"נשים, די להדרת הגברים מהבית"

תופעה חדשה בשוק העבודה: נשים משכילות בנות 30 פלוס שהצליחו בעבודתן, חוזרות הביתה לממש אמהות במשרה מלאה. ואולם המחיר שהן משלמות על כך גבוה - ולא תמיד ידוע להן מראש ■ גם בני זוגן משלמים מחיר: הם נהפכים לאבות מודרים ■ פרופ' דליה מור מציעה לא להתמכר ל-Mommy Track

>> ג' בת ה-35 היתה על מסלול ניהול מבטיח, עד שיום אחד היכתה את מנהליה בתדהמה. היא החליטה ללכת הביתה. "נמאס לי להיות סופר-וומן", הסבירה. "בבחירה בין ילדים לעבודה - אני בוחרת בילדים".

ג' הלכה הביתה ונהפכה לאמא המושלמת. היא אספה את הילדים מבית הספר ובילתה עמם אחר הצהריים בחוגים, בישלה, ניקתה, הכינה את השיעורים ובבקרים מילאה את השעות המעטות שנותרו בהתעמלות, מפגשים בבתי קפה עם אמהות מושלמות אחרות, ופעמיים בשבוע השתתפה בחוג קדרות.

חלפו שנה, שנתיים ושלוש שנים מאושרות, כל חברותיה שנשארו במסלול של עבודה וקריירה התקדמו, והיא המשיכה לגדל את הילדים. בשנה הרביעית, לאחר שלבעלה ולה כבר לא נותרו נושאי שיחה רבים וגם הילדים כבר לא נזקקו לה כבעבר, החליטה ג' לשוב למשרד. לתדהמתה היא גילתה שאיש לא חיכה לה. במקום עבודתה הקודם שמחו על ביקורה (שני האנשים שעוד הכירו אותה), אבל לא יכלו להציע לה דבר והחיפוש אחרי מקום עבודה אחר התברר כמשימה מתסכלת. ג' הבינה שתיאלץ להרוויח הרבה פחות בתפקיד זוהר הרבה פחות, רק כדי להשיג שוב דריסת רגל בשוק העבודה.

ג' אינה לבד. תופעה מעניינת שמתרחבת והולכת בעשור האחרון בשוק העבודה, היא החלטתן של נשים משכילות - בנות המעמד הבינוני ובינוני-פלוס, שמרגישות שעשו "וי" על דרישות הקריירה - להישאר בבית לפרק זמן בלתי מוגבל כדי להפוך לאמהות במשרה מלאה. "הן לא מגדירות את עצמן כעקרות בית", אומרת פרופ' דליה מור, דקאן הפקולטה למדעי ההתנהגות במסלול האקדמי - המכללה למינהל. "עבורן הפוקוס הוא הילדים. אלא שלמעט ההגדרה העצמית השונה, אין הבדל משמעותי בין תפקידה של מי שעלתה על ה"Mommy Track" לעקרת הבית של פעם. שתיהן הופכות את הבית והילדים לממלכתן העיקרית - אלא שלעקרת הבית המסורתית לא היתה ברירה, ואילו לאמא החדשה דווקא יש".

דליה מור (במרכז)
דליה מור (במרכז)
צילום: תומר אפלבאום

אם מתייחסים לפמיניזם כאל בחירה מרצון של מסלול החיים, כל אשה יכולה לבחור את דרכה הייחודית. אלא שלטענת מור, המסלול החדש של נשים שיכולות להרשות לעצמן לצעוד בו טומן לא מעט סיכונים. "אנו חיים בעולם שבו יש דרישה לשוויון", היא אומרת. "המיתוס קובע שגברים לא נמצאים מספיק בבית כדי לעזור עם הילדים, והנטל נופל כולו על האשה. אלא שהתופעה החדשה - נשים משכילות שחוזרות לזמן ממושך הביתה - היא במקרים רבים זו שמנציחה תפישה מסורתית שאנו לכאורה נלחמים בה".

בספרה האחרון, "Two Steps Forward, One Step Back" שפורסם השנה בארה"ב, דנה מור, מומחית למגדר ולעבודה, בתהליך החדש, שמהווה, בפרפרזה על שם הספר, צעד אחד לאחור. "אשה שמשכורתה היתה חלק בלתי נפרד מפרנסת הבית, לעתים לא פחותה משל בעלה (שליש מהנשים בארה"ב כבר מרוויחות יותר מבעליהן), יוצאת משוק העבודה. מאותו רגע עול הפרנסה כולו נמצא על כתפי האב. האם הוא יכול לשמש גם מפרנס יחיד וגם אב משתתף ופעיל? נראה שלא", אומרת מור. "אם אנו מדברים במושגים של שוויון, נוצרת כאן הדרה של הגבר מהיכולת להיות שותף אמיתי בחיי ילדיו. במקביל, האשה מנכסת לעצמה את הבית כממלכתה הפרטית, ושוב נוצרת חלוקה ברורה של תפקידים - היא בבית והוא בחוץ. גם אם הוא רוצה, היא מונעת ממנו את היכולת להיות שותף אמיתי".

אבל הוא לא רוצה. גברים שרוצים להתקדם לעתים קרובות כמהים לאשה תומכת ש"מורידה" מהם את הבית.

אני אגהץ - אתה תכבס

"לשמחתנו, הדור הזה עובר מן העולם. אנו עדים למהפך אמיתי בשוק העבודה. הרבה יותר גברים הם מטרוסקסואלים, אנשים שמחוברים לעצמם, לרגשותיהם, שלא רוצים לחיות במשרד כי יש עוד דברים בחיים - משפחה, חברים ותחביבים. על אלה נאמר שפעם הגברים בכו בלילה, וכיום מותר להם גם במשך היום. זה נכון גם בגלל הדור שמשתלב כיום בשוק העבודה ומשפיע עליו. על אלה נוספים גברים גרושים, שממילא צריכים לצאת פעמיים בשבוע מוקדם יותר, ונשים הרי תמיד נאלצו לצאת מוקדם. כך מסתכל סביבו הגבר המבוגר, זה שאת רוב שעותיו מבלה בעבודה, ומגלה שהוא פחות או יותר לבד".

זה לא קצת אוטופי להגיד שגברים עובדים משתוקקים לחזור הביתה ולהיות עם הילדים, ונשים חוסמות אותם?

"המחקר בתחום הזה מוכיח שיותר ויותר גברים רוצים לקחת חלק פעיל בחיי המשפחה. חשוב שהם לא ייחסמו על ידי נשים שבוחרות מסלול על פי צורכיהן, אבל בוודאי שלא מקדמות את השוויון בחלוקת הנטל".

לפי מור, המצליחנית שחוזרת הביתה פוגעת לא רק בבעלה וביכולתו להיות אבא פעיל, אלא גם בנשים אחרות: "אחרי זמן לא רב היא מאבדת את הרלוונטיות שלה בשוק העבודה ומתרחקת ממנו, וכשהיא מנסה לחזור מתברר שהמעסיקים חוששים. הם כבר ראו אותה ונשים מוצלחות אחרות שנטשו בעבר, ומכיוון שהן הבהירו מה סדרי העדיפויות שלהן, הן לא יקבלו עוד הזדמנות במהרה. שוק העבודה הישראלי 'רושם' את התופעה ומתחיל לחשוש ממנה", אומרת מור.

יורות לעצמן ברגליים

גם המחירים שמשלמת האשה לא פשוטים. לדברי מור, "ככל שהאשה יותר זמן בבית היא מאבדת סטטוס כלכלי, כי בחברה המודרנית המעמד נקבע גם על ידי גובה ההכנסה. לכן הבעל, בעיני עצמו ואחרים, תמיד יהיה המפרנס ובעל הכוח, גם אם החשבון הוא משותף. בעיה אחרת שנוצרת עם השנים היא הסתמכות בלעדית על יכולות הילדים כפרי השקעתך. ומה אם הילד יצא נחמד, אבל לא כל כך מוצלח כמו שקיווית? כל מה שסמכת עליו שיביא סיפוק והגשמה עצמית, פתאום מתפורר".

אז מה עושים כדי למנוע את המחירים האלה?

"לנשים הייתי מציעה לשים לב למחיר העתידי הגבוה שישלמו אם יישארו בבית לאורך זמן, ולגברים להילחם ולדרוש שוויון - שניהם יפרנסו, ושניהם ייקחו חלק בטיפול בבית ובמשפחה. הכי חשוב ששני הצדדים יהיו ערים לתהליכים שמתרחשים אצלם בבית, ולא יתעוררו יום אחד לסיטואציה שלא התכוונו אליה כשהתחתנו".

אל תוותרו על חו"ל

מור מכירה היטב את המחירים שגובות החלטות קריירה בחיים האישיים. כשהוזמנה לשנת שבתון באוניברסיטת דיוויס שבקליפורניה, בדקו היא ובעלה, השחקן אברהם מור, מהן האפשרויות העומדות בפניהם. היא לא רצתה לוותר על ההזדמנות שטומנת בחובה אפשרויות קידום, ובעלה לא רצה לוותר על קריירת המשחק שלו.

הפתרון היה מורכב - היא לא ויתרה. הוא הגיע לחודש הראשון כדי לוודא שהילדים מאורגנים בבתי הספר, וגם לחודש האחרון כדי לפרק את הכל בדרך חזרה הביתה. בין לבין, קפץ הבעל לביקורים קצרים, אבל חי לבד בישראל. "זה לא היה פשוט, אבל אפשר למצוא פתרונות יצירתיים", אומרת מור.

הסיפור הזה מדגים קונפליקט חזק במיוחד בתחומים הדורשים יציאה לחו"ל - ובפרט בתחום האקדמיה. "קידומן של נשים באקדמיה אטי במיוחד", אומרת מור. "מחד גיסא הממסד מקשה, כי לא קל להתרגל לשינויים, ומאידך גיסא הנשים עצמן לא תמיד מתעקשות. בשנים שבהן הן אמורות לכתוב מאמרים הן מגדלות ילדים, וכשהן צריכות לצאת לפוסט-דוקטורט בחו"ל זו בדיוק התקופה שבה גם בן הזוג מפתח קריירה משלו. לא פעם נוח יותר לוותר".

מור עצמה לא עשתה דוקטורט או פוסט-דוקטורט בחו"ל, וכיום היא ממליצה לכל אשה שרוצה להתקדם במעלה הסולם האקדמי לא לוותר. "לא צריך לפרק תא משפחתי בשביל זה, חלילה, אבל גם לא להיכנע לנוחות שדורשת מחירים גבוהים בעתיד", היא אומרת. "הבשורה הטובה היא שאם בעבר גברים התקשו ללכת אחר נשותיהם, הרי שכיום כבר נשמעים לא מעט קולות גבריים שמוכנים לקחת פסק זמן ולהיות עם הילדים, בזמן שהאם עושה צעדים מקצועיים משמעותיים".

ובכל זאת, רוב הבקשות לפוסט-דוקטורט בחו"ל הן עדיין של גברים.

"כי אנחנו בתהליך, שיתפוס תאוצה אם נשים יזכרו לא לחזור אחורה וליזום את המודל המסורתי, אלא לייצר את התנאים שבהם שני בני הזוג עומדים על זכותם לקחת חלק פעיל ושווה בחיי הבית".

כלים ואמבטיה - מטלות גבריות

אם הבשורה הטובה פחות היא הצעד לאחור שעושות נשים לכיוון השוויון, הרי שאין לשכוח את שני הצעדים קדימה. למשל, בטבלת המקצועות הישראלית המופיעה בספרה של מור, ניתן לראות כי חל מעבר דרמטי של נשים למקצועות שנחשבו בעבר "גבריים" ותחומים מסוימים, ויוקרתיים אף "נכבשו" לחלוטין. אם מספר הנשים שעסקו בהנהלת חשבונות ב-1985 היה 17% מכלל העוסקים בתחום בישראל ב-2005, הוא עלה כבר ל-47% כיום - כמעט שוויון. בתחומים כמו פסיכולוגיה ורפואה ניתן כבר לראות רוב נשי (55%).

מעניין במיוחד הוא מצבן של נשים בתחום הציוד הרפואי - שם כלל לא נראו נשים בעבר, ואילו כיום הן תופסות 29% מכלל המועסקים בתחום. מספרן של המנהלות קפץ גם הוא ביותר מפי שלושה לעומת שנות ה-80, אך עם המנהלות עלה גם שיעורן של העובדות הלא מקצועיות, שזינק מ-19% ל-45%. ההסבר נובע מהאפשרות החברתית, כמו גם מהלחץ הכלכלי של נשים, לצאת לעבודה גם במקרה שבו אין השכלה מיוחדת. במקביל לעלייה בתחומים רבים, מעניין לראות את הירידה הקלה בשיעור הנשים בתחום נשי מאוד כמו הוראה - מ-87% ב-1985 ל-81% ב-2005.

נתונים מעניינים נוספים עולים ממחקר חדש שעורכת מור עם ד"ר ענת גיא וד"ר הילה העליון, מהמסלול האקדמי של המכללה למינהל. מבדיקת תפישת המטלות של גברים ונשים הן במה שקשור לבית והן במה שקשור לילדים, עולה מהפך אמיתי: מטלות כמו אפייה, בישול וכביסה, נתפשות הן על ידי גברים והן על ידי נשים כשוויוניות. יתרה מזאת, מטלות כמו הדחת כלים, רחיצת הילדים וליווי לגן, נתפשות כיום כגבריות. גברים תופשים גם את הכנת שיעורי הבית עם הילדים כמטלה גברית, וגם לא מתייחסים למטלות כמו שיחה עם המטפלת או החלטה על בייביסיטר כתפקיד נשי - בזמן שנשים עדיין מתייחסות למטלות אלה כך.

מור לא ממש מופתעת מהממצאים. "השוויון עדיין לא כאן - אך התהליך נכון", היא אומרת.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

שלח סגור להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות
20
אורלי
  • 13:01
  • 01.07.12

אני אחרי לידה של ילד שלישי ומנהלת בחברה גדולה. אמורה לחזור בקרוב לעבודה.
בעלי עובד בהייטק ולא חוזר לפני 8 בערב כל ערב, כך שבפועל אני מתפקדת כאם חד הורית. המשמעות של חזרה לעבודה אינטסיבית כמנהלת היא שילדי (עכשיו הם שלושה!) יהיו, פשוטו כמשמעו, מוזנחים.
אין לי דרך לקרוא לילדים שעוברים ממסגרת למסגרת במהלך היום עד שבערב מגיעים לאמא עייפה או במקרה הטוב (?) פוגשים בחמש אמא עצבנית, מרוטה, עם עשרות מיילים לענות עליהם עד סוף אותו ערב, טלפונים ואפס סבלנות לילדים קטנים שב-א-מ-ת זקוקים לאמא.
אז איך אפשר לשפוט מישהי שהולכת בדרך "אימהית" לפרק זמן של כמה שנים? הרי הילדים לא יהיו שוב קטנים יותר אף פעם!

ועל הזוגיות ה"מופלאה" בסיר לחץ הזה עוד לא דיברנו...

19
דניאלה
  • 09:36
  • 22.06.12

מתי תגיע התובנה שאישה הנמצאת בבית עם ילדיה היא אישה עובדת ויש לשלם לה משכורת על עבודהת?

