מופז, יחימוביץ' ונתניהו

קווים לדמותם של שלושת האנשים שרוצים להוביל את המדיניות הכלכלית

גם בערב פסח, חג החירות, אי אפשר שלא להיות מופתעים מעוצמת המהפכה שחוללה המחאה החברתית בפוליטיקה, בחברה ובכלכלה בישראל.

הפוליטיקה הישראלית, שהיתה תקועה במשך עשרות שנים, אולי מאז קום המדינה, בתהליך השלום, בביטחון ובפטפטת מדינית-ביטחונית חסרת תוחלת, עוברת בחודשים האחרונים שינוי דרמטי. לפתע רמת החיים, איכות החיים, פרצופה של החברה הישראלית, התרבות והערכים שלה תופסים נתח וגדל הולך בשיח הציבורי והפוליטי.

הביטוי הטוב ביותר לכך הוא הכרזת הניצחון של שאול מופז, כשכבש לפני שבועיים את ראשות קדימה, המפלגה שהקים אריק שרון. "אני אוביל את המחאה", הכריז הגנרל, שלמעט קדנציה עלובה במשרד התחבורה מעולם לא זוהה עם עניינים כלכליים.

אפילו מר טרור הבין בחג הפסח הנוראי שהוא כבר לא יוכל לשווק רק את סיפורי אירן. את הסחורה הזאת קונים בשקיקה בארה"ב, אבל ציבור הבוחרים הישראלי רוצה שידברו אליו במונחים הרבה יותר ארציים וקרובים.

וכך אנחנו מוצאים את עצמנו בראשונה אי פעם עם שלושה מנהיגים של שלוש המפלגות הגדולות, שממצבים את עצמם כמנהיגי הכלכלה הבאים של ישראל. כמובן שאנחנו בתחילת הדרך - אבל השיח החדש יביא בסופו של דבר גם לשינויים משמעותיים במדיניות הכלכלית.

שלי יחימוביץ'

מנהיגת מפלגת העבודה היא הפוליטיקאית הראשונה בישראל שהפכה את הדגל הכלכלי לדגלה העיקרי והבלעדי. עד עידן יחימוביץ', פוליטיקאי שהתרכז בכלכלה או בחברה נחשב לפוליטיקאי שולי. מי שרצה למצב את עצמו כמנהיג רציני ומרכזי היה חייב לאמץ לעצמו מלמולים סדורים ורציניים על תהליך השלום, היעדר תהליך השלום, השטחים או הכיבוש - ורצוי איומי הביטחון.

שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ'
צילום: עופר וקנין

יחימוביץ' היתה הראשונה ששברה את השיטה. היא צללה לתוך העולם הכלכלי ומצאה בו מטמון - הון פוליטי אדיר. היא פיתחה מומחיות אדירה, למדה את הנושאים במהירות ונהפכה לדוברת הרהוטה והמתוחכמת ביותר בזירה הכלכלית. היא לא היתה צריכה לרכוב על המחאה של הקיץ: המחאה היתה עבורה רק הזמן לקצור את פירותיה של עבודת הכנה שנמשכה שנים ארוכות.

יחימוביץ' השפיעה דרמטית על השיח הציבורי בנושאי כלכלה, והעמידה חלופה רצינית לשיח של משרד האוצר ושל בנימין נתניהו. היא כפרה בעיקר בשורה של אקסיומות שחדרו עמוק לתוך השיח הציבורי.

אבל האסטרטגיה והאידיאולוגיה של יחימוביץ' מתאימות יותר לשחקן פוליטי מהאופוזיציה. יחימוביץ' יודעת לתקוף, לבקר ולהצביע על כשלים. אבל עדיין אין לה תוכנית ברורה לשאלה כיצד מייצרים צמיחה במשק, כיצד דוחפים את ישראל לכיוון של מדינת רווחה עם מגזר ציבורי אפקטיבי ומתקדם ומשק תחרותי גלובלי. הגדלת תקציבים, פתיחת גירעונות ולקיחת חובות אינן תוכנית. אם יחימוביץ' עדיין לא הפנימה את זה היא צריכה ללמוד משרי האוצר של שוודיה, דנמרק ופינלנד, שמתעקשים לשמור על הקופה הציבורית תוך חתירה בלתי פוסקת להגדלת התחרותיות של המשקים שלהם.

ליחימוביץ' יהיה קשה מאוד לדבר על תחרותיות בסגנון הסקנדינווי, שבראשה גמישות בשוק העבודה, משום שהיא שואבת חלק גדול מכוחה מהוועדים הגדולים - כלומר מהמחוברים, מאלה שנהנים מהסדר הכלכלי הקיים ולא רוצים שינוי. בכך הם אינם שונים מהטייקונים. הפופולריות העצומה שלה נובעת בין השאר מכך שהיא נמנעת מלדבר על הנושאים המורכבים, דוגמת רפורמות מבניות וגמישות בשוק העבודה, שמאיימים על הוועדים של המונופולים הגדולים במשק.

ליחימוביץ' יהיה קהל גדול שילך אחריה בעקבות האכזבה מהמדיניות הכלכלית של העשור האחרון. אבל ככל שהשיח הכלכלי הציבורי יהיה מתוחכם יותר; ככל שהציבור יפנים שללא רפורמה דרמטית במבנה המגזר הציבורי, ביעילותו ובאפקטיביות שלו, לא תוכל לקום בישראל מדינת רווחה - כך הקושי של יחימוביץ' להתחמק מסוגיות אלה ילך ויגבר.

שאול מופז

מופז חושב שהוא חברתי. הוא משוכנע בכך. זה אותנטי אצלו לחלוטין. הוא גם בטוח שהוא הדבר האמיתי, בעוד שנתניהו הוא קפיטליסט ציני וקר. מופז טועה: במשך שנים הוא נמנע מלהרים את הדגל הכלכלי והחברתי. הוא העדיף להתחמם באזור הנוחות הביטחוני, ובכך הפנה עורף לכל הנושאים החברתיים. נתניהו היה עד לא מכבר יותר חברתי ממופז, לפחות במובן זה שהוא ראה בכלכלה עניין מרכזי באג'נדה הפוליטית שלו.

שאול מופז
שאול מופז
צילום: אילן אסייג

המחאה החברתית הפכה את מופז לחברתי. הוא כבר לא מוכר רק את הסחורה הרגילה שלו, "יש פתרון מדיני". הוא מבין שהציבור לא קונה את זה יותר: שהשירותים החברתיים, יוקר המחיה, מצב החינוך והבריאות, הפנסיה והפערים בחברה מטרידים כיום את הציבור יותר. הוא כבר לא מוכן שיסממו אותו עם איומים ביטחוניים.

אם ליחימוביץ' צפוי קושי בהתמודדות עם השינויים המבניים במגזר הציבורי ובמשק כתוצאה מהחיבור לוועדים - למופז זה יהיה קשה כפליים. לא רק משום שמופז מחובר חזק לשורה של ועדי עובדים ויתקשה להיחלץ מלפיתתם, אלא גם מפני שבלי טיפול בבורות השומן בתקציב הביטחון אי אפשר יהיה, כלכלית ומוסרית, להתחיל ברפורמות בשירות הציבורי.

מופז מחשיב את עצמו חברתי, אבל הפלטפורמה שלו - קדימה - היא מפלגת הטייקונים. המפלגה היחידה שראשיה נמנעו בשנים האחרונות מלגעת בנושא הריכוזיות והשתלטות הטייקונים על המשק ועל הפוליטיקה היתה קדימה.

נתניהו הוא שהקים את ועדת הריכוזיות, לא אהוד אולמרט. נתניהו הוא שכשר אוצר יצא למלחמה בבנקים וניתק אותם מקופות הגמל ומקרנות הנאמנות. אנשי קדימה לא עשו דבר בנידון. ציפי לבני הסתפקה במלמולים לא ברורים, והמאכערים הפוליטיים סביבה היו עסוקים בעיקר בחנופה למועדון הטייקונים.

הרקע האישי של מופז עשוי ליצור עבורו הזדמנות לעצב חלופה לכאורה אותנטית יותר לנתניהו בנושאים חברתיים. אבל ההכרזות שלו, שהוא לא מאמין בתחרות, עלולות ללמד שהוא כבול עדיין בידי תומכיו מקרב המונופולים. אם מופז באמת רוצה להיות חברתי, הוא צריך להפנים שאת מחיר המונופולים והאפקטיביות הנמוכה של ענפי משק רבים משלמים מיליוני ישראלים בלתי מחוברים, שהוא מתיימר להגן עליהם.

בנימין נתניהו

המחאה החברתית תפסה את נתניהו לא מוכן. בשנתיים הראשונות של הקדנציה שלו הוא מיעט לעסוק בנושאים כלכליים. מי שהתעניין אצלו בנושאים אלה גילה שהוא חוזר על מנטרות ישנות ושחוקות, ומתעלם מהאירועים שהתרחשו בישראל ובעולם בעשור שחלף מאז שמונה לשר האוצר בממשלת שרון.

נתניהו המשיך עם סיסמאות ההפרטה, מבלי להבין שחלק גדול מההפרטה בישראל נכשל כי לא נוצרה תחרות אמיתית, או מפני שהשירותים לאזרחים הידרדרו. נתניהו המשיך להיות שבוי בסיפור "סטארט-אפ ניישן" הישראלי, מבלי להבין שההיי-טק הוא רק חלק קטן משוק העבודה, שהוא כבר לא דוחף את המשק קדימה כפי שעשה עד לפני כמה שנים, ושאם לא יטפל באופן יסודי במבנה המגזר העסקי שאינו היי-טק ובאפקטיביות של המגזר הציבורי - המשק לא יוכל לממש את הפנטזיות שלו על הפיכתו לאחד המתקדמים בעולם. נתניהו לא היה קשוב מספיק לאנשים שאמרו לו שהניסיון בכל העולם מראה שאי אפשר לייצר צמיחה מתמשכת ובת קיימא אם היא לא מחלחלת לכל השכבות.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
צילום: אמיל סלמן

נתניהו מתחיל עכשיו להבין את טעותו. הוא כבר לא מבטל את המחאה ומבין שהוא צריך לחזור ולשים את הכלכלה בראש סדר העדיפויות שלו, אם הוא רוצה לשרוד פוליטית.

לנתניהו יש יתרון אדיר על יחימוביץ' ומופז, בניסיון ובידע שלו בסוגיות כלכליות. אבל הניסיון הזה לא יעזור לו אם הוא לא יפנים שהמודלים הכלכליים שהוא העריץ במשך עשרות שנים לא עובדים יותר. ארה"ב כבר לא יכולה לשמש מודל - לא של ישראל ולא של אף מדינה שרוצה לפרוץ קדימה מבחינה כלכלית ולספק לאזרחיה שירותים ברמה גבוהה.

נתניהו רשם כמה הישגים משמעותיים בחודשים האחרונים, ובראשם ועדת הריכוזיות וועדת טרכטנברג. מבקריו שוכחים שהעיוותים הכלכליים נוצרו בישראל במשך שנים ארוכות ואי אפשר לייחס אותם רק לתקופת כהונתו כראש ממשלה וכשר אוצר. אבל נתניהו חייב להפנים שכל ההישגים האלה אינם אלא רק ההתחלה: הציבור דורש וידרוש לראות שינוי משמעותי בסדר הכלכלי בישראל.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח סגור להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות
120
דנה
  • 16:45
  • 24.04.12

בנימין נתניהו מיסמס את ועדת טרכטנברג ולכן קשה לי לקבל שהוא שינה דיסקט.
הוא מצהיר שהוא מתיחס לשוועת העם אך בפועל מעשיו אינם תואמים.
חוץ מזה כולי תקווה שהמצביעים ימצאו לנכון להעניש את כל המפלגות החברות בקואליציה המזוויעה הזו ולא ישכחו ביום הבוחר שש"ס אינה מפלגה חברתית, יהדות התורה, הבית היהודי, ישאל ביתנו, ומפלגת עצמאות של אהוד ברק.

116
שאול יזדי
  • 12:53
  • 19.04.12

אז מה הייה ב4 פעמים במבדקים??

115
p
  • 11:51
  • 18.04.12

כשצעירים לא יוכלו להגיע לדירה.לא יעזור לנתניהו כלום .כל מה שהוא יעשה לא יעזור,כי מי שלא רואה עתיד ,לא ישאר בארץ.ומי שלא יוכל לעבור לחו''ל. יקרע תחת הנטל.ובסופו של דבר לאנשים לא תהיה ברירה אלה לצאת לרחובות.

114
p
  • 11:44
  • 18.04.12

ביבי מודע שהמחאה הפעם תהייה גדולה יותר ולא יתקבל הפעם שום טרכטנברג ושמכטנבר ,הוא יודע שהמחאה תוריד לו קולות שיעברו לשלי יחימוביץ,ולכן אולי הוא יקח סיכון לא מחושב לתקוף באירן ,שמבחינתו יסית את המחאה וישתיק אותה, לא סתם כל ראשי הביטחון שאינם פוליטיקאים מתנגדים לתקיפה.ותחשבו על זה.

  •  
    שמעון
    • 20:46
    • 22.04.12

    אפשר להגיד שנתניהו בא בלי אג'נדה כלכלית? בתי משנה סדורה בכלכלה? כשסדר היום הכלכלי אצלו נמצא בשוליים של המדיניות שלו?
    ואיזה שבחים ליחימוביץ שהנסיון שלה במלל גדול לאין שיעור וזה מרשים אבל אתה לא יודע מה תקבל בסוף כשהכלכלה תהיה תלויה בהחלטות שלה.
    פשוט בדיחה תפלה של כתבה

111
אזרח
  • 15:17
  • 15.04.12

הרגשנו את הביטחוניות של מופז במלחמת לבנון השנייה. אפילו פרץ בקדנציה קצרה "זכה" לירושה של מגזר ביטחוני מתמוטט (והרי לא ציפינו לשינוי תוך 3 חודשים) אבל כן קיבל החלטה שניפסלה ע"י מופז והיא אישור כיפת ברזל. אז ביטחוניסט הוא לא וחוינו על בשרינו את מלחמת לבנון השניה.
ומה נותר? כלכלי? ראינו איך בתור שר תחבורה הביא את ישראל למדינת עולם שלישי בקהילה הבינלאומית - עיין ערן רשות שדות התעופה.
לתת לו לטפל בתחום כלכלי שהוא לא בו כלום? לא לוקח כזה סיכון!!! אולי לחלק מנות הוא יוד אבל בכלכלה אין לו מושג.
מסקנה - רק לא שר בממשלה. ראש ממשלה?? שלא נדע....

110
חנה חורש
  • 06:40
  • 15.04.12

היא נפגשה לפגישה חשאית עם ביבי, היא חיבקה את המתנחלים. היא מעולם לא דיברה על הוצאות הבטחון האסטרונומיות כתוצאה של המשך הכיבוש והתפשטותו ועיקשותו של ביבי לחזק את ההתפשטות הכובשת שדורשת סכומי עתק בצד אי ניצול עתידי של הישגי שלום שהוא אחראי לדחייתם
שלי רוצה להיות "שרצ'י'ק" אצל ביבי

109
דליה
  • 23:48
  • 14.04.12

מנהיגה היא לא תהיה לעולם ופטפטנית היא הייתה ותשאר.

107
Sheli
  • 19:49
  • 14.04.12

שלי מתוחכמת כמו ברק אובמה ואהוד ולכן רק מי שיורד לפרטים מבין את העטיפה שהאגו שלה יביא לנו. דוגמא; תמיכה בפרץ אחרי שלקח על עצמו את תיק הבטחון. הגבלת שכר לעד (שימו לב) פי 50 משכר מינימום שזה מעל רבע מיליון לחודש . לא חלילה 100000 שח . כמעט כל חוק נועד לשרת ועדים פוגעניים או לבלבל מצביעי קדימה לשעבר...

106
הכתבה דומה ב-2 המקרים
  • 15:45
  • 14.04.12

דווקא על רקע נצחונו המרשים במלחמתו בעירק,אמר עליו קלינטון:זה הכלכלה טמבל! ולכן קלינטון פנה לעבר מדיניות רווחה ,מפני שהריח שהציבור בארצו וגם בבר"המ כבר לא קונה יותר את תופי המלחמה הקרה ומסעות ההפחדה של השלטון.

105
מייק פלג
  • 14:38
  • 14.04.12


הגישה של יחימוביץ המפרגנת לשכר ראוי קרבה את הוועדים אליה! ככה זה התחיל אצל בתו של פועל הבניין, זה לא בושה לפרנס בכבוד! מה רע בזה?

104
yud
  • 13:50
  • 14.04.12

גם כשהיתה ברדיו ידעה בעיקר לתקוף,בתקיפות ובביקורת היא משחיזה את שיניה עד למכסימום נושכת מכאיבה ומעצבנת,אבל זה לא משצריך מנהיג, מזה אפשר להתפרנס ולהבטיח מקום באופוזיציה- האמת זו לא בעיה כזאת גדולה , לתקוף
אנחנו צריכים מנהיג שיודע להתמודד עם עניינים מקומיים וגלובליים,עם ראייה יותר רחבה
לא להתחבר עם כל וועד מושחת שמעלה על דגלו עניינים חברתיים
ולא להסכים עם כל מנהיג אירופי או ערבי שתוקף אותנו ללא סיבה
נסבול קשות מדיבוריה המרגיזים והצבועים יחד עם זאת היא טובה לאופוזיציה
באשר לקדימה עוד כשההוא ייסד אותה הוא לקח אותנו אחורה בכל המובנים

103
איצקו
  • 11:26
  • 14.04.12

ללא שנוי שיטת הבחירות ושנוי שיטת הממשל זה המצב אנו ברע במיעוטו הוא שהיה הוא שיהיה,שתקום דמות רצינית ותעסוק רק בשנוי הדרוש.

102
כלכלן
  • 10:51
  • 14.04.12

ביבי בסה"כ למד מנהל עסקים, וספק כמה שעורים בכלל נכח בכיתה - לפי הדיבורים שלו כנראה שלא הרבה שעורים.
כלכלה זה לא דת, זה מדע חמקני ובלתי מדוייק עד מאוד. את הרפורמות של ביבי אנחנו האזרחים משלמים בריבית קצוצה:
1. הפרטות של מונופולים או אוליגופולים שגוזלים לנו את הכיס.
2. רפורמת קרנות הפנסיה שמוטטה למילנוני חוסכים את הפנסיה שלהם - זו חבית נפץ שתתפוצץ לכולנו בפנים כשביבי כבר לא יהיה כאן איתנו בישראל אלא יסע לו חזרה לאמריקה.
3. הפחתת מס הכנסה ומס חברות. זה בזמן שמיסים רגרסיבים כמו דלק, חשמל, מים, נדלן, תחבורה, בריאות חינוך קפצו לשמיים.
מהפחתת מס הכנסה נהנים רק העשירים, את המיסים האחרים שעלו משלמת גם מסעודה משדרות שגם מצביעה לביבי בבחירות.

