו של מואב , תומך נלהב של הניאו לברלזים הכלכלי דעתו על ההפרטה בעקבות מחקר שיצא נגד ההפרטות היועץ הכלכלי של שר האוצר לשעבר, פרופסור עומר מואב, רואה את הדברים אחרת. לאחר שסקר את הדוח טען מואב, כי לא מדובר במחקר. "המסמך הוא סקירה מעניינת ומקיפה של תהליכי ההפרטה ושל ההפרטות שנעשו בשנים האחרונות, אך לא מדובר במחקר הבוחן את יתרונות ההפרטה ואת הישגיה באף מקרה מהמקרים הקונקרטיים המצוינים בדוח", הבהיר. "כיוון שלא מדובר במחקר, לא ניתן ללמוד מהדוח דבר וחצי דבר על הצלחה או כישלון של הפרטות". לדבריו, "בסופו של דבר, מטרתה של ההפרטה היא לספק יותר שירותים לכל שקל של האזרח, ובאף אחד מהמקרים לא נעשתה בדיקה שיכולה לבחון את התפוקה הזו. יש פה התעלמות מבעיות חמורות באותם מקרים נסקרים במגזר הציבורי, וכן התעלמות מיתרונות רבים של ההפרטה", אמר והוסיף: "ברירת המחדל צריכה להיות הפרטה, ואין כל סיבה שמדינה תשלוט בספנות, בחברות התעופה, בתעשייה ובבנקים. אם ניתן לשפר את השירות לאזרח בתחומי רווחה שונים על ידי מיקוד חוץ - יש לעשות זאת, וצריך לזכור כי תפקיד הממשלה הוא לדאוג לכלל אזרחי ישראל ולא לעובדי המגזר הציבורי בלבד"

71
סולי
  • 13:34
  • 28.07.11

מכון התקנים הישראלי הוא בלעדי בארץ ועושה מה שמתחשק למנהליו. כל דרישות התקינה לגבי ייבוא ובעיקר מצד מכון התקנים הישראלי, תורמים רבות לייקור מוצרי הייבוא. והמכון הוא באחריות משרד התמ"ת. אך הם מפחדים לגעת בנושא "בגלל הפריימריס" וכדומה (כמו לגבי הועדים הגדולים האחרים - למשל - ועדי הנמלים.

69
יגאל
  • 13:27
  • 28.07.11

רובה ככולה של כלכלת המדינה נמצאת בידי חמישה טייקונים ועכיו מלינים על ריכוזיות?

66
ריקי
  • 12:27
  • 28.07.11

את סיפורי הנפלאות שלך ספר למישהו אחר. יש בעולם שני מודלים קפיטליסטיים עיקריים - המודל האמריקאי של מדינה עשירה אמנם, אך מליוני חלשים חסרי זכויות בסיסיות, מעמד ביניים שצריך לשלם הון תועפות עבור שירותים בסיסיים כמו חינוך ובריאות ושכבת מליונרים שחיים בעושר שלא יאומן. לעומתו המודל הסקנדינבי, של שוק קפיטליסטי אך עם מדינת רווחה יציבה המספקת תמורה מלאה למיסים הנגבים מהאזרחים - שרותי בריאות וחינוך לכוווולם ולא רק לעשירים, דיור בר השגה, סולידריות חברתית ופערים חברתיים קטנים יחסית. חדל חזירות!!!!

63
רחל
  • 12:08
  • 28.07.11

בברור איגוד מקצועי זה הדרך של מעמד הביניים להשיג מה שמגיע לו זה בהחלט יעזור לטייקונים ולחברות אם הציבור יפנה את זעמו לאיגודים המקצועיים רק בגלל שהם כן הצליחו להשיג מה שמגיע להם על ידי התאגדות ומשא ומתן משותף עם המעסיקים

62
ציוני.
  • 12:07
  • 28.07.11

הניסוי כשל. זה הזמן לכלכלה חדשה חתן פרס נובל לכלכלה ג'וזף שטיגליץ נאם שלשום בפני המפגינים הספרדים במדריד. לדבריו, במשך שלושים שנה שלטו בשיח הכלכלי רעיונות אינטרסנטיים שאינם מבוססים על מדע הכלכלה, והמחאות הנוכחיות מאפשרות הזדמנות לשלב בין כלכלה לבין מחויבות לצדק חברתי ג'וזף שטיגליץ המשבר הכלכלי הנוכחי חושף את הכשלים שבשיטת כלכלת השוק ובשיטה הקפיטליסטית. השווקים שמתנהלים כמעט ללא פיקוח הם שווקים לא יעילים, לא יציבים וחוטאים לצדק החברתי. זה היה ניסוי שנמשך שלושה עשורים, והראה בבירור עד כמה חשוב תפקידה של הממשלה בפיקוח על השווקים ובניהול הכלכלה. הדוגמה הכי ברורה לכך היא העובדה שבחלקים רבים של העולם יש צרכים עצומים שנותרים ללא מענה. בעיות של עוני, פיתוח, התמודדות עם התחממות כדור הארץ - כל אלה הם צרכים עצומים שנותרים ללא מענה. יש לנו גם משאבים רבים בלתי מנוצלים - אנשים שרוצים לעבוד, מכונות מושבתות, זה סימפטום מובהק לעובדה ששוק ההון לא פועל כפי שאמור היה לפעול. בארה"ב יש חסרי בית, בזמן שיש בתים שעומדים ריקים בארה"ב ובאירופה יש בעיות רציניות בכל אחד מהתחומים החשובים האלה. מצב האבטלה היום בארה"ב אמנם אינו גרוע כמו בספרד, אבל עדיין, אחד מכל שישה אמריקאים שרוצים למצוא עבודה במשרה מלאה אינו מסוגל למצוא תעסוקה. בשוק הדיור, 7 מיליון משפחות אמריקאיות איבדו את בתיהן בשנים האחרונות. הצפי הוא ש־2 מיליון משפחות נוספות יאבדו את בתיהן עד סוף השנה, ועוד 2 מיליון משפחות בשנה הבאה. למעשה אנו נמצאים במצב שבו אנשים הופכים למחוסרי בית, אף שיש בתים שפשוט עומדים ריקים. זו לא הדרך שבה הכלכלה אמורה לתפקד. במובנים רבים קיים סיכוי שהמצב רק ילך ויחמיר, מפני שהן בארה"ב והן באירופה מדברים על הוספת צעדי צנע, על הורדת מסים ועל קיצוצים במגזר הציבורי, וכל זאת דווקא בתקופה שבה כל כך הרבה אנשים זקוקים ליותר עזרה. מדינות שונות נמצאות במצבים שונים: ארה"ב יכולה לקחת הלוואות קצרות טווח עם ריבית של 1%, והלוואות לטווח ארוך עם ריבית של 3%. ומאחר שארה"ב לא השקיעה מספיק ב־20 השנה האחרונות, היא צריכה להשקיע בפרויקטים של תשתיות, טכנולוגיה וחינוך שיכולים לתת תשואה של 20%–30% ואולי אף יותר. על פי היגיון כלכלי בריא, אם לוקחים הלוואות בריבית כל כך נמוכה ומקבלים תשואה כל כך גבוהה, זהו צעד הגיוני שיפחית את החוב הלאומי בטווח הארוך. בכמה ממדינות אירופה המצב חמור יותר. יוון, למשל, לא יכולה לקחת יותר הלוואות. למרבה הצער, מדינות כאלה חייבות לחיות היום רק בהסתמך על האמצעים העומדים לרשותן. החדשות הטובות הן שביום חמישי שעבר, בבריסל, מדינות אירופה הסכימו להתחיל להפגין סולידריות, ואף הכירו בכך שאירופה זקוקה לאסטרטגיית צמיחה ולא לאסטרטגיית חילוץ. המדינות הודיעו שהן מחויבות לספק מימון נרחב למדינות שזקוקות לכך, כמו יוון. התקווה היא שהן אכן יעמדו בהתחייבויותיהן. המחאה הספרדית יכולה להוביל למציאות אחרת במשך שלושים שנה שלט בשיח הכלכלי מערך מאוד מסוים של רעיונות. רעיונות שאינם מבוססים על מדע הכלכלה, אלא על אידיאולוגיה ואינטרסים. המחאות הנוכחיות מאפשרות הזדמנות אמיתית לשלב בין מדע הכלכלה לבין מחויבות לצדק חברתי, כדי לנסות ליצור כלכלה חדשה. המחאות שהיו בסיאטל ב־1999 נגד הסכמי הסחר החופשי של ארגון הסחר העולמי הפכו לתנועה עולמית. המחאה התעוררה מפני שהמערכת פעלה באופן בלתי צודק, בלתי דמוקרטי ומזיק לסביבה. עד אז אנשים היו מרוצים מהאופן שבו התנהלה הגלובליזציה, וזו היתה הפעם הראשונה ששמעו סוג כזה של תלונות. לאחר שחקרו את התלונות הבינו שהן מוצדקות, וכך נולדה תנועה פוליטית שעל בסיסה הוגשו הצעות רבות. כיום התנועות הללו מאורגנות בעיקר בתוך קבוצות חשיבה (think tanks) ואפשר למעשה לומר שהן התמסדו, אך זה לא חייב להיות גורלה של תנועת המחאה הספרדית. חשוב שתנועת המחאה תמשיך במישור הפוליטי, אבל במקביל תמשיך לפעול גם במישור האנליטי. הכותב הוא פרופסור באוניברסיטת קולומביה, חתן פרס נובל בכלכלה קרא הפנם ועוף לנו מהעיניים. אתה ושכמותך עשיתם מספיק נזק!!!

61
ד"ר מאיר
  • 12:02
  • 28.07.11

כי אי קיום הבנות זו סכנה לדמוקרטיה

60
ש
  • 11:53
  • 28.07.11

59
גנדי
  • 11:43
  • 28.07.11

הבעיה היא אינה תורת השוק אלא כי בארץ אין אפשרות ליישם אותה . בנקים , חברות הביטוח , תאגידים , חברות הגז , חברות הסוללר , רשתות שיווק חלקו את השווקים שלהם ופשוט מנהלים קרטלים . לכן , מחיר יורד רק בהתחלה לתקופת השקה . אחר כך חוזר פי כמה וכמה . פתיחת השוק ולתחרות וטכנולוגיות חדשות גרמו לשינוי רק בתחום הטלפוניה נייחת ואינטרנט . בשאר המקרים אנחנו "אוכלים אותה"

57
מפגין מהצפון
  • 11:31
  • 28.07.11

להעמיק עוד יותר את השיטה החזירית שלכם ?! רוצים סוציאליזם ע-כ-ש-י-ו !

56
מיכאל
  • 11:23
  • 28.07.11

הגורם הראשון שעצר את שיווק הקרקעות בישראל הוא הבג"ץ, שאסר על הקצאת קרקעות ליהודים, כי מדינה יהודית זה לא חוקתי.

54
Gilbert
  • 11:10
  • 28.07.11

ומה זה אומר על האוניברסיטה המהוללת?

53
יודע
  • 10:56
  • 28.07.11

מי שחונק את מעמד הביניים זאת רק הממשלה משיקולים פוליטיים נטו ובטח אדון מואב שהיה באוצר ואחראי לזה יודע את זה .

52
מדינת קרטל מצומצם
  • 10:52
  • 28.07.11

51
50
לביא
  • 10:40
  • 28.07.11

מסכים עם כל מילה חייבים לשבור את הריכוזיות ולפגוע בכיסם של הטייקונים שעושקים אותנו חייבים לעשות את ישראל יותר תחרותית ולא לתת לעיני והוועדים החזקים לגזול לנו את הכסף בחשמל ובמים ובמה לא עם משכורותיהם המטורפות !

49
גיא
  • 10:35
  • 28.07.11

הגיוני שיש להם מלא זמן פנוי בעבודה לשבת מול המחשב. אני גם ככה עובד מול המחשב כל היום- אז לי יש תירוץ :)

48
אחד שיודע
  • 10:33
  • 28.07.11

רבים מבני השלושים מחזיקים בדירה בבעלותם ולא משועבדים למשכנתא. היא מקבלים לימודים בחינם, התמחויות, דמי אבטלה גבוהים ונהנים מחופשת לידה ארוכה בתשלום. וכל זה ממומן מכספי המיסים הגבוהים שגובים מהאזרחים, ודווקא לזה שכחת להתייחס במאמר ואלו בעצם הדברים שלמענם הציבור נאבק, כי אם לשלם ביוקר אז שלפחות נקבל בחזרה!

47
הגיע זמן לשנות
  • 10:33
  • 28.07.11

ניסיון לרפא את כשלון הקפיטליזם האגרסיבי, בגישה קפטיטליסטית עוד יותר. מואב וחבר מרעיו, התעוררו! כבר לא ניתן לזרות חול בעיני הציבור כמו פעם.

46
רן
  • 10:29
  • 28.07.11

כאמור, דווקא אותם סטודנטים עובדים ממעמד הביניים הם אלו שיישלמו את מחיר המחאה במידה והממשלה תכנע להם.... הם מעמד הביניים של המחר ימשיכו לשלם בעבור החרדים והערבים שעובדים בשחור לא משלמים מס וצורכים יותר שירותים ממשלתיים מהם, אל הטיפשות ורפות השכל של הצעירים האלה ברוטשילד עוד תתברר להם כטעות איומה!

45
דניאל
  • 10:29
  • 28.07.11

מצד אחד, כולם בוכים על המחירים הגבוהים. ואז שוכחים שהמחירים האלה נובעים מהועדים שעופר דואג להם. נמלים,חברת חשמל, חברות הנפט והגז.

44
האשם תמיד
  • 10:15
  • 28.07.11

אחת הבעיות העיקריות היא שגם הועדים מוכרים את העובדים שלהם הריכוזיות שדיברת עליה מביאה לזה שהפער כל כך גדול בין המאיון העליון לשאר העשירון העליון שלא לדבר על עשירונים 6-9. כשמסתכלם קדימה אתה רואה שמנכלים בני 50-70 מפטרים עובדים בגיל דומה עובדים על חוסר כשירות כביכול או יעילות ואחכ גורפים מיליונים

43
איך היתה המשכורת!
  • 10:12
  • 28.07.11

איפה עבדת בשנים האחרונות?

42
זו ממשלה אנטיקפיטליסטית לחלוטין!
  • 10:07
  • 28.07.11

אחר כך כל חברה שיש לה יותר מ 10% מהשוק בתחום מסויים תהיה מונופול והמדינה תקבל את המחירים שלה. יהיו חברות קטנות יותר ואז תהיה תחרות. בכל מקרה נראה שכל התיאוריות האלה טובות על הנייר, באופן מעשי הן מפרקות כל חברה. זה מה שקורה בארצות הברית, ולא קורה בדנמרק כי בדנמרק יש מצד אחד כלכלת שוק ומצד שני יש הטבות סוציאליסטיות מפליגות לאוכלוסיה כדי שתוכל להתקיים בתוך השוק. וזה נכון שזה מודל טוב, אבל לא מהסיבות שהאיש מונה אלא דווקא בגלל הצד של בניה ציבורית זולה ושל עזרה לאימהות ולמובטלים ומערכת רפואית טובה וכן הלאה.

41
39
צריך להאיץ את הטול בנושא
  • 09:54
  • 28.07.11

38
צבי
  • 09:45
  • 28.07.11

אותם ספינים

34
רוני
  • 09:29
  • 28.07.11

איך יתכן שאדם אחד שולט על שוק המלט בישראל . איך יתכן שאחרי 60 שנות עצמאות ? נוחי דנקנר שולט ללא מיצרין על השוק הזה,ואיש לא מצייץ ? ובעקבטת כך מחירו גבוה ב(מינימום) 30% עד מתי?

33
בן אנוש
  • 09:24
  • 28.07.11

חבל שאין קשר בין התאוריות שלו למציאות. בכל העולם יש בניה ציבורית וזה לא הופך בהכרח לסלאמס. זה פשוט חלק מהשרות שהמדינה נותנת לאזרחיה. הבעיה היא לא הוועדים החזקים אלא משפחות השפע. מונופול בידיים פרטיות הוא גרוע פי אלף ממונופול ממשלתי.

30
אחד העם
  • 09:06
  • 28.07.11

אין ספק שהריכוזיות במשק בעייתית מאד וכנ"ל חלק מהוועדים החזקים (חברת חשמל, נמלי ישראל), אבל להגיד שזו הסיבה העיקרית למחאה זו דמגוגיה. הבעיה מתחילה עם סדרי העדיפויות של ממשלות ישראל, ואילו החליטו מזמן שהתנחלויות, צבא, וחרדים אילו התחומים החשובים כדי לשמר את כוחם ושרידותם הפוליטית.

29
סנגור
  • 08:55
  • 28.07.11

28
יואב
  • 08:55
  • 28.07.11

תחרות לא תקדם את ישראל. תחרות רק מחריפה את הבעיה. ככל שאנשים מנסים למקסם את הרווחים שלהם - כך מצבה של המדינה נעשה גרוע יותר כי כל אחד מנסה לגזור קופון גדול יותר על חשבון מישהו אחר. במקום סיסמאות נבובות אל תחרותיות יש לעודד סולידריות חברתית, ערכים (שבטח לא שמעת עליהם) של צניעות, הגינות במסחר, אחריות אישית ויושר. אם ערכים כאלה היו - הכל היה בסדר. להזכירך אדום מואב, למשל- חברות הסלולר. מה הבעיה איתם? העובדה שהם משקרות לציבור. שמות פקידונים שיטמטמו את הציבור ושולחות חשבוניות שאף אחד לא מבין. זה לא קשור לתחרותיות. זה קשור להגינות. גם 7 חברות סלולר לא היו פותרות את הבעיה של שקרים. בבעיה הזו צריך לטפל. כשכל ראש ממשלה נכנס לכלא על שקרים - אתה מבין שהבעיה היא תכמנות ושקרים.

27
מצביע ליכוד במיל.
  • 08:54
  • 28.07.11

הייתי אומר גם ערבים ... אבל במקרה שלהם הבעיה גם לאומית וקצת קשה לראות פתרון בטווח הקרוב ...

26
צפוני
  • 08:52
  • 28.07.11

הריכוזיות נובעת מהמערכת הפוליטית שלא מסכילה לשים לה אגנדה של פירוק הקרטלים,בעיקר מפני שהפוליטיקאים ניזונים מהקרטלים.

25
ראובן גרפיט
  • 08:48
  • 28.07.11

1. בארץ יש בעית פרוטקציוניזם פוליטי המאפשר רק למקורבים ליבא מוצרים,רכבים, מזון,,. רישויונות ליבוא למקורבים. 2. מונופול / קרטל (כי יש חלוקה בין המפלגות) בנושא הכשרות ומחיביםם את כולנו לשלם כופר, פרוטקשן, לאלפי פרזיטים המכונים משגיחי כשרות, המייקרים את המזון ומונעים יבוא חופשי. 3.הביקורטיה והמתווכים הרבים: סרבול בחוקים, בניירת, בביוקרטיה מחייב הפעלת שתדלנים, קרי אלה שמקבלים כסף לשחד את הפקידים. 4.מערכת בנקאות מושחתת - כן מושחתת ,לוקחים את כספינו מעבירים אותם בעיקר למקורביהם שמגלחים את הציבור הן באמצעות הנפקת מניות ואג"ח והן שהם מקבלים תנאי ריבית מועדפת ואחר מסרבים להחזיר חובותיהם לציבור ולבנקים. להכניס לכלא את הנהלות הבנקים! להכניס לכלא את הנהלות הבנקים!

24
יוסי
  • 08:42
  • 28.07.11

אם עובדי נמלי ישראל ועובדי רשות שדות התעופה והרשויות המקומיות לא היו שולטות בשרים ובממשלה - היו כאן מחירים שפויים יותר - ההסתדרות חלק מהבעיה

21
כוכב עצוב
  • 08:26
  • 28.07.11

כתבה מצוינת תודה מואב

20
מ
  • 08:25
  • 28.07.11

כתבה מאלפת ופוגעת....במדינה שכל המשק שייך ל 10-15 אנשים....והרשתות לא מפסיקות לגדול על חשבון הפרטיים אין סיכוי למעמד הביניים להתרחב..אלא רק לקטון....מישהו נתן את הדעת כמה משפחות מעמד הביניים איבדו את פרנסתם ברגע שאדון עזריאלי בנה קניון חדש???מאות ואלפי משפחות....כל אחד קונה את המתחרה...וכך מגדיל את החזקתו במשק וגודלו חוסם תחרות או בכלל קיום של עסק פרטי...בארץ יש הפקרות פשוט הפקרות של גונגל נותנים לחיות החזקות להרוג את כל החיות הקטנות....ואני חשבתי שאנחנו בני אדם ולא חיות........

19
מישהו
  • 08:25
  • 28.07.11

הסיבה לכל הבלאגן היא קודם כל נושא הדיור שמהווה 50% מההוצאה החודשית של משפחה ישראלית . בעיה זו מנפצת לרסיסים כל שבריר של חלום לבנות משפחה נורמאלית בישראל . זו הבעיה הראשונה והבוערת ורק אחריה כל הבעיות האחרות . הגיע הזמן להתחבר למציאות וגם לשטח , הוא כבר בוער .

17
פרופ' חבר
  • 08:22
  • 28.07.11

אביו של עומר הוא פרופ' באוניברסיטה העברית (ועוד כהנה וכהנה כיבודי שלטון), וגם עומר, ראה זה פלא, הוא פרופ' באוניברסיטה העברית. זה לא מקרה. אם פגשתם בפרופ' באוניברסיטה בישראל, צאו לחפש את הקשרים המשפחתיים שלו עם בכירים באקדמיה, בתעשיה ובמערכת הבטחון. נ.ב. בניה ממשלתית התרחשה בהיקפים גדולים בשנות החמישים. למרות שבניה זו לא היתה בסטנדרטים שעומר הורגל בהם ברחביה, היא שירתה את הציבור הישראלי נאמנה, והורידה את מחירי הדירות פלאים.

16
נימרוד
  • 08:21
  • 28.07.11

הוא לא הצטרף למאבק כדי לקדם אותו אלה על מנת לדאוג שלא ישנו את הכללים והחברה שלו ידפקו אפילו ברמת הטבת הסטייקים...

15
עמי מקסימוס
  • 08:20
  • 28.07.11

אם הממשלה מכירה את השוק כל כך טוב למה היא לא טיפלה בתקלות שציינת? הרי הכוח נמצא אצלכם לא אצל היבואנים לא אצל הוועדים .לא התעמתם עם המונופול כי האוצר הרוויח מילארדים מהשיטה כולם חבטו בציבור עשיתם לינץ כלכלי על אזרחי ישראל מהמים ועד הדיור ומה שבניהם .חוסר המעש הביא להתמרמרות ישראל איבדה את השליטה איבדה את הכיוון הממשל צריך להתפטר אין דרך לגשר את הפערים שנוצרו ברגע שהצעירים הללו לא יהיו פה אתה ואני לא נוכל להגן על ישראל

14
אלמוני
  • 08:15
  • 28.07.11

בתור מישהו שעובד כספק כמה מהחברות האלו אני חייב להסכים ולומר שכשמתקרבים אליהם רואים עד כמה המציאות המתוארת כאן נכונה

13
מיכאל
  • 08:10
  • 28.07.11

הממשלה שמאמינה שתפקידה לגבות מיסים, אבל לא להשקיע אותם בחזרה עבור האזרחים, הממשלה שמפריטה את כל השירותים הציבוריים ובכך מאפשרת לגורמים פרטיים להשתלט על השוק, הממשלה שמסרבת לעדכן שכר ביחס לעליית יוקר המחיה, היא האשמה היחידה במצב

12
כלכלן
  • 08:09
  • 28.07.11

כלכלנים כמוך אדון מואב זו הבעיה האמיתית. הם האנשים שגורמים לנזק גדול יותר מכל שונאי ישראל. תפסיק לקשקש על דנמרק. אם היינו כמו דנמרק לא היו אנשים ברחובות. ודנמרק סוציאליסטית אדון מואב.

  •  
    הבנת הנקרא
    • 08:40
    • 28.07.11

    הוא מדבר על זה שישראל רחוקה מאד מלהיות דנמרק, אבל מדגיש את ההבדל בתפיסה של אנשים בין מה היא דנמרק לבין מה הם חושבים שמדינה סוציאליסטית צריכה להיות. ודנמרק היא כלכלת שוק עם התערבות ממשלתית במקומות הנכונים.

11
אני לא מאמין שהאיש הזה שמגן על העובדים העשירים ורק עליהם מצטרף למאבק
  • 08:02
  • 28.07.11

אני לא מאמין שהאיש הזה שמגן על העובדים העשירים ורק עליהם מצטרף למאבק

10
Ron
  • 08:01
  • 28.07.11

צריך ללמד את האזרחים כלכלה בגיל הרך כדי יבינו מה זה בכלל כלכלה של מדינה

08
שרלוק הולמס
  • 07:58
  • 28.07.11

הסיבה היחידה למצב היא גביית המיסים המאסיבית הציבור בתחום הקרקעות בתחום הדלק בתחום הגז ועובדה יתרות המיסים בתקופה של ביבי ושטייניץ ......

06
פינוקיו
  • 07:55
  • 28.07.11

חבורת פשיסטית קלקליים ימניים מושחתים רודפי בצע שבכל העולם האידיאולוגיה הזאת התנפצה לרסיסים

04
אסף
  • 07:49
  • 28.07.11

ומה זו אותה ריכוזיות? מי הם אותם אנשים, יד נעלמה שמכוונת את מדינת ישראל אל עברי פי פחת? אלה הם אותם אנשים שמעסיקים אנשים כמוך ומזמינים ראשי ממשלה בדימוס ל"הרצאות". הרי חבריו הטובים ביותר של ראש הממשלה הם אלה שמחזיקים את במשק בביצים! ומה עשה ראש הממשלה הזה עד היום?

03
כבשו את הבורסה
  • 07:48
  • 28.07.11

02
אבי סופר
  • 07:39
  • 28.07.11

יש מישהו שמוכן להילחם בכל הוועדים והמונופולים המסריחים ? ביבי, אולי אתה ?

הפופולריות בישראל 2021
תגיות נבחרות
הצעות מיוחדות