18
ענבל
  • 11:58
  • 12.06.12

- לא ברור לי למה ילדים בראש סדרי העדיפות או במקום גבוה יותר מעבודה זו בעיה?
- את אומרת ששוק העבודה הישראלי רושם את התופעה ומתחיל לחשוש. מתי מעסיקים לא חששו שאשה תלד ותצא לחופשת לידה אפילו של 3 חודשים ואח"כ תרצה שעת הנקה ולהוציא את הילדים מהגן מאוד "מוקדם" בארבע?
- אני מסכימה עם בעייתיות מאזן הכוחות הכלכלי בבית, אבל עצוב ביותר שהמעמד בחברה נקבע בעיקר על ידי גובה ההכנסה. לא כדאי לשנות את זה לדעתך? או אולי לחנך את האנשים להעריך את עצמם לפי רצונן ולא לפי מה שחושבים אחרים (אוהבי המותגים) ?
- לי אין ציפיה שהילד שלי יצא מוצלח (מה נחשב מוצלח?) וההגשמה העצמית שלי לא בנויה על ההצלחה שלו. אלא רצון שהוא יהיה שמח ולדעת שעשיתי כל שיכולתי בשביל זה.
- נכון שנשים וגברים צריכים לקחת בחשבון את המחירים של הבחירות שלהם ושניהם צריכים להלחם, אבל כדאי גם לקחת בחשבון את המחירים שהילדים משלמים לא? לפי דעתי (שאינה מחייבת אף אחד כמובן) אם שנינו נעבוד ונצא מהעבודה "מוקדם" וניקח את הילדים בחמש מהגן זה מחיר גבוה מדי.
- גב' מור, גם את בחרת לנסוע לח"ול עם הילדים ולא להשאירם עם בעלך בארץ. למה? אולי רצית להיות איתם? אולי גם את שבויה בתפיסות מסורתיות שאת כ"כ מגנה? אולי בעלך לא הסכים להשאר איתם לבד למרות שאת לא מדירה אותו?

17
מיכל
  • 22:36
  • 19.04.12

חשוב שנשים יהיו מודעות לקשיים בלחזור לעבודה כשהן שוקלות לעזוב אותה, אבל זהו שיקול אחד - חשוב אמנם אבל בכל זאת שיקול אחד מתוך מגוון של שיקולים.

16
ג' בת 35
  • 16:39
  • 17.04.12

גם אני ג'. וגם אני בת 35. וגם לי שני ילדים בבית ותינוקת.
גם אני השתדלתי להיות וונדרוומן עד שתש כוחי וגם כמעט תשה משפחתי.
חבל שאין שום התייחסות לנורמות העבודה (או ליתר הדיוק - העבדות) המעוותות בארץ.
חבל שה'לקח' שמנסה ללמד אותנו הכותבת היא שצריך לקדש את העבודה ולשים על מזבחה את המשפחה והילדים וכשאשה בוחרת אחרת קרנה יורדת והיא הופכת לקדרית משועממת בפוטנציה.
הייתי מצפה שהפמינזם יקח צעד קדימה. כמו דתות ואמונות אחרות, גם על הפמינזם להתאים את עצמו לזמנים המשתנים.
עד היום אישה קיבלה מהפמינזם אפשרות להתקדמות אינטלקטואלית מחד אך מאידך הולכת ומועצמת התדרדרות ושחיקה אישית שלא מרבים לדבר עליה.
אגב, 'הדרת גברים' דורשת רצון ומעשה אקטיבי מצד האישה.
לצערי ולמיטב ניסיוני אין צורך במאמצים רבים להשיג מטרה הזויה זו. מספיק פשוט לא להתעקש על חלוקת נטל...

15
מנהלת
  • 11:35
  • 16.04.12

כיום בארגונים גדולים אני כמעט ולא רואה נשים מעל גיל 40. רובן פורשות באיזור גיל 33 - 35 לטובת הבית והילדים. בילד הראשון עוד מנסים להחזיק במשרה ובילד השני כבר מוותרות.
אחרי 10 שנים, את בסך הכל בת 45, הילדים כבר הרבה יותר עצמאיים ופחות צריכים מעורבות של האם (לא להתנפל, זה ככה, אם תרצו או לא) אבל אין לאן לחזור.
השעמום הוא זה שמאיץ באישה להדיר את רגליו של בעלה מהבית. כדי שיהיה ערך לויתור שלה. ולכן המסקנה היא - לא לוותר.
נשים צריכות לזכור כי שווה להחזיק ג'וב טוב גם בתקופה בה הילדים יותר קטנים ויותר זקוקים להורים. יש מגוון פתרונות - עזרה בתשלום, שיתוף הסבים, שיתוף עם בן הזוג, הורדת השעות במשרד גם במחיר מבטים נזעמים של הצוות על כך שאת בשש הולכת. צריך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על הקריירה ממגוון רחב של סיבות: כדי לשמור על כבוד האישה, על יכולת הפרנסה העצמית שלה, על האינטליגנציה שלה, על המסר החשוב מאד לילדים, על ההכנסה המשפחתית, על הפנסיה, על הזוגיות.

  •  
    ענבל
    • 11:15
    • 12.06.12

    לא לוותר - זו המסקנה שלך.
    "שווה להחזיק ג'וב טוב גם כשהילדים יותר זקוקים להורים" - אמרת יפה זקוקים להורים, לא למטפלת. או כפי שאמרו בארץ נהדרת: אשה קרייריסטית פמיניסטית שמעסיקה אשה פחות פמיניסטית שתגדל לה את הילדים ועוד אשה עוד פחות פמיניסטית שתנקה לה את הבית. מעניין שאפילו הנשים הפמיניסטיות לא יחפשו מטפל שיטפל בילדים אלא מטפלת אבל לטפל בעצמן זה נחשב נחות בעיניהן.
    "הורדת השעות וללכת בשש" ?!?! עד שתגיעי הביתה, מתי תספיקי לראות את הילדים? עניין זמן איכות ( כרבע-חצי שעה) על פני כמות הוא המצאה של עבדים בתוך המערכת שמנסים לנחם את עצמם.
    חשוב לשמור על הקריירה, ועוד איך, אבל גם על הילדים. ואם בחרתי להביא ילדים (יכולתי גם שלא כמו באירופה) אז המצב הנוכחי בשוק העבודה גרוע בשבילי ולא בהכרח עדיף.
    אפשר לשמור על כבוד האשה בכך שנעלה על נס גם את הערך של אמהות ולא ניקח זאת כמובן מאיליו ונעריך רק כסף. אפשר לשמור על האינטיליגנציה בעוד דרכים. אפשר להחליט שכמו שהגבר נהנה מפירות ההתפתחות של ילדיו, כך גם האשה יכולה להנות מפירות הכנסתו כולל פנסיה משלה. אפשר לעבור לצרכנות נבונה ולא בזבזנית/מותגים. לא ראיתי שלשני הורים קרייריסטים יש עדיפות בשמירת הזוגיות. להיפך, לא נשאר זמן לזוגיות.

13
תומר
  • 15:21
  • 14.04.12

שעות העבודה בישראל מטורפות. ולכן גברים ונשים צריכים לבחור מי מהם יעבוד מצאת החמה ועד צאת הנשמה, ומי יטפל בילדים. שוק העבודה לא פתוח לשעות שיאפשרו גם עבודה וגם משפחה. לא מנוחה - משפחה.
אז או שהאבא והאמא שניהם יעבדו בטירוף ואת הילד תגדל המטפלת, או שאחד הצדדים מוותר, ואף מעסיק לא ייקח בעל שנשאר בבית שנתיים עם הילד.
עד שיעבירו כאן חוק הגבלת שעות עבודה כלום לא ישתנה וימשיכו להוציא כתבות כאלה שמתפלאות:"אבל למה נשים נשארות בבית?" מה הברירה שלהן ??

12
יאיר תיבון
  • 00:32
  • 14.04.12

כמעט בכל הבתים שאני מכיר, האבות כן מעורבים בגידול הילדים וגם במטלות הבית. בעיני זה המצב השכיח. במרבית המקרים בהם האבות לא מעורבים אין לאמהות להלין אלא לעצמן... יש לעמוד על שתוף מלא באחריות ובמעורבות.
... כי לכל ילד הזכות לשני הורים פעילים ומעורבים בחייו!!

11
איראל
  • 21:12
  • 13.04.12

10
המשיכה לעבוד בכל הנסיבות
  • 19:57
  • 13.04.12

כי בן זוגה לא השתתף בעול בבית! לא היה שוויון בבית ולכן הרגישה שהכול מוטל
על כתפיה. היות שהיא אדם נורמלי, הבינה שאינה יכולה לעשות הכול ולהיות הכול,
ולכן עשתה בחירה. ומי שאינה נורמלית ממשיכה להיות סופר-וומן,
ונעשית עוד יותר לא נורמלית, ומתעוררת כשהילדים בגיל ההתבגרות
והיא כבר לא צריכה לאחוז בידם 24 שעות ביממה,
ואז די נמאס לה להיות עקרת בית, כי, פייר, זה משעמם נורא,
ואז, באמת, שוק העבודה לא חיכה לה, מעניין.
אגב, גם למי שעובדת אין לרוב על מה לדבר עם בן זוגה, כי הוא
עדיין לא למד לדבר.

09
פוסט פמיניסט
  • 17:28
  • 13.04.12

לצערי היום כבר ניתן לומר כי הפמיניזם הרס את מודל המשפחה הבריא.גברים כיום לא רוצים להיות בקשר עם נשים-וגם אם עושים זאת זה קורה רק דה=פקטו לשנים ספורות של הבאת ילדים אומללים לעולם שננטשים רגשית ומעשית כבר בילדותם.והכל בשם השוויון המיוחל.
אהנה נשים הרסניות-הביטו סביבכן כולכן מועצמות אבל הולכות לישון לבד,חרדות בחרדת הפרנסה שנשארה על כתפיכן בגלל שהברחתן את הגברים,מהוות נטל כבד על החברה בשל כך-מאות אלפי חד-הוריות מועצמות שלמעשה נסמכות על הציבור בפרנסת ילדיהן בשל חוסר אחריות להיות מסוגלות להחזיק קן משפחתי מפרנס ומתפקד.
שיא החוצפה-היא הכתבה הזו שבאה לנדות ולהעניש נשים שהבינו שכל עניין הפמיניזם הוא רעה חולה-ומאיימות בתובנות שלהם על ההגמוניה המעוותת של אותן פמיניסטיות מקצועיות בשל כך שהן מעזות-איזו חוצפה-לנסות ולהגשים את האמהות שלהן ללא הרס של המשפחה שבנו.
ולסיום פמיניסטיות קיצוניות וחביבות-הביטו סביבכן-אתן מעודדות אחת את השניה להתגרש בקלילות,מנסות לכפות הסדרים הזויים על הגבר המסכן שכשיצר חיי משפחה לא הבין שנפל למלכודת של לסביות מתוסכלות במסווה.גברים לא רוצים אתכן-ואם אתן חושבות שאני טועה-תסתכלו מסביב-כמה מכן נזרקות מדי חודש...חבל מאוד.אבל האבולוציה תעלים את העיוות האנושי הזה בתוך כמה דורות...
אשה אמיתית היא בדיוק אשה שלא פוחדת להחליט החלטות-אותן החלטות יכולות לעתים להיות-לטפל בילדים-אותם ילדים שהיא והגבר שלה עשו ורוצים לטפח ולאהוב.תסתכלו במראה ותתביישו לכן.

  •  
    לסבית במסווה של כוסית
    • 21:15
    • 13.04.12

    נתחזה לכוסיות, כלומר ל"נשים אמיתיות" שכוחן יפה במיטה
    ובייחוד במטבח, ונפיל ברשתנו גברים תמימים. לאחר שיפרו אותנו
    ויתחילו לאהוב את צאצאיהם, נסית נגדם את הצאצאים ונפתח
    בהליכי גירושים בהילוך גבוה. עורכי הדין שלנו ינקנקו את בני זוגנו
    ומהילדים נשכיח את העובדה המצערת שפעם היה להם אבא.
    אם קרה המקרה ופרקליטי הגברים ניקנקו אותנו, ניסמך על שולחן הציבור לנצח, ונזכור להשכיח מהילדים שפעם היה להם אבא.
    לפי התגובה שלך, המזימה שלנו הצליחה. אחת-אפס למשופמות!

  •  
    מהנדס VLSI
    • 12:33
    • 14.04.12

    סוף סוף תגובה אינטילגנטית

    בדיוק מה שטענתי

    אכן כפי שאני כתבתי במילים אחרות "אבולוציה תעלים את העיוות האנושי " פמניסטיות הן זן הכחד ..........

    נשים כאלה יותר גבריות פחות פוריות ומכך ינבע שגם מתרבות פחותת


  •  
    אפרת
    • 11:32
    • 16.04.12

    למסקנה המופרכת שנשים פמיניסטיות הן גבריות ופחות פוריות??

08
דודלי
  • 02:44
  • 13.04.12

גידול הילדים באופן שווה, אז זה בעצם ידפוק גברים אחרים שהמעסיקים לא ירצו להעסיק כי הם יהיו עסוקים בגידול ילדים!

"...וכשהיא מנסה לחזור מתברר שהמעסיקים חוששים. הם כבר ראו אותה ונשים מוצלחות אחרות שנטשו בעבר, ומכיוון שהן הבהירו מה סדרי העדיפויות שלהן, הן לא יקבלו עוד הזדמנות במהרה"

אותו דבר יקרה לגברים!

פמניסטיות, אתן כל כך סתומות?!

07
לפרופ' הנכבדה
  • 02:22
  • 13.04.12

ההנחה הראשונה היא ההגדרה מי מודר ומי מדיר. ההנחה השניה היא מה נחשב להצלחה. ההנחה השלישית היא למה אשה צריכה לשאוף. ההנחה הרביעית היא שעבודה בבית היא רגרסיה.
לא הנשים מדירות את הגברים, הם מדירים את עצמם. איך? נתחיל מישיבות הצוות שמתחילות בשש בערב ומסתיימות (הפתעה!) אחרי השכבת הילדים. וכשהם בבית, כל הזמן צריך להגיד להם מה לעשות ולמה לשים לב. (אני אפשרתי לבעלי להיות עקר-בית, הוא יודע לעשות הכל, והיה כשלון גדול. פשוט התעסק בענייניו ותחביביו ושכח להתבונן בילדים).
שנית, מבחינתי הצלחה היא לא משהו שנמדד בכסף, וערך עצמי לא נמדד בבית או ברכב או בחופשות. שלישית, השאיפה שלי היא לעשות דברים שמעניינים אותי ובקצב שלי ובעיקר לחיות פ-ש-וט. להגיד עלי, ועל נשים אחרות, שאנחנו לא מעניינות ואין לנו על מה לשוחח עם הבעל- זה אחד הדברים המטופשים ביותר ששמעתי. את לא נשמעת יותר מעניינת. גם הבעל שלי לא, אגב. וגם רוב האנשים...כמו דנה והמהנדס שהגיבו כאן.

06
כלכלן
  • 22:39
  • 12.04.12

אבל כשמדובר ביציאה לעבודה, וטיפול בילדים ובמטלות הביתיות, אין צורך שתהיה חלוקה שווה בשווה. יש לחשוב טוב על כל מיני "ערכים" כמו שוויון במקרה הזה, שקיבלנו אותם מברית המועצות בנוסף לשאר ה"ערכים" ההרסניים שקיבלנו משם, או שהגענו אליהם מחוסר ברירה (כתוצאה מיוקר המחיה). לדעתי, יציאת האשה לעבודה מחוץ לבית, היא דבר חדש יחסית (כמה עשרות שנים) שעדיין לא הצלחנו להבין את ההשלכות ההרסניות שלו. אנחנו הופכים לאט לאט לחברה של ערסים, משפחות פשע, ואלימות, בגלל בעיה רצינית מאוד בחינוך. ואם נסתמך על משרד החינוך או על מישהו אחר בפתרון אותם בעיות הרי זה בעיה רצינית, כי חינוך, מסתבר, קשה לעשות במיקור חוץ, ואם רוצים לחנך טוב, אז זה רק בבית, ובית הספר הוא דבר משלים. כל זה, מחייב שיהיה בכל בית, מישהו שמוגדר כ "המפרנס העיקרי" שברגע שמישהו יצטרך לוותר על קריירה, יהיה זה הצד השני, שלדעתי עדיף שתהיה האשה. אל תשלו את עצמכם, זה לא בלתי אפשרי מבחינה כלכלית. ובקשר לבעיית הגירושין, זאת בעיה שניתן לפתור אותה בכל מיני דרכים, כמו הסכמי ממון וכו'.

  •  
    עבדה בכל מצב
    • 16:30
    • 14.04.12

    נכון שהישראלים תוקעים את הילדים מהבוקר עד אחה"צ במערכת החינוך, ונכון שזה לא טוב, אבל יש עוד כמה רעות חולות שתורמות
    להפקרות: אובדן הסמכות ההורית, למשל, שאני רואה מסביבי -
    ילדים משיגים הכול בהתקפי זעם, ההורים משרתים אותם כל היום,
    אין מטלות בבית או שהן אינן נאכפות, וכולי. זה קשור גם לעבר
    של ההורים: לי הרביצו, עליי כפו להשיג ציונים טובים, סבלתי מזה,
    ולכן אניח לילדיי לעשות מה שהם רוצים. גם בבית הספר סמכות
    המורות והמורים מתפוגגת, והכיתה הופכת לזירת מו"מ בין תלמיד
    מפריע למורה שאין בידה שום אמצעי אכיפה (מה גם שאביו של המפריע יגיע אחה"צ ויאיים עליה במכות).
    אבל למה זה מוביל למסקנה שהאישה צריכה לוותר על הקריירה?
    שכל אחד מבני הזוג יתרום לפרנסה וגם לבית בשיתוף פעולה:
    לא להישאר סתם מול המחשב אל תוך הלילה ולהפיק אפס עבודה
    (כן, אלה פניו של ההייטק) אלא לחזור הביתה ולהשקיע בילדים.
    אם עובדים במשמרות, להתארגן על בילוי שעות מסוימות
    עם המשפחה. לוותר על "כוכב נרקד" ועל "הפח הגדול" בערב,
    ולקרוא סיפור לפני השינה. לדבר עם הילדים ולדעת מה קורה איתם.
    וכן, לעמוד על כך שישתתפו במטלות הבית. כשמראים דוגמה אישית
    לשיתוף פעולה ולתרומה בבית, לא יוצאים ילדים ערסים.

05
רונית
  • 17:47
  • 12.04.12

אם אשה לא עובדת מחוץ לבית - היא חסרת ערך - במיוחד בעיני נשים !!!
אין כדוגמת הדבר בשום מקום בעולם המודרני - הן בארצות הברית והן באירופה.

04
עינת
  • 13:47
  • 12.04.12

אני יכולה להגיד לאחר מעשה כי לא כדאי לעזוב את העבודה למען הילדים ,
ואני עזבתי מקצוע מצויין .
שהבעל ישתף יותר פעולה עם הילדים ויאפשר לאשה להמשיך לעבוד.
לכותבת המאמר שנסעה לארה"ב עם הילדים ,למה הילדים לא נשארו בארץ
עם הבעל??? זה חוסר השוויון שמקווה שיעלם מהעולם.

03
דנה
  • 11:59
  • 12.04.12

נשים שחוזרות להיות עקרת בית לא רק שפוגועת בנשים אחרות , כי מעסיקים מאוד חוששים מאימהות מקצועיות אלא פוגעות בראש וראשונה בעצמן. אם את לא עשירה מבית ובלי ירושות , אל לך להיתמך כלכלית בבן זוגך ואף אחד אחר, אישה שמוציאה עצמה ממעגל העבודה, תמצא עצמה נתמכת כל חייה בבעלה או בביטוח לאומי (כשתגרש) וללא מעמד, נקודה. כל הקשקשניות שעושות את זה, שלא יבכו אח"כ . לדעתי זאת פרימיטיביות לשמה וחזה אחורה בי טיים, הילדים זה רק תירוץ מדובר בנשים שלא רוצות להתמודד ואח"כ בוכות כמה קשה להן

02
שירלי
  • 10:54
  • 12.04.12

זה שהחברה היום ממש מאלצת אותנו להיות עבדים מודרנים ולעבוד בשביל הדלק, חשבון חשמל, מים, אוכל, וכולי זה לא אומר שזה מה שנשים משתוקקות אליו.

אני עובדת הייטק כבר 12 שנים, ותאמיני לי שכל מה שאני רוצה זה להיות בבית עם הילדה, ובאמת שאני מתככנת לעזוב את העבודה כדי להביא עוד ילדים ולהיות איתם למרות המעמסה הכלכלית. תפסיקו כבר להכריח אותנו הנשים "לפתח" קריירה ולנטוש את הילדים שלנו לידי זרים ששורטים אותם, כדי שאתם המיליונרים תעשו על חשבוננו עוד כסף - אנחנו לא עבד שלכם!

  •  
    חני
    • 11:56
    • 12.04.12

    שבמקום להתרעם ולמחות על כך שאין שוויון אמיתי ותנאי העסקה העסקה נאותים לכולם, את עושה רגרסיה 60 שנה אחורה.
    לעומתך אני לא נוטשת את הילדים שלי, אני דורשת ומקבלת שוויון בנטל וזו המשפחה שבה גם גדלתי, לפעמים אבא הגיע מוקדם יותר ולפעמים אמא.

    מה שבטוח, בעלך עשה את עיסקת חייו. קריירה ועוזרת בית במשרה מלאה. הוא יכול לשאוף למה שהוא רוצה להשיג מה שהוא רוצה ואת אוכלת את עצמך ברגשות אשמה ודאגות. מקסים.

  •  
    דנה
    • 17:01
    • 12.04.12

    תפיסתך מתאימה למדינות ערב, מי עבד? מה זה? נשים עצמאיות , בעלות מקצוע ושמשקיעות בעתידן - יש להן פרספקטיבה ויכולת לחיות חיים מלאים. מה תעשי בבית עם ילודה נון סטופ? מי יפרנס אותך אם בעלך יחליט שהוא רוצה להתגרש או חלילה יקרה לו משהו?
    התבלבת, עבדות זה נשים שבבית ללא כלכלה , ללא עצמאות כל כולן ילודה+ עוזרת בית= זה עבדות

  •  
    אחד שיודע
    • 18:24
    • 12.04.12

    ונשים עובדות פחות , ויש כאלה שכלל לא עובדות

    ועדיין גברים מובילים שם בכל התחומים כמו בכל מדינה רגילה

    כי אין לכן הורמון גברי שגורם לאגרסיביות ותחרותיות

    וזו הסיבה האמיתית אין קשר לשוויון

  •  
    כרמי
    • 00:16
    • 14.04.12

    הם אנשים שאיתם אנחנו עושים עסקים וזה שקשה לנו לא צריך לגרום לנו לשנוא אותם. מה שכן זה יותר חינוכי לנצל אותם יותר כי יש להם וכי הם קמצנים אז צריך ללמד אותם לשלם. כשאדם הולך לעבוד הוא צריך לקחת בחשבון את הצרכים שלו ולדעת לבקש שכר מתאים. שכר מתאים זה לקחת בחשבון לא רק מזון אלה גם הוצאות על הצורך לעזור ולתרום לזולת, הצורך בכלכלה של אנשים נוספים כמו חברים שיוחלף בעתיד בלכלכל בני זוג וילדים וצרכים של אנשים נוספים. דבר נוסף שחשוב שאנשים יתחילו לעשות זה להתאים את סביבות העבודה גם להכלת ילדים למידי פעם... אפילו העסקת ילדי עובדים בתשלום כמו כולם... בהולנד נותנים לנשים להביא את התינוקות לעבודה והם יכולות להניק בעבודה עצמה!
    אפשר להגדיר בחוק את הצורך ההורי וכמו שלצורך העבודה עושים מעון שהמעסיק ישתתף בעלויות כמו שלצורך העבודה העובד צריך לאכול כמו שלצורך העבודה צריך לפעמים בגדים או כל מיני צרכים של העובדים לצורך העבודה אז צריך להגדיר בחוק את הצורך בהורות זמינה לצורך תפקוד מיטבי בעבודה וזמינות לעבודה.
    בגלל שהשוק עד היום מנוהל על ידי גברים שלא לוקחים אחריות לצרכים ההוריים שלהם ושאין שוויון זה מה שקורה!
    הילדים הופכים להיות מוזנחים ואין שום חוק שמחייב מעסיקים לחובת המשכיות הדור העתידי של החברה.

01
לכותבת הכתבה את טועה
  • 09:32
  • 12.04.12

את זה ...........גברים פחות רוצים את זה כי כך גם הטבע יצר אותם לרצות לפרנס ולא לגדל ילדים

ואשר לגברים "המטרוסקסואלים " שאת מדברת , אלה סך הכל מיעוט שהאסטרוגן הנמצא בכל מקום פגע בו קשות ........גבר נשי

בכל מקרה במדינות סקנדינביה יש המוןןןן נשים שלא עובדות ונשארות לגדל ילדים

אז מה גם שמה אין שוויון ??

השוויון בין גברים לנשים לא יהיה אף פעם ביחוד לא בפרנסה , כי לכל מין יש את הנטיעה הטבעית שלו , גברים יותר תחרותיים ואסרטיביים בגלל ההורמון הגברי

מעטות הנשים שיש להן הורמון גברי גבוה ( כמוך למשל רואים את זה על המראה שלך - כן יש לך מראה גברי לא נשי ) ונשים "קרייריסטיות אלה " אינן מתרבות הרבה וכך גם המורשת הפמניסטית שלהן ............

הטבע קבע מהי הדרך בעולם לעולם לא תוכלי לשנות זאת , כך שהכמיהה לשוויון

לעולם לא תתגשם ,, הפמניזם הוא גל בים פעם למטה ופעם למעלה .........שימי לב שחצי מהילדים בכיתה א גדלו בבתים שמרניים ושובניסטיים כך שהתפועה של פמניזם מאוד מוזרה אצלהם ...............וזוהי בדיוק דרך הטבע

הטבע לא רצה אותכן קרייריסטיות וגבריות הוא רצה אותכן קטנות וחלשות

וזה מה שיהיה לעומת זאת את הגברים הוא רוצה להשאיר מפרנסים וממצאים

וכך ישאר , גם עם רמת הטוסטוסטרון תמשיך לרדת עדיין יישאר דיי כדי שגברים יהיו תחרותיים ומובילים

נשים קרייריסטיותת הן זן נכחד ...........זוהי דרך הטבע ......

הפופולריות בקריירה
תגיות נבחרות
הצעות מיוחדות