היתרון היחידי של שלי יחימוביץ זה החיבוק שלה עם פרופסור ברוורמן. הפוליטיקאי היחידי שמבין בכלכלה וגם בעל מדיניות רציונאלית. אבל אחרי שברוורמן הצביע בעד הפרטת הקרקעות גם עליו כבר לא בטוח שאפשר לסמוך

101
קוקו
  • 10:04
  • 14.04.12

בקדנציה הקודמת היתה מלחמה חסרת תקדים נגד ביבי בעיתונים של האליטות הישנות. הפעם זה כבר סיפור אחר.
הבעיה היא שביבי נלחץ מהר ולא מטפל בוועדים ובריכוזיות כמו שהוא חושב שצריך. אולי בקדנציה הבאה, עם פחות לחץ, זה יקרה

100
אבי
  • 08:48
  • 14.04.12

ולכן אבחר רק בא וכל אחד אשכנע אותו לבחור בא רק בגלל שהיא תציל את מעמד הבניים מקריסה

  •  
  •  
    טל
    • 11:46
    • 14.04.12

    מאז 2001 שאז בוטל הפיצול בבחירות ונקבע כי הצעת אי אמון תביא לפיזור הכנסת - יש יציבות שלטונית.

    הבעיה בישראל זו לא השיטה אלא החברה: פיצול לכמה שבטים שלא מצליחים להסכים על שום דבר וזה לא ישתנה עם החלפת השיטה.

    אני חושד באנשים שרוצים להחליף את השיטה שבעצם הם רוצים פשוט לסתום את הפה לחלקים נרחבים בציבור: חרדים, מתנחלים, ערבים, סוציאליסטים, ירוקים ומה לא. כל מי שלדעתם מפריע לצפון תל אביב לחלק את העוגה כראות עיניה, הוא בגדר הפרעה, "סקטור" רעב שצריך להשתיק.

    מה תיתן העלאת אחוז החסימה? ציבורים שלמים שיישארו מחוץ למשחק.

    זו דמוקרטיה?

  •  
    גל
    • 08:03
    • 16.04.12

    על איזה יציבות שלטונית אתה בדיוק מדבר...? להזכירך לפני שנים ספורות התחלף פה השלטון כל שנתיים וגם עכשיו ראשי הממשלה עסוקים בלשמור על שלמות הקואליציה ולא בהנחיית מדיניות כל שהיא.
    רק שינוי שיטת הבחירות שתוכל לתת מרחב פעולה הגיוני לראש ממשלה תייצג את רוב העם שבחר בו !!!
    ללא השפעה של קבוצות לחץ שונות ומשונות ככל שיהיו.
    זו דמוקרטיה, לא?

98
O.Y יבוא ושיווק
  • 03:21
  • 14.04.12

אמרתי בעבר ואני אומר גם היום אין מנהיג ראוי שינהיג את המדינה מכל הליצנים שרוצים לנהל אותה הרי כל ילד בגנון יודע שלא ככה מנהלים מדינה ולא ככה דואגים לאזרחיה בטחון כשלון חינוך כישלון רווחה כישלון בכל נושא שתבחרו הכל כשלון והכל מושחת אז מתי תצהירו על פשיטת רגל

95
משה
  • 18:51
  • 13.04.12

מאות מיליונים אם לא מליארדים שילם נתניהו לחרדים. הגדיל את הממשלה באופן מעוות. כ28שרים וסגני שרים. מי סופר? הוא יכול להיות מי שייעל את הממשלה? אח"כ הוא מסביר לנו שבלי החרדים והערבים מצבנו נפלא... אולי מצבו. לא מצבנו. אנחנו משלמים להם קיצבאות.

  •  
    סמי
    • 17:38
    • 19.04.12

    הכל הביא עלינו נתניהו. את שלטון הועדים,את שלטון הטיקונים,הוא קבע את שכר עובדי חברת החשמל את שכר עובדי הנמלים את העלמות המס, את חוק טל ,את תאונות הדרכים,את המתחמקים משרות צבאי את שלטון הפרקליטות, את שכר המינימום ,את מחירי הדלק ,בכלל את כל הצרות של עם ישראל הוא יזם הוא החבר של האויבים שלנו הוא אשם בכל . בקיצור בכל מה שיחימוביץ מופז ועוד כל סוגי האנושים


    הוא אשם הוא אשם תבינו !!! 

91
ע.ס.
  • 12:26
  • 13.04.12

החרדים אוכלי חינם ושוחדו על ידי נתניהו שקנה שלטון בכסף על חשבון עם ישראל והועדים חונקים את עם ישראל בחסות הליכוד ובחסות עיני. מדינת ישראל הולכת לאבדון והחילונים לא ילחמו בקרוב עבור המדינה. תמות נפשי עם פלישתים.

90
עייני אבינו ושלי אימנו - סטאלין לא מת, הבולשביזם חי ועייני=אדרעי=שלי נותנים בראש לעם ישראל.
  • 11:04
  • 13.04.12

89
רק מהומות רציניות ביותר יביאו לשינוי
  • 10:47
  • 13.04.12

שחיסלה את האיגודים החזירים וחילקה מניות של חברות ממשלתיות לאזרחיה, בלי מהומות אף ועד עובדים ואף טייקון לא יוותר מרצונו על כוחו אף אחד!! ברגע שאנשים יבינו שצריך להתחיל במהומות הפגנות השבתות וכן הלאה כך שלמחוברים למיניהם יהיה ברור שהם יפסידו אם לא ישנו השיטה, בבחינת ה"כל" או לא כלום דבר לא ישתנה. ,"הידברות" "רפורמות" "שינויים מבניים" שבהם אין שינוי לרעת המחוברים והטייקונים ולטובת העובדים סליחה המוני העבדים, לא יעזרו זה כמו כוסות רוח למת.
ובינתיים במקביל, כמו סרטן, מתרבה לו ההון השחור בכל מקום, בכל סקטור, והון שחור=תרגילי טייקונים לא לשלם מיסים, לתת "תרומות" מצד אחד (להכנס למוזאונים חינם) ומצד שני לעשוק את המוני הלא מחוברים, וגם לא לתת קבלות.

88
ליאת
  • 10:18
  • 13.04.12

אני כאחת שתומכת בשלי,בגלל פועלה ובגלל הדרך שהיא הולכת.
אבל לרגע,אל תטעו!!!
ביבי,הביא את מדינת ישראל,מבחינה כלכלית.למה שהיא היום!
מאד יכול להיות,שגם היום היינו מדינה נתמכת כלכלית,אילולא כל הרפורמות וההפרטות שנעשו! אבל!!!
מישהו,צריך להיות עם יד על הדופק....ולסמן מתי צריך לעצור!
כשאתה הופך להיות המדינה הכי חזקה כלכלית,אבל חלק מאוכלוסיית המדינה עניים ורעבים ללחם!?-זה משהו שצריך ברור.
אני אומר לכם,אני באה מהמגזר שנקרא "עובדי המדינה"-"עושקי המדינה".
אני נגד,כל ההשבתות של המשק,כשזה על גבי אזרחי המדינה.ושנהנה ממנו רק החלק שיש לו כוח-כמו חברת חשמל,ביטוח לאומי ועוד... הם מקבלים משכורות יפות,הטבות,ימי בחירה ומה לא?!
והשאר?????
חיים על משכורות רעב,על קיום בדוחק! עבודות,לפי שעה ללא פנסיות או קיום הוגן לעתיד,שלא לדבר על ההווה.
יש את האוכלוסייה החלשה,שכמה שלא ישבתו,במי זה יפגע?(ראינו לא מעט שביתות כאלה,כמה זמן הם נמשכו וכמה השג רשומים,לטובתם!)
צריך,שיהיה שוויון!
לא חשוב מי אתה(תשובה,דנקנר,אריסון,ליאת או משה)
כולם ישלמו מסים הוגנים למדינה,לפי רווחיהם!
כולם יקבלו הזדמנות שווה במדינה,של קיום! ולא אחד כן ואחד לא!
לכולם יהיה אפשרות,ללמוד,בריאות,אוכל,דיור ובטחון,ללא יוצא מהכלל!
שלא החלש יחזיק על גבו את החזק וייתן לו לצמוח-זה מזכיר לי ,בדיוק את תקופת פרעה.ויציאת בני ישראל לחורין-"עבדים היינו...למדינת ישראל ועשירייה"

86
ערן
  • 09:19
  • 13.04.12

ומופז מחובר לצבא,.כך ששינוי אמיתי לא נקבל מאחד מהם במיוחד כששלושתם לא יוותרו על קניית החרדים על חשבוננו כמובן.היחיד שנשאר שאולי יעשה שינוי זה לפיד.

85
צפוני ג
  • 09:08
  • 13.04.12

ראשית, לעניין החשיבות של הכלכלה במערכת הפוליטית - אני מסכים שהקמפיינים מדברים על בטחון מאז תחילת הזמן אבל מאז שנות השמונים הקואליציות קמות ונופלות על נושאים כלכליים גרידא. החידוש היחיד שיהיה במערכת הבחירות הקרובה זה הקמפיין, המהות תשאר זהה.
באופן כללי זה תזוזה לכיוון חיובי - זה אומר שהעם כבר לא חרד לקיומו, לא כל רמטכ"ל הופך להיות מועמד לראשות ממשלה באופן אוטומטי ועוד הרבה דברים טובים.

בנוגע לדיון בנושא מי מהשלושה עדיף - אני לא מאוהדי הליכוד אחרי "שהתגמש" בשנה האחרונה (לך תסמוך על מישהו ששינה אסטרטגיית מיסוי בלי הוכחה שהיא רעה ובלי הבטחה שזה יעזור), אבל לא נראה לי שיש מישהו עם משנה סדורה יותר ועם נסיון להעביר תקציב בלי לשבור את הקואליציה.
בהקשר הזה אני חושב שיותר נכון היה לשים את ליצני בתור הכלכלן השלישי ולא את מופז.

84
לא מאוהבי נתניהו אבל....
  • 07:42
  • 13.04.12

הפעם באמת הבחירה שלנו קשה לצערי ואין לנו מנהיג בעל שיעור קומה כמו אריק שרון לבחור בו ולסמוך עליו שהוא ידע לעשות את העבודה ( היינו להגיד שדין נצרים כדין ת"א וכשצריך לשנות כיוון כמו שקורה לא אחת בחיים במיוחד בכלכלה הוא יעשה זאת) . ביבי זה לא אריק הוא לא היה ולא יהיה אבל יש סיכוי שהוא יבין שהוא עומד בפני רגע היסטורי במדינת ישראל. אלי הורוביץ לא עשה את טבע מה שהיא היום אבל הוא התווה את הדרך לעשרות שנים קדימה ויצק את היסודות האיתנים של הבניין הגבוהה הנישא והמרשים הזה שנקרא טבע. הוא בגדולתו ידע מה הוא עושה וידע שלא יראה את הכול ( כמו משה רבנו) אלי הורוביץ( בלי קשר למותו הטרגי בטרם עת) ידע שטבע תמשיך לשגשג ולגדול ולפרוח גם לאחר לכתו כי הרי הוא זה שיצק את היסודות .האם ביבי מבין את ההקבלה??? אנו כבר הבנו שנושא הבטחון לא יגמר- שלום לא יהיה פה עוד הרבה זמן את המשבר הזה לא נפתור צריך לנהל אותו וכרגע הוא מנוהל לא רע. צריך להתמקד בכלכלה ובחברה וזה יפתור את הבעיה הבטחונית. כלכלה חזקה וחברה עם חלוקת עושר שיויונית יותר + צמיחה ל 40-45 א $ תמ"ג לנפש יצרו פה מדינה שונה לגמרי. זה לא יקרה ע"י הוועדים הגדולים או הטייקונים ( האחרונים מחוברים לכולם הראשונים ליחימוביץ ולמופז כך הם נבחרו והם חייבים להם) ולכן לביבי יש הזדמנות פז לעשות ב 4 שנים הבאות מהפכה ולהיכנס לפנתאון המנהיגים של מדינת ישראל לצד בן גוריון בגין ואריאל שרון. רק צמיחה ל 40-45 א'$ לנפש שלא תלך לטיקונים ולוועדים הגדולים אלא ליזמים חדשים בתחומים חדשים או אף קיימים רק משם תבוא התקומה למדינת ישראל. הדבר משול למצב שבו גוגל שהיא ריווחית וטובה היום תקח סיכון ותעשה מהלכים שיהפכו אותה לגדולה פי 2 מאפל. בעולם העסקי אני רואה את זה קורה בפוליטי...אה פחות. בקיצור ביבי הכול בידים שלך תחליט!

83
ווני
  • 07:34
  • 13.04.12

כמה אלפי איש בסך הכל.רולניק מנסה להסיט את תשומת הלב מידידיו הטיקונים.

82
עמוס פיינשטיין
  • 06:57
  • 13.04.12

לדעתי ביבי נתניהו יזכר לדורות כאדם שבתקופתו החלה ההדרדרות של הציונות . אבותי עלו ארצה עוד בעליה השניה עם מסר פנימי עמוק שליהודים נחוצה טריטוריה ואכן היה זה טבעי שארץ ישראל היא המקום. ההנהגה של אותם זמנים ולאחר מכן היתה בעלת אוריינטציה סוציאליסטית ויצרה מעמד פועלים ובינים רחב שבו יכלו בעלי משפחות לפרנס עצמם בכבוד .המדינה מצידה דאגה ליצירת מקומות עבודה לפי פיזור האוכלוסיה,בסיס קבוע לעובד וסיוע בריאותי וסוציאלי ככל שניתן בהתאם ליכולות ולהסכמים הקואליציונים. נעשו הרבה טעויות חלקן בתום לב וחלקן לא. כיום נתניהו גרם במדיניותו לשלטון של טייקונים כאשר העובדים במשק נאנקים תחת שכר רעב ואי יציבות כלכלית בשל אי בטחון תעסוקתי. וכל זאת מתוך הבנתו של נתניהו שבבוא יום הבחירות יש לו בטחון מלא במפלגות הדתיות והחרדיות שלהן הוא נותן מכל טוב וגורם להפיכת הפירמידה דהיינו אנו חוזרים לשיטה הגלותית של קצבאות כאשר הש"דרים הם נציגי המפלגות של החרדים בכנסת. כדי להפוך את זה ולהחזיר את השדרה הציונית כמובילה יש לשכנע את הציבור הגדול במדינה שעליו להתאחד ולהשיל את המפלגות הטפיליות בממשלה. זו המשימה של שלי יחימוביץ. אני אישית מאמין ביושרה הגינותה וכוחה לעמוד מול קבוצות לחץ שיאבדו חלק מעטיני השלטון.עליה לשכנע שהמשך שלטונו של נתניהו מסכן את המפעל הציוני

81
ורד
  • 03:09
  • 13.04.12

לא הייתי מציגה הקמת ועדה כהישג. עשרות ועדות מוקמות והוקמו, ומסקנותיהן נקברו בארכיונים. הממשלות שלנו מתמחות בהקמת ועדות שמטרתן השהיה של סוגיות "עד שיעבור זעם". עד שלא יישמו את מסקנות הוועדה, לא הייתי מונה את הקמת הוועדה כהישג.

80
אדומה מחפשת
  • 00:40
  • 13.04.12

79
חגא
  • 23:44
  • 12.04.12

על רמיסת ערך הרעות, לא מפקירים חייל פצוע, ברק, מופז וגנץ אינם ראויים למלא כל תפקיד בטחוני או ציבורי.

78
מצביע עבודה
  • 23:03
  • 12.04.12

אני שמח מאוד על הניתוח המדוייק, כולל הבקורת על כך ששלי צריכה להציג תוכנית מעשית ולא רק לדעת לבקר את ביבי או לחוקק חוקים חברתיים.

  •  
    אריה
    • 08:36
    • 13.04.12

    ראשית באם מעלים את אחוז החסימה ל-7.5% ,העבודה ,קדימה ועצמאות מחוץ לכנסת.
    שלי יחימוביץ קשורה למושחתי ההסתדרות ,הם הסיבה לחוסר צדק חברתי ולא הפתרון.
    מופז הוא חלק מחוסר צדק חברתי עם עסקני הרשויות המקומית,בישובים הערבים וב"עירות הפיתוח".
    גם נתניהו אינו הפתרון ,נתניהו "יושב על הגדר ,רגל פה ורגל שם".
    אני מחכה לראות את "כוורת האישים"ברשימתו של יאיר לפיד.
    אני מחכה להצטרפותם של אלוף שלמה ינאי , של פרופ' טרכטנברג ושל מנכ"ל משרד הבריאות.

76
עמית
  • 22:10
  • 12.04.12

גיא רולניק רגיל לטעות בכלכלה, במאמר הזה הוא טועה בהיסטוריה, מי שהכניס בשנים האחרונות את סדר היום החברתי לתקשורת ולמודעות הציבורית מי שהפך אותו לדגל הוא עמיר פרץ.

75
עמוס תא
  • 21:34
  • 12.04.12

ראו מקרה הרכבת
ראו מקרה הנמלים.
ראו מקרה חברת חשמל
ועוד ועוד ועוד

כל הוועדים האלה מונעים צמיחה במשק על ידי זה שהם מונעים התייעלות שתחסוך המון כסף למשקי הבית.

אז מה זה משנה מי לוקח לי את הכסף, הטייקון החזיר ,או אותו וועד שגורם לי לשלם המון כסף מיותר???

74
ראובן אדיבי
  • 19:44
  • 12.04.12

גיא רולניק, כמו שלושת המנהיגים טועים בגדול. כולם מתעלמים משני הגורמים המרכזיים בכשל הכלכלי של מדינת ישראל אשר יגרור אותה בסוף הדרך לחורבן טוטלי או להתנוונות הדרגתית של הבית השלישי.

הגורם הראשי הוא הוצאות האדירות של מערכת הביטחון. הגורם השני אלה התקציבים הסמויים של ההתמחלות שחבויים בכל מיני סעיפים כלליים בכל המשרדים, כולל העסקה במשרות ציבוריות מיתרות של אחוז גבוה של המתנחלים.
יש כמובן גם גורמים נוספים - התשומות במערכת החינוך החרדית הנפרדת במקום שבכל העולם החינוך הכנסייתי ממומן על ידי הקהילות הדתיות והמדינה פטורה מעונשן. תןסיף לזה שהמימון בעודף של ילודת היתר שלהם מקל עליהם לברוח מהצורך לעבוד ולתרום לכלכלה הלאומית.

המפתח המרכזי לפיתרון הוא הסדר מדיני שמתפשר עם הפלשתינאים ועם מדינות ערב (בהסכם מגובה על ידי המעצמות) פחות או יותר לאורך הקו הירוק. שמירת המבנים והתשתיות שנבנו שם לצורך פיצוי ושיקום הפליטים שיחזרו ממקומות גלותם - ולא להרוס הכול כמו שנעשה בימית, בגוש קטיף, ובצפון הגדה המערבית.

אם פלשתין תהיה מפורזת, ומוגנת על ידי נאט'ו שישראל ומדינות ערב יצטרפו אליה כחלק מההסדר הרב צדד, ואם איראן תיאנס לוותר על גרעין צבאי - נוכל להעביר כשליש מתקציב הביטחון לכיסוי הגירעון, ולהקטין את צבא הקבע בשליש. גם המתנחלים עובדי המדינה ייאלצו להתחיל לעבוד במשרות ועבודות ממשנות שייצרו ערכים כלכליים - כולל הבתים החדשים עבורם.
ואידך זיל- גמור ראובן אדיבי. אני מבין שקולי הוא קול קורא במדבר. העם המטומטם בוחר בממשלות שהוא בוחר, ומי שבמה שקרוי אופוזיציה סותם עיניים, אוזניים ופה, ובעיקר את המוח.

יהודי שרוצה להבטיח את שרידות העם היהודי חייב להתארגן להגר מכאן - זהו הציווי האימפרטיבי אחרי 43 שנים של בריחה מן האמת המרה.

73
כלכלן
  • 19:14
  • 12.04.12

והמשוחתים, שלמרבה הצער כוללים חלק ניכר מאוכלוסיית ישראל ומכאן כוחה הפוליטי, היא לא עושה דבר, בטח שלא "מתוחכם". זה בדיוק מה שפרץ כבר עשה, אלא שהיא אשכנזייה והוא מרוקאי.

72
עזי חיימוביץ
  • 18:24
  • 12.04.12

רולניק כמו כל מקצוען,מרוכז בענינים שהוא מבין בהם,אינו מוסיף את הדרישות הנוספות הנדרשות למנהיג אמיתי.דוגמא ערכים ,יושרה, הבנת האחר,לכן משנתו אינה מושלמת כי לשלם אשר יוצר מנהיג מסתבר צריכים להיות חלקים נוספים, ושחלקים טובים רבים לשלי יותר מאשר לנתניהו ומופז,אין מניהיגים מושלמים, אך כדאי לשקול את כל החלקים המייצרים את השלם,זאת לא נתן לנו רולניק.

71
צבי מיפו
  • 18:15
  • 12.04.12

אחרי 2008 לא קם מנהיג כלכלי שביקש רויזיה בכלכלה הקפיטליסתית, שנולדה עם המהפכה התעשיתית והנכת היסוד שלה היו תמונות בהצמדות לזהב וסף מהממשבר הגדול אנו בותחים באלוהים(בנקאים) הםצוברים נכסים ובוטחים בציבור שיחלץ אותם ממשבר וכך קורה 90 שנה העולם השתנה לגמרי רק הכלכלה נשענת על בלוף האמונה , הבנקאים ולא המדינות מדפיסים כסף כנגד חוב וגובים ריבית רצחנית. הבעיה שהריבית היא כסף יש מאיןוכך כספנו מדולל בהתמדה ומחירי המוצרים עולים והעם הטיפש לא מבין שהסדר הונאה זה הוא בחסות חוקי המדינות הקפיטליסתיות. לצערי הדבר לא ניתן לשינוי מהיום למחר! אבלהגיע זמן לרסן זאת, הרי כאן אין שוק חופשי! חזקה עלי ש-3 המנהיגים לא מבינם את זה ומופז לא יבין גם אם נסביר פעם שלישית , רולניק מקיר את הנושא והגיע הזמן לדבר על כך שבעידן הממוחשב כל דולר שבנק יוצר ימוספר ע״י הבנק הממשלתי תמורת תשלום מתאים והבנק לא יהיה היחידי שנהנה מהרווח! מה שיעשו ״מנהיגינו״ הכלכליים במקרו זו רק קוסמתיקה! ת

70
עובדיה ס.
  • 17:30
  • 12.04.12

יחימוביץ בזה למחאה בראשית הדרך ועל כך היא תשלם מחיר כבד. ביבי קנה את השלטון תוך מתן שוחד לחרדים וחטף את השלל מידיה של ציפי ליבני - אבל לא נסלח לו על כך שהוא מפרנס אוכלי חינם. רק לפיד יוכל להכנס בעוצמה בועדים הגדולים ובחרידים שמשמידים על חלקה טובה בעם ישראל

69
מורן
  • 17:22
  • 12.04.12

קראתי כתבה בניו יורק טיימס על נתניהו ומיט רומני מועמד הרפובליקנים
שיתמודד מול אובמה.נתניהו ורומני חברים מאוד טובים כבר 35 שנים
בשנת 1976 עבדו יחד ביעוץ לחברה ומאז הם מפתחים חברות אמיצה
ובילויים משותפים אם רומני ינצח ואם לא זה יעזור לישראל?

68
שלמה רחמן חיפה
  • 16:46
  • 12.04.12

הבעייה העיקרית היא לא רק שאף אחד לא מבין שום דבר אלא שלמרות זאת כל אחד רוצה לעשות רק את מה שהוא רוצה שמן הסתם זה יהיה רק לטובתו.
לדעתי, אנחנו חייבים להגדיר איזו מין חברה אנחנו רוצים להיות.
אם אנחנו נרצה לדוגמא שכל אחד יהיה חופשי לעשות את מה שהוא רוצה, הרי שתוך שבועיים וחצי נהפך לג'ונגל חברתי ונצטרך לסגור את הבסטה.
רק אם נחליט על חברה סולידרית, חברה שבה יהיה לכול אחד איכפת מהשני, רק אם נתחיל ולו רק לחשוב בכיוון הזה, כי אז יש סיכוי שתוך כמה שנים יהיה פה שינוי חיובי בחברה.
כמו שלא יתכן שעובדי חברת חשמל יהיו דואגים רק לעצמם בגלל שרוטנברג הבטיח להם ובגלל שהם יכולים לסגור את השלטר, כך לא יתכן שחברי הכנסת דואגים רק לעצמם.
אנחנו עם קטן ומושתן, הבעייה היא שאלו הם אנחנו אשר משתינים על עצמנו.
רק בשותפות, שהיא שותפות גורל, רק בהבנה שאם - 'אתה תדאג לי, אני אדאג לו והוא ידאג לך'- רק כך נוכל להקים פה מדינה.
רק אם המנהלים שלנו יהיו מנהיגים אמיתיים ולא סתם מניאקים, מנהיגים הדואגים לכול שכבות העם, רק אז נוכל להקים פה מדינה.
מי שחושב שישראל זו כבר מדינה, אז צר לי לאכזב אותו.
אנחנו לא אור לגויים ואנחנו לא עם ככול העמים, אלא אנחנו עם שחייב להשתחרר מן הגלות. רק אם אזרחי המדינה יאמינו במנהלים, יאמינו שהמנהלים דואגים לאזרח לאורך כל חייו, רק אז תהיה לנו תקומה, תקומה פנימית אשר רק היא זו אשר בזכותה נאזור כוח ונגיע גם לתקומה מדינית.
סוציאלדמוקרטיה, זה רק התחלה של כיוון. בלי כללי משחק ברורים, הגיוניים המבוססים על צדק חברתי לא תהיה שום תקומה לעם היהודי.
על פי ההתנהגות של המדינה הזאת ומנהליה הנוכחיים אנחנו בדרך חזרה ל2000 שנות גלות.
אני חושב ששלי יחימוביץ היא היחידה בכיוון הנכון.
ושתהיו לי צודקים.
שלמה רחמן חיפה

67
אורי
  • 16:37
  • 12.04.12

אני זוכר שלא הפסקת להתפעל מהמספרים של הכלכלה ומהתוצאות של ההיי-טק.
פשוט עיוורון כלכלי מהדרגה הראשונה.
כל אחוזון של צמיחה עורר אצלך פסטיבל שלם.
לבסוף ירד לך האסימון, והבנת שהצמיחה המדומה הזאת לא כל כך נפלאה.
כי יש חוק שבודדים בלבד מבינים אותו: צמיחה היא תמיד על חשבון מישהו.
מה שלימדו אותנו בחוג לכלכה ובשיעורי כלכלה זה קלישאה, שכולם נהנים מצמיחה ומהיד הנעלמה.
קדחת ! אין הנאה משותפת לכולם. זאת רק תיאוריה חסרת בסיס וסרת טעם. בדיוק כמו התיאוריה המרכסיסטית שחלוקה שויונית דקדקנית תטיב עם כולם ותהיה מוסרית יותר.
נגיד זאת שוב כדי שכולם יבינו: צמיחה זה תמיד על חשבונו של מישהו. צריך רק להפסיק להיות עיוורים ומעריצים שוטים של קלישאות שמאכילים אותנו.
לקח לך זמן והבנת את זה.
לזכותך , עלי לאמר שאתה מהראשונים להבין זאת.
אני שמח שחזרת בתשובה ואינך מדקלם יותר את השטויות שביבי והטייקונים ובעלי ההון הלא יזמי מכרו לך.
בהצלחה. עשית תפנית יפה.

  •  
  •  
    אחד שמסכים עם אורי
    • 20:32
    • 14.04.12

    יש מגוון של עסקים ויזמויות בישראל. חלקם עושקים באופן ברור, במידה שלא תעורר מחלוקת גם אצלך. אבל לחשוב על טבע וצ'ק פוינט וישקר זה קצת קשה. אז הנה אני עוזר לך.
    חשוב קודם להבין שיש מידות שונות של ניצול והפרעה למשק, ויש מידות שונות של עושק. לכן הדוגמאות שנתת הן של הצדיקים ביותר שיש ככל הנראה ובכל זאת אני אסביר:
    כשצ'ק פוינט מוכרת חבילת תוכנה ברווח גולמי של 80% (תקרא דוחות), אז יצרן ישראלי של לוחות פוטואלקטריים, קונה במחיר מופקע תוכנה שהוא חייב לטובת העסק שלו. והוא משלם מחיר גבוה מידי שלא מאפשר לו תחרות. ההוצאות שלו הופכות גבוהות מידי.
    כשטבע מוכרת תרופה גנרית, היא מזעזעת חברת תרופות אתיות. מרוב שהתרגלת שהחברות האתיות נמצאות אי שם בחו"ל ולא כאן בישראל, זה נראה לך אחלה. אבל נניח שאתה או אשתך הייתם עובדים בחברה אתית ישראלית שהמציאה תרופה וטבע היתה דורסת אותה כהרגלה, זה כבר משנה לך את התמונה. (יש גם צד חיובי של הטבה ללקוחות שישלמו עתה מחיר זול... לא נתעלם מהמורכבות של הסיטואציה).
    בגלל שצ'ק פוינט מפקיעה בחול וטבע מקעקעת תרופות בחול זה נראה לך בסדר. שאפשר לגלגל עיניים. אבל הן עושות זאת גם בארץ.
    לגבי ישקר אינני יודע מה מתח הרווחים ואם הם עושקים את הנגריות, המפרזלים ואת השוק התעשייתי שנדרש להם. אבל הרעיון ברור אני מקווה.
    כאמור: העלאת דוקא את החברות הצדיקות מכולן, וכבר אני מציג לך בקלות את הצדדים הלא יפים שנובעים מהצמיחה הנפלאה שלך.
    צמיחה היא ברכה שהיא נעשית בהגינות ולא על חשבון מישהו אחר.
    אני חוזר ומדגיש: הכל עניין של מינון העושק ובעיתיות בצמיחה. חייבים להיות ביקורתיים ולא מתלהמים.
    קלישאות על צמיחה שמענו כבר די והותר.
    וגם דמגוגיה אף פעם לא היה חסר.

  •  
    קורא דוחות של טבע
    • 20:51
    • 14.04.12

    צמיחה לא הוגנת של טבע על חשבון כספי מיסים שניתנו לה כהטבה .
    טבע עוד צריכה הטבת מס ??? למה ? מה פתאום ???
    הציבור כורע תחת הנטל ! לצעירים אין איפםה לגור ! שירותי החינוך והבריאות בקרשים, אבל הכסף הולך לטבע כהטבת מס.
    צמיחה נפלאה לטבע !

61
אריק
  • 13:45
  • 12.04.12

60
עידן
  • 13:07
  • 12.04.12

לפחות שיהיה גילוי נאות.

58
גיל
  • 12:31
  • 12.04.12

מעניין. כתבתי אתמול שהארץ יורד מהפסים ולא הכניסו את התגובה שלי. האם הכינוי מר טרור יאה למופז? לא הגזמתם? האם מכניסים רק תגובות שמהללות את העורך? זה אני עושה כשאני קורא את תשרין הסורי.

57
ברוריה
  • 11:36
  • 12.04.12

56
בן ארי
  • 10:37
  • 12.04.12

מבחינה כלכלית נתניהו הרס את הרקמה החברתית בישראל. עשירון וחצי עליונים מנכסים לעצמם יותר מ-50% מההכנסות. כל השאר נהנים מפירורים. פערי השכר בישראל מדהימים, והם העמוקים ביותר בעולם המערבי. לשלי יחימוביץ אין אג'נדה פוליטית כלל. בנושאים כלכליים, כמו שציינת, היא יודעת להבהיר היטב את עמדותיה, אולם פתרונות והצעות לפתרונות אין לה. מופז עדיין תעלומה, אולם יש יסוד להניח, שעקב הרקע הסוציו אקונומי שלו, הוא ידבר אל האנשים בגובה העיניים, ולא יתנשא עליהם. מבין השלושה הייתי דווקא לו נותן צ'אנס. מר רולניק , שכחת לציין את העדיפויות הפוליטיות של מר נתניהו. שפיכת הכספים האדירה להתנחלויות, שחלקם החזרנו, וחלק גדול מהם נחזיר בעתיד (אין ספק בכך), עיכבו שיפור תשתיות במדינה. בכסף שהוזרם להתנחלויות, המהוות מכשול ודאי לשלום, ניתן היה לבנות מערכות הסעה המוניות בקלות. גם העדפת החרדים ומתן סיוע גדול לקבוצה זו, בדיור ובהקצבות ענקיות , עיכבה ומעכבת פיתוח כלכלי רציני במדינה. אני לא מבין מדוע אתה מעדיף את נתניהו על פני מופז.מופז יכול ומסוגל לפתח את הכלכלה הישראלית הרבה יותר מנתניהו. אפילו מיסים על עשירים מסרב נתניהו להטיל.נתניהו הינו בשירות הטייקונים וההון. מופז יכול לשנות זאת.

55
ל רפי
  • 10:16
  • 12.04.12

הבעיה האמיתית של מעמד הביניים של ישראל היא העיניים הגדולות שפיתח לעצמו. המדד שעל פיו שיופטים רבים במעמד הבינוני את מצבם הוא פער-הציפיות בין המצאי לבין מה שלדעתם - מבלי לנמק מדוע - מגיע להם. הקריטריון הנורמלי שהיה קיים בישראל בעבר, ועל פיו חיו הוריהם והורי-הוריהם, לאמור חיים לפי מה שיש ולא לפי מה שרוצים שיהיה, לדידם אינו מ"מתאים" יותר. עכשיו הם מחפשים את אבן הרוזטה שתמלא במחי יד אחת את מאוויות הלב. אלא שלמאווי הלב תכונה מכוערת אחת גדולה: אין להם גבול!
עוד מרגיז חלק מהם, וכאן בצדק, כל מצב שבו קבוצה אחרת עושה מהם פראיירים, ולא הם עושים זאת לאחרים.
שהרי מעמד הביניים בישראל, גם אם פה ושם יכול היה לחיות ברמת חיים גבוהה יותר, אינו נמנה על שכבות המצוקה האמיתיות. הוא אינו נמנה על העניים, ולא על מקבלי שכר מינימום. לא על הקשישים ולא על ניצולי השואה. לא על הנכים ולא על מוגבלי עבודה - סקטורים גדולים בחברה הישראלית, גדולים אפילו ממעמד הביניים, שמצבם קשה בהרבה משלו.
לכן, לא על צדק חברתי מדובר כאן. שלי יחימוביץ', שאול מופז ואפילו זהבה גלאון - איש מהם אינו מדבר באמת על צדק חברתי. הם מדברים על חלוקה אחרת של העושר הלאומי, שטיבה הוא לקחת מאלה שיש להם יותר משיש למעמד הביניים ולחלק אותו למעמד הביניים (בעיקר). שהרי אם יחלקו זאת בין כולם, לפי קריטריונים אוביקטיביים של מצב קיים, מעד הביניים יקבל בקושי פירורים.
מי שרוצה באמת להביא שינוי למדינה חייב להפסיק לטשטש דברים כפי שעושה בין היתר רולניק, ולומר בדיוק מה שיש לומר לנהנתנים התובעים לעצמם "עוד":
סדר חדש הוא קודם כל צדק חברתי אמיתי, כלומר טיפול בשכבות החלשות.
סדר חדש הוא הפסקת משטר הפראיירים - כולם חייבים לתרום את חלקם למדינה ולחברה בתמורה למה שהם מקבלים ממנה - כן, גם חרדים וערבים, אבל גם צפונים מקושרים היטב.
סדר חדש הוא העמדת האזרחים לפני המימשל - האזרחים הם היעד, המימשל על כל זרועותיו (לרבות בתי המשפט) הוא משרתם.
סדר חדש הוא שמפסיקים לדבר בסיסמאות, וכל הבטחה חייבת להיות מוצגת כתוכנית שיש לה התחלה וסוף, יש לה תקציב ולוח זמנים ויש בה ביטוי ברור לסדר עדיפויות - לאמור: ממי לוקחים וכמה, ולמי נותנים וכמה.
סדר חדש הוא צימצום דרסטי בבירוקרטיה הציבורית, מבוסס על העקרון שהרשויות משרתות את האזרחים. לאזרח מגיעה תשובה על כל שאלה. כל סרוב חייב להיות מנומק. יש טווח זמן בו חייב המימשל לענות לאזרחים, ולא יחשב כאילו הסכים. חייבים להוציא 70% לפחות מעודף המשפטיזציה מתחום יחסי הגומלין שבין האזרחים לרשויות. פקיד ציבורי הוא נציג ראש הממשלה או ראש הרשות המקומית, במגבלות מוגדרות היטב, לגבי כל הנושאים עליהם הוא מופקד. אין יותר מצב בו האזרח מתרוצץ בין 10 משרדים בכדי לקבל אישור ששרת בצבא... .
סדר חדש הוא מצב שבו אין יותר חוק הסדרים.
סדר חדש הוא מצב שבו זכות הציבור לדעת אינה מתפרשת ע"י אף אחד שרוצה להמשיך בעיסוקו כזכות להשמיץ אחרים, רק מפני שיש לו אפשרות או יכולת לכך.
סדר חדש הוא מצב שחוק חופש המידע כולל לא יותר מחמישה סעיפים שבגינם רשאים השלטונות למיניהם לחסום בפני הציבור גישה למידע. עו הוא אומר שכל מידע שמיוצר ברשות ממשלתית, זמין online לכל רשות ממשלתית אחרת והציבור אינו מורץ בין משרדיה כדי לתווך בין פקידים שונים במשרדים שונים של אותו גורם ממשלתי, עירוני או אחר.
סדר חדש פרושו שרגולציה הם חוקי משחק ולא תחליף לידע וליכולת ניהולית.
סדר חדש פרושו שאין מיוחסים ואים יחסנים - כולם שווים בפועל ולא רק להלכה בפני החוק, כולם מקיימים אותו וכולם נענשים באותה מידה ולפי אותם ריטריונים כאשר הם חורגים ממנו; שום גורם במדינת ישראל אינו מחליט היכן מתחילות והיכן נגמרות סמכויותיו החוקיות, למעט כנסת ישראל.
סדר חדש פרושו שעם ישראל חי לפי מה שהוא מייצר, דהיינו: תוספת העושר הלאומי היא הצמיחה במשק והדרך להגדלת הצמיחה, היא שיפור הפיריון - אצל כולם!
ברור שמשמעות דברים אלה היא שכולם ישלמו מחיר לא פשוט בכדי להשיג מציאות זו שאנו מכנים אותה "סדר חדש". אבל אם זה באמת מה שאנו רוצים, זה גם באמת מה שאנו צריכים לעשות.
כל השאר הם פלאברות...

53
מיכאל
  • 09:37
  • 12.04.12

גיא רולניק עיתונאי כלכלי חברתי רציני, קרא להתרחשויות הכליליות חברתיות הרבה לפני שהתפרצו בקייץ. גיא ממש הטיף לקשר הטבעי בין כלכלה לחברה, עכשיו גם אנחנו רואים את הקשר. מושגים כמו מחוברים, טייקונים, פירמידות ועוד הפכו למטבעות לשון מצוחצחים. בכתבות הברורות והמלמדות גם אנחנו האנשים הפשוטים מתחילים להבין ולפעול. מאז קיץ המהפכה החברתית בישראל גיא רולניק הוא ממש נקודת ציון.
אני מקווה כמו רבים שתמשיך להנהיג את אחורי הקלעים של הקשר בין כלכלה לבין החברה, בלי להתקלקל.
הכוונה בלי להתקלקל היא לא להיכנס לפוליטיקה, ההשפעה שלך היכן שאתה היא עצומה.

52
ש. מררי
  • 09:36
  • 12.04.12

הנסיון לנתק בין הנושאים הפוליטיים הבטחוניים והמדיניים לבין הכלכלה וסדרי העדיפויות החברתיים הם אלו שהביאו לכישלון המחאה הקודמת. כל מנהיג שלא מציג משנה מדינית לפתרון עם שכנינו מתעלם מהבעיה המורכבת ביותר של מדינת ישראל ולמעשה מוליך את הציבור שולל. מדיניות תקציבית היא נגזרת של מדיניות פוליטית מדינית וחברתית ולכן לא ניתן להציג תכנית כלכלית רצינית בלי להתייחס לסוגיות המדיניות והחברתיות שעל הפרק.

49
משה
  • 08:00
  • 12.04.12

הוועדים הגדולים עולים לכולנו הרבה כסף. עובדי הנמלים מייקרים הייצוא והיבוא. מי משלם? עובדי רשות שדות התעופה מייקרים יבו ויצוא. גם טיסות לחול הם מייקרים. מי משלם? עובדי חברת החשמל מייקרים את החשמל. מי משלם? עובדי הרכבת מייקרים את הפעלת הרכבת. מי משלם? אלו לא עובדי מדינה המרוויחים לאחר עשרות שנים 13000 שח לאחר לימודי תואר ראשון. ושני. אלו אנשים שמרוויחים עשרות אלפי שח לחודש ותופסים את מקומות העבודה רק הודות לכוח פוליטי. כולנו משלמים להם. כמו לטייקונים.

48
רוני
  • 07:56
  • 12.04.12

אפילו דחליל עדיף על ביבי בסוף תבינו את זה

46
אחת העם עוקבת.מה שרואים מכאן ומשם
  • 03:05
  • 12.04.12

ותשפטו!

45
עושה שכל
  • 00:58
  • 12.04.12

קצת זוכר היסטוריה איך מנוע הצמיחה שלה היה רשות השידור והיתה שדרנית ממש ממש שמאלנית למרות שהיתה צריכה להיות אוביקטיבית זוכק איך מי שלא היה שמאלני היה לו ממש קשה להאזין לה וגם זוכר איך הודתה שהתגיסה יחד עם עוד עיתונאים נגד הימין למרות שהיתה אמורה להיות אוביקטיבית - היא אדם ללא יושרה מינימלית ולא סתם היגיעה לפוליטיקה

ואני לא ימני וכן בעד המחאה

41
שמואל
  • 00:01
  • 12.04.12

40
יוני
  • 23:52
  • 11.04.12

פרץ היה החברתי הראשון

38
36
מ.ד
  • 21:35
  • 11.04.12

אי אפשרלהשוות עובדים מאורגנים לטייקונים זו דמגוגיה

35
אדם
  • 21:15
  • 11.04.12

שלי צריכה רק להפסיק להתבייש מהמילה "סוציאליזם " ולהפסיק לנפנף ב"סוציאל דמוקרטי" -מי שבנה מדינה לתפארת (עד שביבי בא להרוס הכל ) היה בן גוריון -סוציאליסט גאה ובטחוניסט ריאליסט. לכן שלי -נא לא לנסות לרקוד על שתי החתונות שאז את עלולה להפסיד את הכל (כמו מצנע ודומיו שניסו ונכשלו ).

34
צ׳יף
  • 20:41
  • 11.04.12

כשזה מגיע לכלכלה, אני סומך רק על נתניהו. מספיק להסתכל סביבנו ולראות חצי עולם שוקע בבעיות כלכליות. וישראל? בצמיחה יפה מאד!

31
א
  • 19:54
  • 11.04.12

לישראל בעיות בטחון אמיתיות ורציניות.
אז שלי יחממוביץ ויאיר לפיד חסרי הנסיון בטחוני/מדיני אינם חלופה אמיתית לראשות הממשלה.
אז נשארנו עים שאול מופז וביבי נתניהו.
אים שאול מופז מסוגל להטיל מס נוסף על מי שמשתכרים 100 אלף ש"ח לחודש ומעלה ומצד שני לייעל כולל פיטורים בהיקף גדול את כל הסקטור הציבורי הבזבזני והמושחת ולא רק את צה"ל אז יש לו סיכוי.
אני לא בטוח שיש לו יכולת להילחם בסקטורים החזקים.

  •  
    יעקב
    • 11:02
    • 12.04.12

    לוי אשכול מקובל כמעט על כולם לא הביה לו מושג בתחום הצבאי והוא נחשב לאחד מראשי הממשלה הטובים ביותר. בתקופתו גם היתה מלחמת ששת הימים.
    לפני כן הוא היה שר אוצר. מתי תבינו שראש ממשלה לא חייב להבין בביטחון.בשביל זה יש לו יועצים ושר ביטחון רמטב"ל ראש מוסד וראש שב"כ.אגב גם בגין לא הבין שום דבר בביטחון.ראש ממשלה צריך לקבל החלטות על סמך המידע וניתוח המצב ע"י הגורמים המוסמכים. גם ביבי לא מבין בביטחון.

30
דב
  • 19:42
  • 11.04.12

רצוי מאד לפרט מה צריך לעשות בתחום של הרפורמות שאתה מציע דבריך כלליים מדי ובלתי מפורטים תעמיד אותם לדיון ציבורי

29
לנין וטרוצקי
  • 19:26
  • 11.04.12

28
משה
  • 19:23
  • 11.04.12

נתניהו קנה את החרדים בהרבה מאד כסף. הוא פיצל משרדים וניפח את הממשלה לממדים מפלצתיים. מלבד בזבוז הכסף האדיר, יש בכך פגיעה מהותית בעקרון הפרדת הרשויות ובדמוקרטיה. כרבע מהרשות מחוקקת חברה ברשות המבצעת. מי שקונה שלטון בהרבה כסף לא יכול להוביל את הצרכים החברתיים.

