רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

ללא תוכן שיווקי לטלוויזיה אין עתיד

החדרת מותגים לתוכן טלוויזיוני אולי מרתיעה רבים בישראל, אך מיושמת כבר שנים ובהצלחה גדולה

22תגובות

השבוע, כחלק מפרק הריאליטי של הסדרה אקס פקטור, שודרה סצנה די שגרתית. התוכנית ליוותה בילוי "שגרתי" במסגרתו המתמודדת עדן בן זקן והחבר שלה יצאו לקניון זה או אחר. או אז, נראה בן זוגה של המתמודדת כשהוא מגיש למוכרת כרטיס ישראכרט. המצלמה אף התמקדה לרגע בכרטיס עצמו. ב-TheMarker פורסם, בצדק רב, כי מדובר בהפרה של כללי הרשות השנייה שאוסרת על שידור פרסומות במהלך שידורי התוכן הרגיל.

בעוד שאני מסכים על העובדות, איני מסכים כלל עם הפרשנות שלהן. המהלך שנעשה בתוכנית הינו חלק מהליבה של עתיד ענף הטלוויזיה בישראל ובעולם - שילוב מותגים בתכנים. אני, כמו רבים מצופי התכנית, כלל לא שמתי לב לכך שהכרטיס הוא בעל מספר זה או אחר, מאחר שהוא השתלב יפה בעלילה ובתוכן המשודר. מנגד, ההון שנכנס למפיקי התכנית ולזכיינית ערוץ 2 כתוצאה מהמהלך, יכול לפרנס עוד לא מעט מעובדי הטלוויזיה בענף שהולך ומידרדר כלכלית מיום ליום.

אקס פקטור
טל גבעוני

לפרק את ברייק הפרסומות

המודל החדש של הפרסום בטלוויזיה, ינדוד ממודל הספוט הפרסומי, שבאמצעותו מממנים המפרסמים את הטלוויזיה המסחרית כבר יותר מ-60 שנה, אל מודל שמאפשר למפרסמים השפעה על התכנים המשודרים וזאת מבלי לפגום, ולו בקצת, מההנאה מהתוכן המשודר. כי אם התוכן לא יהיה תוכן, הוא לא יהיה אטרקטיבי לצופים.

מודל ה"פרודקט-פלייסמנט" איננו מילה גסה: החדרת מותגים לתוך התוכן, מודל שמרתיע רבים בישראל, מיושם שנים ובהצלחה גדולה. האם כשאנו צופים בסרט מעולה מסדרת ג'יימס בונד מפריע לנו שהוא נוסע בב.מ.וו ? האם מחשב האפל של גיבורת סקס והעיר הגדולה, פגם לנו בהנאה? ומה עם נעלי הג'ימי צ'ו שלה? שילוב אינהרנטי בתוכן כבר מלווה אותנו עשורים, וזה אך טבעי שנקבל אותו ונבין כי עתיד הטלוויזיה מחד ועתיד ענף הפרסום, טמון בשינוי תפישה זה.

מעורבות בתוכן, תוך שמירה קפדנית על כלל פשוט של יצירת תוכן מושך, תזרים הון חדש ורב לתעשיית הדרמה, הקולנוע ותוכניות הבידור הישראליות ותאפשר להן לשגשג. מנגד, היאחזות בעבר, ומתן אפשרות לפרסום רק דרך ברייק הפרסומות, יוביל למגמה הפוכה ולחיפוש של המפרסמים אחר פלטפורמות אחרות. האינטרנט כבר הצליח לנגוס נתח נאה מעוגת הפרסום והיעדר יצירתיות פרסומית במדיום הטלוויזיוני יוביל את הענף כולו לאבדון, ואת הצופה הישראלי לעומס של תכניות ריאליטי ולא כאלה הכתובות ומשוחקות בכשרון.

האינטרס הציבורי - קודם כל טלוויזיה חזקה כלכלית

מכתבות רבות סביב נושאי התוכן השיווקי, מצטיירת תמונה מוזרה כאילו האינטרס הציבורי מחייב שמירה קפדנית והפרדה בין תוכן לבין פרסומות. האם זה באמת האינטרס הציבורי? איני מסכים. האינטרס הציבורי הוא שערוץ 10 יהיה חזק כלכלית. האינטרס הציבורי הוא שיותר תוכן איכותי יהיה בטלוויזיה, ופחות ריאליטי. אך המהלכים של הרשות השנייה, עושים את ההיפך בדיוק. במקום לחזק את האינטרס הציבורי הם מחלישים אותו דרך החלשת הכוח הכלכלי של ערוצי הטלוויזיה.

אז מה כן? דווקא ההיפך - בואו נלמד איך זה עובד בחו"ל. בארה"ב ובריטניה, כמאמר השיר, יש בהחלט 'טלוויזיה מצוינת'. שלל סדרות מעולות, לצד תוכניות תחקירים ואירוח שמחזיקות שנים ארוכות, חיות בשלום ובשלווה וכן תוכניות בידור שהתוכן השיווקי בהן קיים. מכוסות קולה ענקיות אצל שופטי אמריקן איידול ועד למשאיות ממותגות, מכף רגל עד ראש, בתוכניות כמו אקסטרים מייקאובר. המצב במדינות אלה עוד מקצין כשעוברים לסדרות הטלוויזיה ולקולנוע - הרי איירון מן לא הפך לסרט פחות טוב בגלל החסות העצומה של רכבי אאודי, וכך גם בסרטים אחרים.

אז בפעם הבאה שמישהו בטלוויזיה רוכש משהו, לא הייתי מתנגד שהרכישה תהיה ממותגת סביב חנות מסוימת, כרטיס אשראי מסוים ומותג מסוים - הרי אנו חיים בעולם של מותגים, וכל התכחשות לכך רק פוגעת באינטרס של כולנו והוא טלוויזיה חזקה ומעניינת.

הכותב הוא מנכ"ל חברת BBDO Content



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם