הפתעה: הישיבות החרדיות דווקא יצרניות

נשמע לכם מופרך שההסכם על לימוד תורה תמורת כסף מגדיל את התוצר?

כשנשמעות תביעות למדינת רווחה, ומכונת הגילוח מרחפת מעל הטייקונים והצבא, ששים להפנות אותה אל בעלי הזקנים.

אחת הבדותות הרווחות והמוסכמות שנשמעות שוב ושוב היא שהישיבות אינן יצרניות. החרדים, מצדם, אינם טורחים להפריך זאת, הן מכיוון שהם אינם מתלהבים מ"עבודה יצרנית", והן מכיוון שאינם בקיאים בתיאוריות כלכליות. אבל האמת היא שהישיבות דווקא תורמות להגדלת התוצר במשק.

ישיבה בביתר עילית. למצולם אין קשר לכתבה
ישיבה בביתר עילית. למצולם אין קשר לכתבה
צילום: אייל טואג

בחורי הישיבות אינם מתקיימים מן האוויר. הם זוכים למימון ציבורי, למימון משפחתי ובעיקר לתרומות מפילנתרופים מיליונרים חרדים. קודם כל הם תורמים לתוצר בכך שהם מוכרים לקונים - מי שממנים אותם - את התועלת של הקונים ממימון לימוד התורה. הפילנתרופ החרדי קונה מהם למעשה "הנאה" שהוא מפיק מלימוד תורה. "יששכר" ו"זבולון" מגדילים את התוצר כאשר הם מחליפים מרצון חופשי זכות שמימית של לימוד תורה (או המוניטין הנוצר מהתרומה) בכסף. מכך ששני הצדדים הסכימו לעסקה, אנו יכולים להסיק כי שניהם מרוויחים ממנה, מה שאומר שהעסקה יצרה עודף.

נשמע לכם מופרך שההסכם על לימוד תורה תמורת כסף מגדיל את התוצר? בתיאוריה הכלכלית הטעם הוא אקסוגני. כלומר, במדידת התוצר אין לשאול אם אנו אוהבים את הטעם של הצרכנים, אלא מקבלים אותו כנתון. לייצר עבור מישהו מסמרים זה לא פחות יצרני מלייצר עבורו סרט, ספר, סיפוק דתי, תחושה טובה, זכות שמימית או כל דבר אחר שהוא בוחר לרכוש. יש להבחין בין יצרנות במובן הכלכלי לבין יצרנות במובן הפיסי. חברה חקלאית היא שיא היצרנות הפיסית, אך התוצר הכלכלי שלה נמוך.

גם כאשר המימון של לימוד התורה הוא ממשלתי, בחורי הישיבות תורמים לתוצר בכך שהם מייצרים "מוצר ציבורי" של לימוד תורה. בבחירת רמת האספקה של מוצרים ציבוריים יש בעיה, הנעוצה בכך שאנו לא יכולים לדעת מהם העדפות האזרחים. הפתרון לכך בדמוקרטיה הוא קיומן של בחירות, שבהן מתקבל קירוב של העדפות הציבור.

זאת ועוד, בחורי הישיבות תורמים לכלכלה בכך שהכסף עובר אליהם ממיליונרים, והם משתמשים בו לצריכה. ברגע שהכסף נמצא בכיסו של בחור הישיבה, הוא הולך כמעט כולו לצריכה, ולא לחיסכון. ככל שאדם עני יותר, הוא יצרוך יותר ויחסוך פחות. הישיבות עוזרות להעברת כסף ממיליונרים לעניים, מה שמגדיל את הצריכה במשק ועוזר לכלכלה.

איך בכל זאת ניתן לשפר את היחסים הכלכליים בין החברה החרדית ליתר חלקי החברה? התשובה פשוטה: להפוך את השוק לחופשי יותר. במקום להגביל את חופש העיסוק של החרדים, כמו, למשל, בהטלת עבודת כפייה צבאית עליהם, יש להסיר בפניהם חסמי אנטי-שוק: ראשית, יש לאפשר להם לעבוד וללמוד כרצונם, מבלי שחרב השירות הצבאי תרחף מעליהם; ושנית, יש להפסיק את האפליה התעסוקתית נגדם.

ביטול כפיית העבודה הצבאית וביטול האפליות יהפכו את השוק לחופשי יותר וישפרו את הכלכלה הישראלית.

הכותב הוא דוקטורנט ומרצה לניתוח משחקי של המשפט

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח סגור להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות
27
אביאל
  • 02:32
  • 17.06.12

כן יעשה צבא.??

רוצים תעשו צבא מקצועי

26
חרדי אקדמאי
  • 18:32
  • 14.05.12

חשיבה מקורית שאינה מושפעת מההסתה נגד החרדים שנהיו שק חבטות של החילונים מעניין שהמדינה היחידה בה החרדי נרדף ומושמץ לא רוצים לקבל אותו לעבודה ולא לתת לו את זכויותיו הבסיסיות כגון דיור וכלכלה זו מדינת ישראל בתפארתה כל הכבוד לכותב האמיץ שלא חת מהטוקבקים וצועק המלך הוא עירום

25
של הישיבה
  • 19:08
  • 10.05.12

24
jhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
  • 14:08
  • 09.05.12

22
אחד העם
  • 09:08
  • 09.05.12

לעניין הניתוח הכלכלי העקום כבר כתבו את רוב הטיעונים ואין טעם לחזור עליהם. אני מנסה להבין למה התכוונת בפיסקה האחרונה:
"במקום להגביל את חופש העיסוק של החרדים, כמו, למשל, בהטלת עבודת כפייה צבאית עליהם, יש להסיר בפניהם חסמי אנטי-שוק: ראשית, יש לאפשר להם לעבוד וללמוד כרצונם, מבלי שחרב השירות הצבאי תרחף מעליהם; ושנית, יש להפסיק את האפליה התעסוקתית נגדם.
ביטול כפיית העבודה הצבאית וביטול האפליות יהפכו את השוק לחופשי יותר וישפרו את הכלכלה הישראלית".
אכן דברים כדורבנות. עבודת כפייה צבאית. אנחנו ברוסיה שבה חטפו ילדים יהודים לצבא? למה שמישהו אחר ילך לעבודת הכפייה הצבאית והחרדים לא? אולי אם החרדים היו משרתים בצבא כמו כל אדם אחר היו מאליהם מתבטלים חלק גדול מהחסמים שקיימים היום?

21
אחד
  • 09:06
  • 09.05.12

"במקום להגביל את חופש העיסוק של החרדים, כמו, למשל, בהטלת עבודת כפייה צבאית עליהם"
הבנו. על חילונים זה בסדר.

20
יוסי
  • 08:25
  • 09.05.12

18
דוד
  • 08:00
  • 09.05.12

ההבדל ה"קטן" הוא כמובן שהם מוכרים את שירותיהם בשוק החופשי ולא אונסים את כולנו באמצעות ניצול חולשות במנגנון הפוליטי לממן אותם בכפייה.

17
כלכלן
  • 07:49
  • 09.05.12

כל זה כמובן נכון לפי תורת הערך הסובייקטיבית, השאלה אם אתה באמת רוצה לחיות בחברה שכלכלתה מבוססת על אסטרולוגים ומוכרי קמיעות, תהא "עשירה" על הנייר ככל שתהא.

16
משה בן שטרית
  • 07:14
  • 09.05.12

של תוצר, שמאפשר לאנשים כמותו לעוות את המציאות לצרכיהם.
אם כך הדבר, הרי אפשר לקרוא לכל הסטודנטים יצרנים, משום שהם תורמים "הנאה" להוריהם בכך שהם מסיימים תואר.
אגב, אם לראות אלפי בחורי ישיבות משתמשים בכספי המיסים שלי כדי להתבטל גורם לי לעצבים ולחוסר הנאה, איך "מכמתים" את זה.
הא, מר בחור?

15
קרנף רציונאלי
  • 07:01
  • 09.05.12

1. כל שקל שהממשלה מוציאה יוצא ומחזק את המשק בצורה כלשהי, השאלה היא מה התשואה על השקל הזה
2. אתה טוען שהישיבות הן שירות ומגייס המון כסף למדינה, ישיבה כמלכ"ר צריכה לתעד את התרומות אליה. יתכבד כבודו ויערוך בדיקה מה גודל התרומות לישיבות ונוכל לבדוק זאת בצורה רציונאלית ולא מתלהמת

14
אדם מהיישוב
  • 05:57
  • 09.05.12

אבל לצערנו הוא דינמי. טעמם של היצרנים והצרכנים יכול להשתנות עם הזמן. גם אם לא ישתנה, יש בעיה גדולה יותר - הקצאת המשאבים אינה יעילה כפי הנראה, ומכיוון שהשוק אינו חופשי לגמרי, היא לעולם לא תהיה יעילה. מעבר לכך, מכיוון שהאילוצים אינם מתואמים, יש נטייה של האוכלוסיה הלא יעילה לגדול. זה שיש שיווי משקל שמראה שנוצר תוצר, לא אומר שהוא יעיל. גם בדילמת האסיר שחוזרת על עצמה, יש שיווי משקל שבו כולם דופקים את כולם...

12
ש.יוליוס
  • 18:58
  • 08.05.12

כדאי שתדע מה אמרו חז"ל על הנושא:" העבודה משחררת"

11
משועשע
  • 18:37
  • 08.05.12

כבר הרבה שנים שהגדרת התוצר הלאומי היא בעייתית מאוד. הרי רוב הכלכלה הוא היום שירותים. קשה מאוד למדוד את השירותים. זה לא מוצרים שאפשר למשמש, טונות של חיטה, או מספר מכוניות, או אפילו מספר יהלומים. בודאי שהישיבות תורמות לתוצר במובן שהכסף "מתגלגל", נכנס כסף, יוצא כסף, התוצר גדל. השאלה היא כמובן על חשבון מה זה בא והאם התוצר לא היה גדל יותר אם במקום להעמיד פנים שהם לומדים הם היו עובדים.

09
חנן
  • 15:27
  • 08.05.12

לא מאמין שאפשר לרכז כמות כזאת של טיפשות באדם אחד.

08
ancalagon sulphurous
  • 14:20
  • 08.05.12

מלחמה ! צריך לייצר פגזים, מפציצים את האויב, צריך לייצר עוד פגזים, והרי לך צמיחה בתל"ג.

עכשיו בנוגע לנטען במאמר- יש לך טעות. כדי לייצר יותר תל"ג אתה צריך שכל שקל יעבור כמה שיותר ידיים וישמש לרכישת כמה שיותר מוצרים ושירותים. לעומת זאת, כאשר מר מסים שולח את היד לכיס של האזרחים, לוקח מהם כסף ומעביר אותו למר תלמיד ישיבה שרוכש בו ארוחת צהריים מתקבל מסלול מחלפה קצר מאוד ולא יצרני בו המעגל מכיס אחד לאוצר וחזרה לכיס שני הוא קצר ביותר ומשמש רק לצריכה ולא לייצור.

07
אלדד
  • 13:04
  • 08.05.12

אתה מציע שנביט בישיבות ונראה "מפעל ללימוד תורה". ובכן, המפעל הזה פושט את הרגל שכן משלמי המיסים נדרשים שוב ושוב לחלץ אותו בסכומים הולכים וגדלים. הלוואי ואותם "מיליונרים קנדיים" היו מספיקים...

שנית, לרבים מבין בחורי הישיבות לא מדובר במפעל אלא במחנה עבודה, כלומר מקום שבו מוחזקים העובדים בניגוד לרצונם. נער חרדי שנפשו איננה חפצה בלימודי דיונים שהתנהלו בישיבות בבל לפני 1700 שנה בארמית נמצא בבעיה- הוא ומשפחתו ייחשבו סוג ב', נחותים, לא ראויים לשידוך הולם. ואם ייצא לעבודה אמיתית במקום ללמוד ב"מפעל התורה", אז הוא מסתכן בגיוס שגם בו הוא לא מעוניין. אז מה הפתרון? לגבי רוב החרדים הפתרון הוא להמשיך להשתעמם, להמשיך לרבוץ על הספסל האחורי ולהריץ דאחקות, העיקר שאחותם הקטנה תתחתן עם עילוי.
אכן- מפעל לתפארת הכלכלה הישראלית אתה מצייר לנו פה, עוד מפעל כזה ואבדנו...

06
אורי
  • 11:38
  • 08.05.12

אני עובד בחברה גדולה ששייכת למשפחת טייקון ידוע. אני מקפיד לבא כל יום לעבודה, לאכול שם ארוחת צהריים דשנה ,על חשבונם, משתדל ככל האפשר לעבוד שעות נוספות , ובמיוחד אני משתדל לעשות בעבודה כמה שפחות(לנמנם ,להסתובב ולהפריע לאחרים לעבוד), כלומר אני בעצם "אוכל חינם" , במילים אחרות : לטייקון אני נזק , אך למדינה אני משמש צינור שמזרים את כספי הטייקון , בצורת מס למדינה.
אגב יש מדינות שמעודדות פעילות מסוג זה , שם קוראים לזה "אבטלה סמוייה" , בשם הרעיון , עדיף שטייקון יממן את הבטלן ולא המדינה.

05
י.
  • 10:34
  • 08.05.12

נניח שנסתכל על הישיבות כעל מפעל שמייצר "לימוד תורה" ומוכר אותו למליונרים יהודים בחו"ל וגם בארץ.
האם זה מפעל יעיל?
לא עובדה שהוא לא מצליח לשלם לממן את עצמו ונזקק למימון ממשלתי לתפעול השוטף שלו.
מעבר לזה, כיוון שה"רכש" הזה נעשה בצורה של תרומה הוא לא ממוסה, כלומר בניגוד לכל מנוע צמיחה אחר, במקרה הזה הממשלה לא מרויחה מה"צמיחה" הזו.

אם אתה רוצה להתייחס לישיבות כעל ענף יצוא אז צריך למדוד אותו בכלים של ענף יצוא וענף כזה אם היה נמדד בכלים המתאימים היה מתמוטט ממזמן.

04
סוויפי
  • 10:29
  • 08.05.12

שאותה עסקה כלכלית מובילה לשקיעה כלכלית מובטחת.

03
קובי
  • 10:00
  • 08.05.12

או נדיבים , זה בא ממני .
וישככר וזבולון זה הסכם , כשמה לעשות אני לא מסכים???

מי שמשלם את כספם 5 אלו משלמי המיסים וגם הם צריכים לשלם מיסים
ז"א לעבוד!!!

  •  
  •  
    חילוני לא בור
    • 12:31
    • 08.05.12

    בחלק מהתגובות
    אקדים ואומר שאני מסכים עם יואב עם טמטומו של כותב הכתבה
    ולהגיד שמישהו "מטומטם " לא תמיד זו קללה , לעיתם זו פשוט עובדה .
    עכשיו לנימוקים , אותו " מפעל תורני " רווחי לכאורה
    לא ממוסה , כך שהמדינה לא מרוויחה ממנו או מהתרומות שלו
    אם המפעל היה כל כך רווחי כמו שהדוקטור טוען , אז מדוע הוא קוק לסיבסוד ? ( על ידי תמיכה וקיצבאות )
    ואם אותו "פרפטומובילה " כלכלי קיים , ורווחי , כלומר נוצר רווח
    מכלום , אז מדוע שכל המדינה לא תעבור לעבודה כזו
    מה יקרה אם כל המדינה תהפוך להיות פשוט צינור להעברת כספם ממליונרים חרדים ?
    המאמר לעיל יכולבקלות להסביר עד כמה קרציות או טפילים אחרים
    טובים, כ קרציה בסך הכל מוצצת דם מבעל חי יש לו הרבה יותר דם ממה שהוא זקוק ומפרנסת את עצמה
    עובדה , יש כיום מטפלים שחלק מהטיפול הוא על ידי עלוקות , הטעה היא שזה בריא "להקיז דם " על ידי עלוקה
    זה אולי נכון במנות קטנות
    אבל בעל חי מכוסה בעלוקות ימות מחוסר דם
    כך גם ישראל, במנות קטנות אין פסול בלימודי תורה
    בכמיות שזהקיים היום וגדל , המדינה תמות

  •  
    דודו
    • 08:02
    • 25.11.12

    רואים שאתם לא יודעים כלום על מלכרי"ם.

    מישהו מכם שמע פעם על "מס מעסיקים"? כנראה שלא. כי את המס הזה משלמים רק מלכרי"ם....

    כן. עמותות שעושות את מה שהמדינה היתה צריכה לעשות לתמוך במאה אחוז במלכרי"ם והם מביאים כסף במקום זה מפילנתרופים, אבל המדינה לוקחת מהם מס מעסיקים שלא משלמים באף מגזר בשוק העבודה....

תגיות נבחרות
הצעות מיוחדות