מה הסופר הישראלי יכול ללמוד מג'יי-זי - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

מה הסופר הישראלי יכול ללמוד מג'יי-זי

במקום לשנות את המודל העסקי ולחתוך את המתווכים, פנו הסופרים והמו"לים בישראל למחוקקים, כדי שיקפיאו בחקיקה את הקדמה הבלתי נמנעת, גם במחיר של מיטוט השוק

תגובות

בזה אחר זה עלו לבמה בניו יורק לפני כשבועיים ג'יי-זי, מדונה, ריהאנה, ביונסה, ניקי מינאז', אלישיה קיז ואחרים בטקס ההשקה של שירות Tidal והכריזו על עידן חדש בענף המוזיקה.

Tidal אינו מוצר חדש. הוא הושק כבר ב-2014 ונרכש על ידי ג'יי-זי לפני כמה חודשים תמורת כ-80 מיליון דולר. גם שירותי סטרימינג קיימים כבר שנים. אף אחד לא חיכה לראפר שנהפך למפיק-על ולסטארט-אפיסט כדי ליהנות משירותי מוזיקה ברשת. ההבדל הוא במודל הבעלות. הפעם לא מדובר במתווך נוסף שנהנה מפרי עמלם של היוצרים. הבעלים של Tidal בגרסתו המחודשת הם האמנים עצמם, שהבינו כי "אם אתה לא יכול להילחם בזה, תחשוב איך אתה עושה מזה כסף". האתר יגבה מהמנויים סכום חודשי, ובתמורה יאפשר להם ליהנות גם מהשקות בלעדיות וחומרים בלעדיים. ההכנסות יחולקו בין האמנים המחזיקים בבעלות, ואם להאמין להבטחות של ג'יי-זי, התמלוגים יהיו גבוהים יותר מהמקובלים כיום בשוק.

עד כה לא ניתן להבין עד הסוף מה יהיה מודל חלוקת ההכנסות והרווחים בתעשיית המוזיקה. האם ה"מדונות" ירוויחו יותר מאחרים, והאם כל אמן שיצטרף יזכה ליהנות מהצלחת המודל החדש של Tidal? דבר אחד ברור: האמנים הבינו שאת הקדמה אי־אפשר לעצור, ושחייבים להצטרף אליה.

ג'יי זי
REUTERS

כדי לשכנע את הצרכן לקנות מה שהורגל לקבל בחינם, מבטיחים ב-Tidal איכות שמע יוצאת דופן ותוכן בלעדי. יש מי שטענו כביקורת על השירות שהוא בעצם נטפליקס של המוזיקה. לא ברור למה זאת ביקורת. אנשים מבינים כיום שלייצר תוכן עולה כסף - והם מוכנים לשלם על תוכן טוב, אם המחיר הוגן והתמורה ראויה.

במודל החדש שלו מאפשר Tidal ליצרני התוכן לדבר עם הצרכנים בלי מתווכים. אם עד היום את חברות התקליטים החליפו "מתווכים" עם פלטפרומה דיגיטלית, הפעם מדובר בסוג של הפצה ישירה. מקובל היה שהמתווכים הם אלה שגוזרים את הקופון. הפעם, אם השותפות החדשה תצליח, ייתכן שנבנה מודל עסקי חדש, שבו המרוויחים הם היוצרים - ולא מי שמפיצים את עבודתם.

התחרות העיקרית שתעמוד מול Tidal היא iTunes של אפל. כבר בסוף השבוע הבהירה אפל שהיא מתכוונת להשיב מלחמה והיא מנהלת מגעים עם אמנים מובילים כמו טיילור סוויפט ופלורנס אנד דה משין, כדי שיצטרפו בבלעדיות לשירות סטרימינג משלה. אפל, החברה המצליחה בעולם, נהנית מהילה של חדשנות ובאזז חיובי, אף שהיא מרוויחה מהיצירתיות של אחרים וגוזרת עמלות שלא אחת הוגדרו כנצלניות. שתי שאלות יעמדו למבחן: הראשונה היא מי חזק יותר, אפל או מדונה? או אם תרצו, מה מושך יותר את הצרכנים - התוכן או הפלטפורמה? והשאלה השנייה היא האם הצרכנים באמת מעדיפים מותגים "שעושים טוב"? התזה הרווחת היא שצרכן יעדיף מותגים הוגנים, שרואים לנגד עיניהם את טובת הכלל, ולא רק את שורת הרווח. Tidal יהיה מקרה מבחן מעניין, והוא עשוי לסלול את הדרך גם למותגי תוכן בתחומים אחרים, למשל בתחום העיתונות.

חוק הספרים בישראל הוא דוגמה שממנה ניתן ללמוד הרבה על הגישה הישראלית לשינוי כה מהותי במודלים של חברות ותיקות. במקום להשלים עם התמורות הטכנולוגיות ולנצלן כדי לייצר הכנסות חדשות, החליטו הסופרים ויוצרי התוכן המקומיים להתייצב לצד המתווכים המסורתיים ולהכריח את הצרכנים לשלם יותר על אותו מוצר. במקום לשנות את המודל העסקי ולחתוך את המתווכים, פנו הסופרים והמו"לים המקומיים למחוקקים, כדי שיקפיאו בחקיקה את הקדמה הבלתי־נמנעת, גם במחיר של מיטוט השוק.

ועוד דבר: Tidal מצטרף לחברות חדשות שבהן יש בעלים רבים. יש פה אולי חזרה למודלים שרווחו גם בישראל בעבר, בעידן של כור והקו-אופ. המבחן האמיתי יהיה אם כל השותפים ייהנו מההכנסות של החברה, או שמא תצמח שכבת מנהלים שתגרוף את הקופה בעצמה.

הכותבת היא עיתונאית עצמאית ועורכת כנסים

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם