הצעת חוק: יוצרי טלוויזיה יוכלו להתאגד כדי לגבות תמלוגים מגופי שידור - מדיה ושיווק - TheMarker
תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

הצעת חוק: יוצרי טלוויזיה יוכלו להתאגד כדי לגבות תמלוגים מגופי שידור

חברי הכנסת מירב מיכאלי (העבודה) ועמרם מצנע (התנועה) יגישו הצעת חוק שתאפשר את המשך קיומה של תל"י, המאגדת את הבימאים והתסריטאים בישראל ■ במקרים שבהם תתגלע מחלוקת בין התאגיד למשתמשים ביצירות, יעברו הצדדים להליך גישור שייבחר בהסכמה

תגובות

חברי הכנסת מירב מיכאלי (העבודה) ועמרם מצנע (התנועה) יגישו הצעת חוק שתאפשר את המשך קיומה של תל"י, המאגדת את הבימאים והתסריטאים בישראל. הצעת החוק מוגשת בעוד בית הדין של הממונה על ההגבלים דן בעתידה של תל"י ואמור לקבוע בקרוב האם יש בהתאגדות משום הסדר כובל.

תל"י מאגדת את הבימאים והתסריטאים במגעים מול גופי השידור בכל הקשור לתמלוגים שיקבלו משידורים חוזרים של תוכניות פרי ידם, למשל ב-VOD. קשת, רשת ופרטנר הגישו לבית הדין להגבלים עסקיים התנגדויות להתאגדות של תל"י בטענה כי יש בכך משום הסדר כובל ופגיעה בתחרות בין היוצרים.

מירב מיכאלי
דניאל צ'צ'יק

בהצעת החוק לניהול משותף של זכויות יוצרים שיגישו מיכאלי ומצנע נקבע כי היוצרים יוכלו להקים תאגיד כדי לגבות יחד את זכויות היוצרים שלהם מגופי השידור. "לא יראו הסדר בין חברים בתאגיד לניהול משותף של זכויות, שכבילותיו נוגעות רק לניהול זכויות חבריו, כהסדר כובל", נכתב בהצעת החוק. במקרים שבהם תתגלע מחלוקת בין התאגיד למשתמשים ביצירות, יעברו הצדדים להליך גישור שייבחר על ידי הצדדים בהסכמה, ואם לא תהיה הסכמה תועבר ההכרעה לבוררות מוסכמת - או בוררות בפני נשיא בית המשפט המחוזי. כל עוד שלא נעשה הליך הבירור לא יהיה רשאי התאגיד לנקוט הליכים משפטיים נגד גוף השידור.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "תמלוגים הינם סכומים צנועים, ועם זאת חיוניים להמשך יצירתם של התסריטאים והבמאים בישראל. התמלוגים מהווים מרכיב קריטי ביכולת היוצר להתקיים נוכח חוסר הוודאות הכלכלית של היצירה. בימים אלה קיימת סכנה מוחשית ומיידית שהסדרת התמלוגים לתסריטאים ולבמאים תיפסק. תאגידי השידור והתקשורת הגדולים, קשת, רשת ופרטנר הגישו לבית הדין להגבלים התנגדות לפעילותה של ת"לי, מתוך כוונה למנוע תשלום תמלוגים לתסריטאים ולבמאים".

אנליסט אישי  בזק

מוגש בחסות המפרסם

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "הפנייה לרשות להגבלים עסקיים מייצרת מצב אבסורדי בו כאשר משודר סרט, המוסיקאי יקבל תמלוגים, התמלילן של שיר יקבל תמלוגים, השחקן, הזמר והנגנים יקבלו תמלוגים, חברות התקליטים יקבלו תמלוגים ורק לגבי היוצרים המרכזיים של הסרט, התסריטאי והבמאי יש ערעור על הזכות שלהם לתמלוגים. הואיל ומדובר באפליה בין תסריטאים ובמאים ליוצרים אחרים, מוצע להסדיר את מעמדם של יוצרים אלו במסגרת תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים".

"מה שרשת, קשת ופרטנר עושות זו בריונות מהסוג הכי בזוי", אומרת מיכאלי ל-TheMarker. "הן חזקות על חלשים. הם דואגות להפר את הזכויות של היוצרים בכל הזדמנות, ולהגיד שהיוצרים הם מונופול זו ציניות ברמה מרשימה. הצעת החוק אמורה להסדיר את הגוף שקיים בכל העולם לניהול משותף של זכויות. חלק מהיוצרים לא מצליחים להתפרנס, ואין סיבה שהם יצטרכו להיאבק על פרנסתם". על רקע התנגדות קשת ורשת להתאגדות תל"י החליטו באחרונה ארגוני היוצרים לצאת למאבק ברחובות נגד זכייניות הטלוויזיה.

מחאת יוצרים בקולנוע
עופר וקנין

במקביל, יו"ר הרשות השנייה, אילן אבישר, קרא לממונה לאשר את המשך פעילות תל"י. לדבריו, "תל"י הינו ארגון חשוב להבטחת זכויות היוצרים בישראל. יש להבטיח את קיומה ושגשוגה של היצירה הישראלית וקבלת תשלום של היוצרים עבור יצירתם. היצירה הישראלית היא ערך תרבותי חשוב ואבן היסוד ביצירה הטלוויזיונית. רובם המכריע של היוצרים פועלים בתנאים לא קלים ותחת לחצים כלכליים קשים כדי להביא לידי ביטוי את הקולות המגוונים של החברה הישראלית ולאפשר לנו כקהל להתחבר לרעיונות שונים באופן שתורם ליצירה הישראלית המקורית ולשיח תרבותי מעמיק ונוקב. יש להגן על היוצרים ולהבטיח את תשלומי התמלוגים וזכויות היוצרים".

במכתב התנגדות שהגישה קשת לבית הדין להגבלים עסקיים, באמצעות עורך הדין רון גזית, נטען כי הזכיינית מחויבת ליצירה ישראלית, אך יש להציב שורה של תנאים להתאגדות של תל"י. לפי קשת, "יש בפעולתה של תל"י היבטים ברורים העולים לכדי 'כבילה עירומה' של התאגדות תסריטאים ובימאים לקביעה באופן מרוכז ואחיד של תנאי ומחיר ההתקשרות עמם לשם השתתפות בהפקת יצירה טלוויזיונית".

ברשת, באמצעות עורך הדין חגי דורון, טענו כי רשת אינה חותרת תחת הזכות לתמלוגים ליוצרים, אך סבורה כי "החבירה של התסריטאים והבימאים לכדי מונופול מאפשרת לתל"י לקבוע ולגבות תמלוגים במנותק ממבחן כלכלי, בנוסף לתמורה המסוכמת שבין התסריטאים והבימאים למשתמשי היצירות. תל"י נועדה ליצור כוח מונופוליסטי בידי תסריטאים ובמאים במו"מ מול משתמשים ביצירותיהם ותו לא".

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

הירשמו עכשיו: עשרת הסיפורים החמים של היום ישירות למייל
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר

כתבות שאולי פיספסתם