26
פוליטי
  • 18:33
  • 11.04.12

גם אני החזקתי מחברי הכנסת מושחתים שמשרתים את הוועדים הגדולים ואת הטייקונים...אבל אין לי כעס עליהם יותר ואפילו הבנה למצבם, כדי להיבחר הם את קולם של מתפקדי המפלגות ואלה בעיקר וועדי עובדים וקבוצות לחץ שחברי הכנסת חייבים לשרתם על מנת להיבחר לכנסת....לכן על כל אזרח להתפקד לאחת המפלגות ולהשפיע מבפנים!! רק כך נחליש את כוחם של הוועדים ונוכל לעזור לכלל הציבור...תאמינו לי אז גם יגיעו אנשים מוכשרים עוד יותר לפוליטיקה.

25
אזרח
  • 18:32
  • 11.04.12

מבזל בצפון ועד צ'לנוב בדרום.
ובאשר לנתניהו, חלק ניכר מהכשלים הנוכחיים הם פירות המדיניות הכלכלית שלו עוד מהקדנציה הראשונה והמירוץ להפרטה בכל מחיר. בניגוד למצטייר מהפרשנות הזו, נתניהו שבוי בדוגמות שחלף זמנם ומדיניותו היא יותר אמונתו האדוקה בשוק הפרוע.

24
יובל
  • 18:25
  • 11.04.12

22
שומר הסף
  • 18:10
  • 11.04.12

ואת העובדה הזו מר' רולניק אתה מבליע בתוך שלל הפרשנויות והערכות שלך ....במילים אחרות, רק נתניהו יכול ומסוגל, לעת הזאת ולאחריה, לנהל כלכלית ומדינית את ישראל , בעוד ברק משלים ומסייע לידו בטחונית.

21
אריאל
  • 18:02
  • 11.04.12

גם לרולניק קשה להעלות זאת על שפתיו וזה בסדר לחלקים גדולים בעם יש ביבי-אלרגיה, אבל עדין הוא היחיד שיודע מה לעשות וגם יכול לבצע

19
שמעוני ברוך
  • 17:47
  • 11.04.12

אני לא מבין כיצד שירבבתם את שמו של מופז כמנהיג כלכלי. רק משום שהוא נבחר לעמוד בראש רשימת קדימה ? זאת מפלגה אופורטוניסטית שנוצרה לצרכיו הפרטיים של אריק שרון ואין לה שום מסר כלכלי או סוציאלי וגם שום סיבה להמשך קיומה. אני אמנם נמנה עם אוהדי הליכוד אך לא מסכים למדיניותו הכלכלית של ביבי. אין ספק שהדוברת האמיתית של הצדק הסוציאלי היא שלי יחימוביץ.

18
רו"ח (רואה ועושה חשבון)
  • 17:47
  • 11.04.12

אתחיל במצטרף האחרון. שאול מופז. כישלון בעשייתו עד כה. כלום ושום דבר בתחבורה. בטח לא חברתי (תחבורה ציבורית וכד'). פשוט בושה וחרפה. בצבא, שמר על קיבתו וקיבת חבריו חיילי הקבע. שמר על השומנים. רוקן המחסנים וביטל אימונים. חתום על הכנת הצבא בשבע השנים שקדמו למלחמת לבנון השניה. אדריכל המפלה.

שלי יחימוביץ' - אופוזיציה חשובה. דוחפת את ביבי לעסוק בנושאים הקשים האלה, דוחפת את הרחוב והציבור למחאה. סייעת אמיתית ואותנטית למאבק למען צדק חברתי.

ביבי - ראש הממשלה הלחיץ בתולדותינו. וטוב שכך. אפשר שנגיע להישגים ולחקיקה חברתית, בלחץ הרחוב וההמון, בלחץ מצביעי הבחירות הבאות. ביבי צריך אותנו ונלחץ. בואו נלחץ אותו לטובת החברה ונרוויח צעדי יאוש בכיוון הציבור, על חשבון בעלי ההון. זהו מאבק הכוחות האמיתי. אז בואו נלחץ חזק!

17
יוסי
  • 17:37
  • 11.04.12

היא קראה את המפה נכון, והבינה שהעם קורס למרות הטענות של נתניהו על הכלכלה ה״פורחת".
כבר אי אפשר להתעלם מכך שבעלי ההון קיבלו מתנות מהממשלה על חשבוננו.

13
שרי
  • 17:16
  • 11.04.12

ממליצה לכם לקרא את סיפרה "אנחנו". שם תוכלו למצא את כל התשובות ותוכלו להווכח שבהחלט יש לה תוכנית ברורה לשאלה כיצד מייצרים צמיחה במשק, כיצד דוחפים את ישראל לכיוון של מדינת רווחה עם מגזר ציבורי אפקטיבי ומתקדם ומשק תחרותי גלובלי ועוד נושאים חשובים לא פחות אשר מחזקים את התחושה ההולכת וגוברת בארץ שהיא הבחירה הנכונה לראש ממשלה הבאה של ישראל

12
בועז
  • 17:02
  • 11.04.12

צריך לקבל פוליצר.

11
דדי
  • 16:47
  • 11.04.12

הניתוח מבריק, אתה רק שוכח לציין את הפתרון. המשק ינוע קדימה ,רק אם שלושת המקלות ,התקועות עמוק בגלגלי קטר הצמיחה יוסרו.
הראשון ,והמאיים ביותר המגזר החרדי.
המקל השני, בני דודינו ,המניעים את השוק השחור, והלא מדווח.
והמקל האחרון , הועדים הגדולים, שאת הכניעה המשפילה ,לאחרונה , ראינו אצל ועד עובדי הרכבת.
והפתרון? תנו למפלגה אחת, מספר מנדטים כזה ,שיאפשר לה לנהל את מדינתנו ללא איומי סחיטה קואליציונים.
מתי תבינו שקולות הניתנים למפלגות שוליים ,משולים לקולות אבודים.
מתי תבינו שקולות המביעים מחאה ,אינם מועילים.
מתי תבינו שללכת לים במקום להצביע, משל הנך מטביע את רצונותיך במצולות ים.

09
ממהמיה
  • 16:38
  • 11.04.12

לא יעזור. כשאני מסתכלת מסביב, אין תחליף לא לליכוד ולא לביבי. קדימה בראשות מופז לא משכנעת. שלי דווקא רצינית ורהוטה, אך חסרת נסיון עדיין ואין שום מסר רציני ממנה בנושא המדיני והבטחוני. חברים, לעזור למי שישנו שימלא את תפקידו. טוב למחות על מה שלא טוב, ולהכיר בטוב.

08
דני
  • 16:35
  • 11.04.12

ואני (כמצביע עבודה לפני הרבה שנים וכנראה שאחזור להצביע עבודה בבחירות הבאות) סומך עליה שתדע לעבוד ביחד עם העובדים המאורגנים ולא נגדם ולהביא לשינוי מבני מדוד והדרגתי. אם לא - נעניש אותה בבחירות שאחרי זה.

07
אורן
  • 16:26
  • 11.04.12

במשפט אחד הבנתי שאתה מקשקש.
בארצות הברית נשיאים נופלים וקמים על המצב הכלכלי. זו הסיבה שג'ורג' בוש האב הפסיד לקלינטון שזכה להישאר. אמנם אחרי 11/9 הבחירות אכן סבבו סביב נושא הבטחון אבל כבר ב-2008 הם חזרו להיות סביב הנושא הכלכלי.

לגבי שלי ומופי, הם יכולים לקשקש. ברגע האמת, העובדה שיש לנו שקט תעשייתי תשפיע.
ואם אתה חושב ששלי הצליחה בזה שהיא דוחפת שינוי אז היא יכולה לקשקש. הציבור יודע שהיא לא מבינה בכלכלה ולראיה כמו שאמרת, אין לה תוכנית צמיחה. רק ביקורת. האקסיומה שהיא לעולם לא תצליח להחדיר לאף אחד היא השטות על הגדלת הגירעון. מצבינו לעולם לא יהיה טוב יותר אם הגירעון יגדל. תראו את יוון ותבינו מה שלי עלולה לעולל לנו. מקווה שהעבודה תרד ל-0 מנדטים.

06
דהמרקר שונא עובדים
  • 16:26
  • 11.04.12

04
אחד
  • 16:12
  • 11.04.12

בלי ועד היו פיטורים בגיל 45 המופלג. נדוע דמרקר תמיד רואה בבטחון תעסוקתי מילה גסה?

03
עמליה
  • 15:33
  • 11.04.12

אנחנו במצב בו אין לנו מה להפסיד. ביבי, שטייניץ, אלי ישי, אטיאס, לימור לבנת, נאמן. לשכת ראש ממשלה מסוכסכת, מחירי חשמל ודלק מטורפים. יוקר מחיה בלתי נסבל לעומת העולם. מעמד ביניים הטובע וכבר לא יכול לצוף. סיפורים וקריצות על אירן, הפלסטינים, כפת ברזל ועוד. די! תעופו לנו מהמפה. יותר גרוע לא יכול להיות. יש לתת צ׳ אנס לשלי יחימוביץ. היא לא מושחתת. אין לה את שרה. ואולי נקבל שיפור . תמיד אפשר להחליף בבחירות הבאות ולחזור לנבחרת העלובה של היום.

02
מיי שהוו
  • 15:31
  • 11.04.12

01
המפזז
  • 14:39
  • 11.04.12

מופז יביא את קדימה למקומה הטבעי - כינוס נכסים...

קדימה היא מפל(ג)ה של אוסף פליטים אופורטוניסטים חסרי אידאולוגיה שיפוצו לכל עבר עם תבוסתם המוחצת הצפויה בבחירות הקרובות

הפופולריות בשוק ההון
תגיות נבחרות
הצעות מיוחדות